Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #26 Del Skrevet 9. desember 2010 Du kan selv søke på nettet, så får du mange treff som viser dette, bl.a. det norske kompetansesenteret for ADHD. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #27 Del Skrevet 9. desember 2010 Trur mange bruker ad/hd som en unnskyldning, så det er altfor mange unger der ute som har fått den diagnosen, mens grunnen kan være oppvekstvilkårene.. har selv spesialisert meg på ad/hd i utdannelsen min, og de ungene jeg var borti under utdanninga mi, hadde så absolutt ad/hd. men at alle de urolige ungene som får diagnosen virkelig har det, der er jeg sikker på at noen er feildiagnostisert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #28 Del Skrevet 9. desember 2010 Den barnelegen har åpenbart ikke mye peiling. At det finnes avvik i hjernen hos personer med ADHD, sier ingenting om årsakssammenhenger. Påstanden hans om at schizofreni nå anses som en rent organisk sykdom, er intet mindre enn feil. Fagfolk på området anslår at arv står for 50-60 pst, miljøfaktorer resten. Hvis han er like lite oppdatert når det gjelder ADHD, er ikke lommelegen.no noe å feste lit til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #29 Del Skrevet 9. desember 2010 Her er også klipp fra norsk kompetansesenter for adhd ; Hva er årsaken til AD/HD? Undersøkelser viser at arv spiller en stor rolle, blant annet viser tvillingsstudier dette. Andre forhold som øker risikoen for AD/HD kan være komplikasjoner under svangerskapet eller lav fødselsvekt. Rusmidler, tobakk, alkohol og miljøgifter under svangerskapet kan også spille inn. Psykiske og sosiale forhold i oppveksten har stor betydning for hvordan barn med AD/HD utvikler seg. Med andre ord miljø har stor betydning for hvordan barn utvikler seg men er ikke årsaken. Hilsen 13:03 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 9. desember 2010 #30 Del Skrevet 9. desember 2010 Tja, jeg har eksamen i pedagogikk om det hjelper? Og skrevet godkjent oppgave om emnet, men er ellers enig i at jeg ikke noen spesialist innenfor fagfeltet nei. Kurset var for ca 2 år siden, så joda, det kan jo ha kommet nye og revolusjonerende gjennomslag siden da. Poenget er bare at AD/HD er noe du er født med. Arv har mye og si, men også ting som røyking i svangerskap, inntak av alkohol i svangerskap og andre ting som kan skade et fosters hjerne, kan spille inn. Diagnosen i seg selv er likevel ikke psykisk, den er en nevrologisk funksjonsforstyrrelse. Derimot har mange barn med AD/HD, spesielt dersom de også har Tourettes syndrom, tilleggsvansker av psykisk art. F.eks angst og OCD. Du må skille på diagnosen og tilleggsvanskene som ofte følger i kjølevannet av diagnosen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #31 Del Skrevet 9. desember 2010 Haha, det var da måte på til tolkning med svært fordomsfylt utgangspunkt. Du må nok bare innse at miljøfaktorer også med regnes til årsaksfaktorene. Mye av arveligheten gjelder hvorvidt man er disponibel for å få en sykdom. Miljøfaktorer er med på å avgjøre hvorvidt den skal slå ut, og i tilfelle i hvor stor grad, altså årsaksfaktorer (du må gjerne kalle dem "medvirkende årsak", om det gjør livet lettere). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #32 Del Skrevet 9. desember 2010 En utredning vil vise om barnet har det,eller ikke. ADHD kommer hovedsakelig fra arv,og det resterende er rus i svangerskapet.Dette er alle jeg har hatt med å gjøre under min utredning klar på. Miljøet har ikke noe å si om man får det,da man er født med en defekt i hjernen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #33 Del Skrevet 9. desember 2010 Jeg siterer bare det de skriver; Psykiske og sosiale forhold i oppveksten har stor betydning for hvordan barn med AD/HD utvikler seg. Er ikke jeg som har funnet på dette, men det samme kompetansesenteret som du referer til. