Gå til innhold

Lillemann er hard i magen og har problemer med avføring... What to do?


*søtesmå*

Anbefalte innlegg

Lillemann på 2 år sliter sånn. Hver gang han må bæsje, griner han og vil ikke presse. Han er veldig hard i magen, og det virker som han har en liten rift i endetarmsåpningen som han blør litt fra hver gang han bæsjer.

Hva skal jeg gjøre? Han drikker Biola hver dag, og han spiser bare grovt brød...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lillegutt her har ikke hatt avføring på ei uke nå, og har vært tydelig plaget med magen. Snakket med legen i går, og da fikk jeg beskjed om å dra på apoteket å kjøpe noe som heter duplonac (eller noe i den duren..). Gutten min på 19 mnd skulle ha 6 ml to ganger om dagen. Men de 12 ml kan deles opp som det passer deg. Dette hjalp enormt her. Lillegutt fikk i dag først 5 ml, så ca 1-2 ml til, og nå har han bæsja som bare det.

 

Ellers fikk jeg tips fra apoteket om å smøre endetarmen for at avføringen skulle skli lettere ut hvis den var hard. Kunne sprøyte inn matolje feks, eller grønnsåpevann. Kan sikkert bruke babyolje også.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok væske er veldig viktig for å forebygge. Når det først er full stopp hadde hun andre gode forslag:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk:) Vært på apoteket og handlet i dag. Hadde ikke det du anbefalte, men fikk noe annet som jeg satser på at hjelper. Fikk ca 10 ml til middag i dag, så da håper jeg at det er bedre i morra.

Hva skulle du smøre med? Hva som helst eller en spesiell salve?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har vært på fotsoneterapi med minsten her. Han har vært mye plaget med hard avføring, og vi hadde de reneste seremoniene hver gang han måtte bæsje. Fotsone har gjort underverker på han. Etter 4 behandlinger har han nå vært normal i avføringen i 2 mndr.

 

Vi ble også anbefalt Duphalac av legen, da vi var der, men det vil jeg helst ikke bruke på han. Prøv det på deg selv, og kjenn hvordan magen din blir av det. Blir skikkelig ekkel, og det kjennes ut som om du er i ferd med å få omgangssyke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du fikk kanskje Laktulose?

Vi måtte opp i en dose på 15-20ml to ganger om dagen på gutten vår som slet veldig.

Ellers rikelig med drikke, minke melkeinntaket, bytte ut et brødskivemåltid med noe annet, blåbær og druer er bra, banan kan gi hard mage, linfrø skal være bra for magen, biola også.

Og å være i aktivitet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi prøver oss litt frem med doseringen. Han spiser yoghurt med müsli stort sett hver kveld, drikker Biola hver dag, drikker kanskje litt for lite og det blir jo noen brødmåltider i bhg i løpet av dagen.

Men hva med riften? Skal jeg smøre med noe?

Takk for tips og råd:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at det finnes salver som kan være smertedempende, men tror det er noe legen gir ut.

Vi smurte med litt Inotyolsalve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duphalac var det vi fikk ja... Og kan skrive under på at det nok ikke var det beste å bruke... Har hatt 3 veldig løse bleier, og har sovet dårlig hittil i kveld... Måtte skifte bleie i sted, og nå ligger han sammen med pappa i vår seng...

Og enda fikk han bare halve dosen av det vi fikk oppgitt... Håper det er bedre i morgen...

 

Ang riften vet jeg ikke, men inotyol er iallefall bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det som er meningen, at man skal bli helt løs i magen så man kan trappe forsiktig ned.

Heller et par urolige dager enn den konstante ringdansen med rifter og til slutt frykt for å gå på do :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...