Gå til innhold

Hvor tidlig kan man oppdage AD/HD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn på snart 3 år. Han går ikke, han løper. Og hopper og plukker og klatrer, ja han sitter aldri i ro.

Kan ikke holde på med ting. Han er veldig fysisk aktiv.

Helsestasjonen han reagert på dette og vil ha ekstra kontroll mtp aktivitetsnivået hans. De fikk litt sjokk da jeg fortalte på 2 års kontrollen at vi har alle møbler i stua skrudd fast i veggen.. men jeg trodde det var ganske vanlig å sikre møbler som kan velte når man har små barn? Han får selvsagt ikke lov til å klatre i møblene men han er så utrolig rask.

Han har en utrolig kroppskontroll og balanse!

Han er også en kjempesnill gutt :) Han er (nesten) hele tiden blid og fornøyd :) Jeg merker ikke noe "uro" i kroppen hans. Han kan fint ta imot beskjeder men glemmer det lett underveis..

Jeg syns det for tidlig å tenke i de baner, eller?

Men må helt ærlig innrømme at tanken har slått meg.

Han er høyt og lavt og over alt før man får sukk for seg. Vi prøver så godt vi kan å la han utfolde seg, legge til rette og følge han på han primisser uten å si nei hele tiden. Men det er ganske så slitsomt..

Han er helt turbo fra han slår opp øynene til han legger seg om kvelden. Han sover veldig bra :)

Vi får alltid kommentarer når vi er noen sted. Folk legger merke til han med en gang og kjenner han igjen. Men han er heldigvis en sjarmør så folk smiler og ler av han og av meg som prøver å holde følge :)

Barnehagen har måtte sikre uteplassen ekstra etter han begynte der og de har ingen der som er sånn som han. Men de kaller han kroppslig intelligent og legger godt til rette for han så dette ikke skal bli negativt. Er kjempefornøyd med barnehagen.

Hva er og når kan man begynne å se tegnene?

Jeg må også legge til at jeg syns det er mange barn som kanskje blir stemplet med denne diagnosen urettferdig. Føler "alle" rampete gutter har det...

Jeg er heller ikke noe for å medisinere hvis ikke det er absolutt nødvendig. Tror det er mye man kan gjøre før man medisinerer. Nå har ikke jeg så mye erfaring så mener ikke å dømme, men det er det inntrykket jeg sitter med.

Noen som har noen tanker? Bør jeg bekymre meg for dette?

Blir veldig glad for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hi her igjen.. ser jeg har formulert med litt feil med å skrive at jeg ikke merker "uro" i kroppen han. Jeg gjør jo det men det jeg mente var vel heller at jeg ikke merker noe frustrasjon/sinne..

Skrevet

Det tidligste jeg vet om er 2,5 år, da var det noen foreldre som prøvde ut medisinering, som hjalp, og en kunne dermed stille diagnosen. Ellers er det vanlig at barna er over 6 år før man starter utredning for alvor.

Om det er noen trøst, så viste det seg i en studie at bare 25% av barna til alle foreldre som trodde sine 2 åringer hade AD/HD, faktisk hadde dette. Mange barn er svært fysisk aktive som smårollinger uten at det er noen diagnose bak det. Jeg har bl.a en lillebror som var nøyaktig slik du beskriver din sønn (sinnsykt aktiv og klatrete, så mye at alle reagerte på det), og han er nå en ganske rolig og svært skoleflink gutt på 11 år, som overhode ikke har AD/HD.

Ofte så sover barn med AD/HD lite og urolig, gjør sønnen din det? De vil også ofte være svært vanskelig å legge til normal tid på kvelden da mennesker med AD/HD ofte har en annen naturlig døgnrytme enn det andre har. Hvordan er gutten din der?

Skrevet

Tusen takk for svar. Så i den andre tråden at du har kunnskap om dette.