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 9. desember 2010 #34 Del Skrevet 9. desember 2010 Bevares, du er virkelig ikke helt bevandret i en del begrepsterminiologier er du vel? *brette opp armene* Altså. Det som står er at AD/HD er medfødt, og grunner til at det kan være medfødt. SÅ står det at hvordan denne MEDFØDTE tilstanden utvikler seg kan være påvirket av miljøet. Miljøet har atså INGENTING å si for om et barn får AD/HD og er dermed ikke en årsak i det hele tatt ang OM barnet har diagnosen. Miljø er altså IKKE en utløsende årsak, ei heller en medvirkende årsak til selve diagnosen. Derimot kan det være en medvirkende årsak til at barnet fremstår som mer preget av diagnosen dersom det vokser opp i et miljø som er belastene psykisk, enn f.eks et miljø med faste rammer og god tilrettelegging. Beklager alle de store boksatvene, men de har ikke kursiv eller fet skrift som alternativ her for å utheve ordene jeg vil utheve i teksten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 9. desember 2010 #35 Del Skrevet 9. desember 2010 Bevares, du er virkelig ikke helt bevandret i en del begrepsterminiologier er du vel? *brette opp armene* Altså. Det som står er at AD/HD er medfødt, og grunner til at det kan være medfødt. SÅ står det at hvordan denne MEDFØDTE tilstanden utvikler seg kan være påvirket av miljøet. Miljøet har atså INGENTING å si for om et barn får AD/HD og er dermed ikke en årsak i det hele tatt ang OM barnet har diagnosen. Miljø er altså IKKE en utløsende årsak, ei heller en medvirkende årsak til selve diagnosen. Derimot kan det være en medvirkende årsak til at barnet fremstår som mer preget av diagnosen dersom det vokser opp i et miljø som er belastene psykisk, enn f.eks et miljø med faste rammer og god tilrettelegging. Beklager alle de store boksatvene, men de har ikke kursiv eller fet skrift som alternativ her for å utheve ordene jeg vil utheve i teksten. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #36 Del Skrevet 9. desember 2010 Det er det samme som å si at miljømessige forhold er medvirkende årsaker. De hører altså til årsaksfaktorene når det gjelder om ADHD skal utvikle seg til et problem eller ikke, og ikke bare ligge som et arvemessig betinget anlegg. Den typen kunnskap er elementært, men desto viktigere for å kunne lese og forstå slike tekster. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #37 Del Skrevet 9. desember 2010 Det er nok du som er på usedvanlig tynn is når det gjelder begrepsforståelse. Jeg har for øvrig også skrevet et innlegg litt høyere opp her om den saken. Men jeg kan være enig i at årsaks- og virkningsforhold er mer sammensatte i medisinsk forskning enn i øvrig naturvitenskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cat.68 Skrevet 9. desember 2010 #38 Del Skrevet 9. desember 2010 13.13, Alle andre har feil du har rett pronto??? Jeg trur ikke det. Adhd er en medfødt forstyrrelse i signalsubstansen i hjernen. Hvor sterk den forstyrrelsen er, eller hva slags oppvekstkår man får,har selvfølgelig en medvirkende årsak til hvordan man lær seg å takle den, og hvilke utslag den kan få. En ressursterk familje som evner å se problemet og tidlig får inn tilrettelegging rundt barnet vil selvfølgelig vinne stort på det når det gjelder hvor store problemene rund adhd blir. Det sier seg selv at en familje som ikke har disse ressursene lettere kan få et adhd barn med utvikklingsvansker, store frustrasjoner, og dermed utagering. Med andre ord. ÅRSAKEN til adhd er fysiologisk, mens utvikklingen av den er en god del psykologisk betinget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #39 Del Skrevet 9. desember 2010 Nei. Det betyr at det psykososiale påvirker evnen til å håndtere ADHD'en. ADHD kommer likevel i forskjellige grader, helt uten psykososial påvirkning. Det virker som om du trenger en god del mer kunnskap om temaet. Kanskje du kan lære av Alva? