Gå til innhold

Noen som kan litt om permisjon, ferie, osv?


chill+enda en til

Anbefalte innlegg

Situasjonen er slik:

 

Jeg begynte i permisjon i slutten av mai i år, har full permisjon med 80% lønn. Har hatt årets 5 ferieuker.

 

Neste år er jeg ferdig med min permisjon 15.mai, og planen var da å ta ut ferie. Har jeg da rett på 5 uker ferie? Etter at ferien er ferdig, planlegger jeg å ta ett år ulønnet permisjon.

 

Skal jeg da i de ukene jeg har ferie neste år? Dersom jeg da får lønn, skal jeg da ha 80% eller 100% lønn?

 

Når jeg vanligvis er i jobb så får vi vanlig lønn hver mnd, og feriepenger utbetalt i juni, uavhengig av når vi tar ut ferie.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan ta ut 5 uker etter endt permisjon ja. Eg fekk vanlig lønn pluss feriepenga, men eg tok 10 uker ferie da. Men du får 100% lønn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke helt riktig, Blåmor og nissejentene <3 ?

Om du får 5 uker ferie neste år kommer an på om du nå får betalt permisjonen din av arbeidsgiver eller NAV. Får du permisjonspenger via NAV så opparbeider du deg kun feriepenger for de første 15 (?) ukene av permisjonen din. Altså du vil ha mye mindre feriepenger neste år.

Og du får jo ikke lønn under ferien, men feriepenger. Da vil feriepengene være basert på inntekten din året før - altså mindre feriepenger når du kun får 80 % lønn i permisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har alltid krav på 4uker + en dag ferie. Den eneste betalingen du har krav på da er feriepenger. Hvis du har fått betalingen fra nav, får du betalt for de første 15ukene av permisjonstiden hvis du har valgt 80% betaling. Du har aldri krav på vanlig lønn i ferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

 

Kan jo legge til at jeg nå i permisjonen får lønn fra arbeidsgiver. Jeg tok ut 4 uker av årets ferie nå i permisjonstiden i høst, og da fikk jeg 80% lønn av arbeidsgiver. (Mannen min hadde fire av sine ti uker da)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...