Gutten min sover kjempebra. Vi har veldig gode og faste rutiner og kanskje litt strenge fordi storesøster må ha det slik. Der har vi hatt problemer med legging og søvn. Men lillebror er kjempeflink til å legge seg og sover hele natten. Han har et godt sovehjerte :)

Vi får vel bare følge med i utviklingen hans. Er det ikke slik at dem med AD/HD har vanskligheter med å konsntrere seg? Men føler gutten vår enda er litt liten til at det skulle ha noe å si.. han er liksom mer opptatt av å klatre enn å tegne :)

Skrevet

Jeg trur ikke dem er veldig glad i å dignostisere så små barn, men jeg trur det skjer. Ellers vil jeg tru at det vil begynne sånn ca rundt skolestart, fordi det er der det blir tydligere ifht konsentrasjonsnivå og læringsmestring.

Det er en myte at alle adhd barn er aggresive og utagerende. Synes det er så synd at så mange skal gå rundt å tru at har man adhd er men utagerende ,ufyselig, og aggresiv. ....:(

Jeg var et slikt barn du beskriver. Veldig glad og blid hele tiden,men turbo. Jeg var overalt og ingetsteder samtidlig.Men aldrig slem eller aggresiv. Heller tversimot, jeg var veldig følsom som barn og ømmet for alt og alle som ikke hadde det like bra som meg. Et eksempel er da mor tok meg med på kino, vi skulle se Emil i Lønneberget. Da vi kom til den sekvensen da hønene spiste gjærete kirsper, ble fulle og besvimte, måtte mor gå ut med en hylende meg fra salen, fordi jeg syntes så fryktelig synd på hønene........:o(

Jeg kan være enig i at det kan høres ut som om ditt barn har tendensene, men kan jo også være at du rett og slett bare har et over middels aktivt barn. Ikke bekymre deg du.---- :o)

Skrevet

Siden jeg ikke verken er psykolog, elelr har møtt barnet ditt, så kan jeg selvsagt ikke still noen diagnoser eller noe. Men det du forteller om søvnen til din sønn er svært positivt i forhold til dine bekymringer, jeg tror ikke jeg vet om noen med AD/HD som sov godt som små barn. Det finnes sikkert unntak, det finnes jo alltid unntak, men så lenge han har et godt sovehjerte, minimerer det sjansen for at han har AD/HD ganske grundig. Det kan ikke utelukkes, selvsagt ikke, men jeg tror ikke jeg ville bekymret meg så mye da om jeg var deg.

At barn med AD/HD har vanskelig for å konsentrere seg både stemmer og ikke stemmer. De blir veldig lett distrahert og har markant mye vanskligere for å samle seg om noe som ikke fullt ut engasjerer dem enn det andre mennesker har. Men de kan faktisk konsentrere seg både dypt og over lenger tid dersom det er noe som fenger dem og/eller de har et godt øyeblikk/en god dag. Det er slett ikke uvanlig at slike barn er noen racere på tv-spill ol.

Jeg tenker at du bør la være å bekymre deg enn så lenge. Han er enda veldig liten, i tillegg sover han bra, og det er rett og slett bare noen barn som er veldig aktive som små. Har selv en på 15 mnd som er helt spinnvill. Her ier flk at gutter er så aktive og krevende...tja...etter tre gutter har i så fall jeg fått en jente som slår dem glatt ned i støvlene slik som hun klatrer opp på alt mulig og faktisk må fotfølges også inne i huset fordi hu klatrer opp på både bord, kjøkkenbenker og i vinduskarmer. Slitsom og travel tid! ;)

Skrevet

Tusen takk for svar begge to!

Det trenger jo ikke å være noe annet enn at han er veldig aktiv og ikke int seg for å tegne, male og puslespill, det trenger jo ikke å være noe galt i det :)

Jeg er litt redd for at dette skal bli en negativ ting og at barnehagen skal blir litt slitne av han, men så langt så går det jo kjempebra i barnehagen :)

Vi får bare fortsette å legge til rett for han så det ikke skal bli negativt for det er det ikke nå, bare litt slitsomt :)

Mange spør om han har det og jeg lurer jo veldig i perioder men og det hadde jo vært fint å oppdage tidlig hvis det skulle være det, eller har ikke det noe å si?

Men vi bare fortsetter slik vi gjør med å fokusere på det positive, la han få utfolde seg og utforske :)

Skrevet

Jeg er veldig enig med Alva, synes ikke du skal uroe deg veldig ennå,og kan jo legge til at jeg var veldig vanskelig å legge, og har altid slitt med søvn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...