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 9. desember 2010 #40 Del Skrevet 9. desember 2010 Nei, jeg er nok på bunnsolig is her :-) Om du leser godt etter i denne tråden nå, så ser du også at du er den eneste som har ditt synspunkt. AD/HD kan ikke ligge latent for så å bli utløst av miljøet, da har du misoppfattet diagnosen ganske grundig. Dette er ikke det samme som latente psykiske psykdommer som helt klart kan bli utløst av miljøet rundt seg. AD/HD er der hele tiden, og det viser hele tiden, helt fra fødselen av, men et trygt miljø med gode ramme, tilrettelegging osv kan dempe "symptomene" på AD/HD slik at barnet fremstår som mer veltilpasset, mens et barn med AD/HD i et belastet miljø hvor det ikke har faste rammer og rutiner kan fremstå som mye "værre" rammet. Men den nvereologiske feilen er der hele tiden, den ligger ikke latent og venter på å bli utløst eller ei. Jeg tror det er her du blander litt, og det er derfor både jeg og de fleste andre på denne tråden er så bestemt på at miljø ikke spiller noen rolle for om en person har AD/HD eller ei, kun på hvordan det påvirker en person som allerede har dette. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #41 Del Skrevet 9. desember 2010 Cat68, jeg er forlengst klar over disse forstyrrelsene i hjernen. Men så lenge miljøfaktorer også er av betydning, er det helt vanlig å regne dette for medvirkende årsaker til utviklingen av sykdommen. At man på forhånd må ha et arvelig betinget anlegg for sykdommen, er det ingen uenighet om. Men om du går inn for å legge mest mulig vrangvilje i oppfattelsen av dette, så gjerne for meg. Den forklaringsmåten jeg har skissert, er den gjeldende også for andre sykdommer hvor den arvelige komponenten er inne i bildet som et utgangspunkt, f.eks. schizofreni. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #42 Del Skrevet 9. desember 2010 At jeg er den eneste som framfører de riktige synspunktene her inne, stemmer forsåvidt, ja. Men jeg tror kanskje det heller er snakk om en skinnuenighet. Mer tid på dette ordkløveriet gidder jeg ikke bruke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #43 Del Skrevet 9. desember 2010 Nei, du tar feil. Det påvirker sykdomsbildet men er IKKE årsak for ADHD. Denne forskjellen skulle man tro var enkel å forstå, men nyanser kan for noen være vrient. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
juliea med pike 07.03.11 <3 Skrevet 9. desember 2010 #44 Del Skrevet 9. desember 2010 Lest ned hit nå gidder jeg ike mer. Enig med deg julenissen's Alva. Jeg har ADHD og Tourettes, dett bel jeg føt med, flere i min familie har dette altså arv. Men jeg lider ikke av dette, fordi jeg har fått stor tilrettelegging og møtt mange forståelsesfulle mennesker rundt meg. altså miljø. Så miljø har selvfølgelig mye å si for hvordan man kan leve best mulig med denne/disse diagnosene, men miljøet er ikke en årsak til å få diagnosen, men en påvirkning av hvordan diagnosen kan utarte seg. Altså godt miljø god tilretteegging gjør det enklere å ha denne diagnosen enn om man er i et destruktiv lite opplyst miljø der man blir stemplet som problembarn! Disse diagnosene er ikke psykise, men nevrologiske. Går på nervesentre i hjernensom ikke samarbeider like bra med kroppen som hos mennesker uten disse diagnosene. Utrolig lett å si at et litt utagerende barn har AD/HD, veldig trist. Når det kommer til ukontrollert sinne er ikke det en grunn til å ha ad/hd. Dette er ofte den eneste lidelsen allmeheten vet noe om så alle får denne diagnosen av allmenheten. Hva med lignende diagnoser? Tourettes, OCD,, ADD.. Jeg har til tider mye sinne dette skyldes min tourettes og IKKE ADHD, Mine konsentrasjonsvansker skyldes ADHD. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #45 Del Skrevet 9. desember 2010 Du får bare leve i den troen, da. Som sagt: dette er egentlig ordkløveri. I realiteten er det sånn at to barn med ADHD kan ha det i svært ulik grad avhengig av miljøfaktorer. Å ikke kalle miljøfaktorer som medvirkende årsaker blir for meg det rene og skjære vås. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #46 Del Skrevet 9. desember 2010 Hva du mener er vås er meg revnende likegyldig. Jeg forholder meg til autoritetene innen fagmiljøet, forskning og lærebøker. Det du skriver stemmer ikke overens med dette og er heller ikke i tråd med hvordan faginstansene her jobber. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #47 Del Skrevet 9. desember 2010 ADHD er medfødt, men jeg tror miljø er viktigere enn medisiner for hvordan barnet takler ADHD-diagnosen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #48 Del Skrevet 9. desember 2010 "ADHD er den vanligste psykiske lidelsen blant barn og unge, og mellom tre og fem prosent rammes. Av 25 elever er det sannsynlig at én elev får ADHD-diagnosen. Flere gutter enn jenter får diagnosen. Beregningene for hvor mange barn som er rammet, oppgraderes stadig. Det er bred enighet i fagmiljøet om at ADHD regnes som en nevrobiologisk utviklingsforstyrrelse med uttalt konsentrasjonssvikt, uro, rastløshet og impulsivitet. Symptomene kommer ofte i barneårene, og fortsetter i ungdoms- og voksenlivet. Tilstanden kan for mange være sterkt hemmende på både livskvalitet og funksjonsevne. Kritiske Den nye studien møter imidlertid kritikk hos enkelte eksperter. Professor Tim Kendall ved britiske National Collaborating Centre for Mental Health, mener årsakene til ADHD er sammensatte. Dersom man bare vektlegger genetiske årsaker til sykdommen, frykter han for at det vil kunne føre til feilbehandling. - Jeg er sikker på at disse studiene ikke vil representere udiskutable bevis for at årsaken til ADHD kun er genetisk. - Etter min mening er det en blanding av genetiske og miljømessige faktorer, og det er viktig vi ikke ender opp med å tro at dette er et biologisk problem som bare har en biologisk behandling med medikamenter, som Ritalin, sier Kendall til BBC. Barnepsykolog Oliver James peker på at bare 57 av de 366 barna med ADHD hadde den genetiske varianten som ifølge studien forårsaker sykdommen. - Det antyder at det er andre faktorer som er den viktigste årsaken blant det store flertallet av tilfellene. Gener kan knapt forklare hvorfor noen har ADHD og andre ikke, sier James." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #49 Del Skrevet 9. desember 2010 Det som gjør teksten problematisk er den ikke klargjør at genetiske faktorer ikke trenger være årsaken for nevrologisk lidelse. Det betyr ikke at lidelsen ikke er fysisk betinget. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Cat.68 Skrevet 9. desember 2010 #50 Del Skrevet 9. desember 2010 Feil, 13:49. Miljømessige faktorer er ikke med på å utvikkle sykdommen. Men miljømessig ytre påvirking vil være med å avgjøre HVORDAN en person med AdHd utvikkler seg helt personlig. FORUTSATT at dem er så plaget at det vil utgjøre et problem i det hele tatt. AdHd kommer i mange forskjellige grader, fra å ikke ha noen større problemer i hele tatt, til å være handikappende. Du snakker om arv og miljø som noe enhetlig, det blir jo feil. For samme hvor viktige disse er sammen så er det to forskjellige begreper. ARV er det du får med deg i bagasjen når du fødes, og miljø er det som er med å former deg som person med de forutsetninger du er født med. Mao . Årsaken er arv, utvikklingen av det "egne jeg" er Oberoende om du har adhd eller er fullt frisk , MEN miljømessige faktorer vil være med på å PÅVIRKE din adhd i forskjellig grad. På lik linje som hos alle mennesker. Føler jeg gir deg noe helt åpenbart med teskje, og begynner å mistenke at du bare er ute for å provosere. Hvis meg ditt kompetanse nivå, og en link hvor proffesjonen styrker din påstand før du sier jeg tar feil. Og ikke kom med den at vi alle andre misforstår teksten fordi vi tolker det helt annerledes fra det du gjør. Aldrig tenkt tanken på at det er du som tolker teksten feil?? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå