Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #1 Skrevet 9. desember 2010 Jeg tror det er begge deler. En gruppe der foreldrene har brukt alle metoder og må innse at det er ting som er utenfor normalt og sterke krefter i sving. Men jeg tror også en stor gruppe består av slett barneoppdragelse i form av kortsigtige og late løsniniger. Folk som velger metoder som kan sammenlignes med å tisse i buksa en kald vintersdag for å holde seg varm. Jeg kjenner foreldre som har lagt enormt med energi ned i barnet. Men de kommer til kort. Og flere ressurser må inn i bildet. Men nå skal et annet barn jeg kjenner til utredning i et håp om å medisineres. Og jeg får litt vondt i magen. Dette barnet har hatt en lei oppvekst. Det har vært en kasteball mellom diverse voksne fra det var en baby for foreldra var slitne eller skulle på fest. Og etter mange år krangel hjemme kommer en stygg skilsmisse. Far til dette barnet er et forferdlig menneske. Moren er velmenende og snill men hånderer barnet svært feil. Hun sier nei 3 ganger for så å brøle javel da. Og lar barna i beste mening ta de aller fleste avgjørelser selv. Og nå er barnet blitt så aggressivt og vanskelig at det er klisteret adhd i panna på det. Dette barnet har vært mye hos oss. Og jeg tror dette barne ikke har en medfødt adhd.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #2 Skrevet 9. desember 2010 Jeg mener det er medfødt men som alle barn påvirkes barnet av miljøet rundt seg. Møter det et miljø som har tiltak og evne til å tilrettelegge for barnet vil det komme bedre ut av det enn et barn som ikke får den tilretteleggingen det trenger. Men de har begge ADHD uansett.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #3 Skrevet 9. desember 2010 Jeg tror ikke at ADHD kommer av miljø eller oppvekst. Derimot så er det alt for stort fokus på å diagonisere barn om de er av den krevende sorten, istedet for at foreldrene setter seg selv i søkelyset å ser på egne handlinger som gjør at barnet er som det er, uten at de nødvendigvis har en medfødt lidelse.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #4 Skrevet 9. desember 2010 Kan du forklare hvordan "slett barneoppdragelse" medfører fysiske forandringer i hjernen? Omsorgssvikt og traumer kan medføre fysiologiske forandringer i hjernen som bla kan føre til adferssvanskerol, men "slett barneoppdragelse"? ADHD er svært arvelig. Hvordan man lever med sin ADHD er i stor grad betinget av oppvekstvilkår og tilrettelegging.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 9. desember 2010 #5 Skrevet 9. desember 2010 Jeg tror kanskje du skal lese litt om diagnosen i stede for å synes og tro så mye. AD/HD er en veldig kompleks diagnose, og IKKE noe et barn kan få av å bli kjeftet for mye på og ha ukonsekvente foreldre. Det er i hovedsak medfødt, i stor grad arvelig, men det kan også forekomme tilstander omtrent identisk til AD/HD etter visse sjeldne og farlige hjereskader/sykdommer. Så du kan nok trygt anta at barn du møter med AD/HD har det medfødt.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #6 Skrevet 9. desember 2010 ps, aggressivitet er faktisk ikke et av symptomene på AD/HD, men en tilleggsvanske mange barn med AD/HD har. En vanlig misforståelse dette med at barn med AD/HD alltid er aggresive fordi de har denne diagnosen.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #8 Skrevet 9. desember 2010 Det du tror, kan du tro så mye du vil. Det er uansett feil. Det er bred enighet i fagmiljøene om at ADHD er medfødt. Ja, barn med vanskelig oppvekst, omsorgssvikt osv., kan utvikle et LIKNENDE SYMPTOMBILDE som ADHD har, men utredningene er så grundige, at dette barnet ikke vil få diagnosen ADHD, men en annen diagnose. Det barnet du beskriver, vil høyst sannsynlig ikke få noen ADHD-diagnose, dersom det ikke faktisk skulle vise seg å være ADHD i tillegg til den vanskelige oppvksten du beskriver, som har forårsaket atferdsproblemene. ADHD er medfødt punktum
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #9 Skrevet 9. desember 2010 Det er vel som med andre psykiske "forstyrrelser", dels medfødt, dels miljøbetinget. Det siste betyr ikke nødvendigvis "dårlig oppdragelse", men rett og slett at miljøpåvirkninger er medvirkende til om en forstyrrelse utvikler seg til noe alvorlig eller ikke. En del mennesker har høyere sårbarhet enn andre, og det er langt på vei genetisk betinget. Hvordan dette i praksis slår ut, er imidlertid også avhengig av miljøfaktorer.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 9. desember 2010 #10 Skrevet 9. desember 2010 AD/HD er IKKE er psykisk forstyrrelse (ja, jeg ser hermetegnene) og derfor IKKE bli påvirket av miljøet barnet vokser opp i. Blir helt matt av synsingen her jeg, hjelper fint lite å blande inn flott ord når man ikke har peiling på hva man snakker om...
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #11 Skrevet 9. desember 2010 Så oppførsel har ikke noe med psyken å gjøre? Morsom du. Riktignok ufrivillig, men likevel. Synd du ikke har peiling.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #12 Skrevet 9. desember 2010 Hvorfor legger du dette ps'et ditt til meg? Det har ingenting med hva jeg skrev å gjøre.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #13 Skrevet 9. desember 2010 Klippet fra det nasjonale kompetansesenteret for ADHD m.m.: "Hva er årsaken til AD/HD? Undersøkelser viser at arv spiller en stor rolle, blant annet viser tvillingsstudier dette. Andre forhold som øker risikoen for AD/HD kan være komplikasjoner under svangerskapet eller lav fødselsvekt. Rusmidler, tobakk, alkohol og miljøgifter under svangerskapet kan også spille inn. Psykiske og sosiale forhold i oppveksten har stor betydning for hvordan barn med AD/HD utvikler seg."
♡ A & E ♡ Skrevet 9. desember 2010 #14 Skrevet 9. desember 2010 Mener du at et barn med ADHD ikke blir påvirket av miljøet rundt? Jeg vil nå si at miljøet rundt er veldig viktig for hvordan liv videre barnet med ADHD skal få. Et barn som lever i et miljø som tilrettelegger for at det har ADHD vil vel kunne klare å finne seg mer tilrette, mestre hverdagen bedre osv enn et barn som ikke har de samme tilretteleggende betingelsene? (ikke jeg som skrev over, forresten)
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 9. desember 2010 #15 Skrevet 9. desember 2010 Ikke selve diagnosen AD/HD nei, men det er veldig mange med denne diagnosen har tilleggsvansker som kan være av psykisk art knyttet til den.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 9. desember 2010 #16 Skrevet 9. desember 2010 Selvsagt blir barn med AD/HD påvirket av miljøet rundt seg, akkurat som alle andre, men det er ikke miljøet rundt en som skaper AD/HD, fordi dette er noe som i de aller fleste tilfeller er medfødt.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 9. desember 2010 #17 Skrevet 9. desember 2010 Den kom på galt sted rett og slett :-)
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #18 Skrevet 9. desember 2010 Sludder. Hva vet du som kompetansesenteret for denne sykdommen ikke vet?
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #20 Skrevet 9. desember 2010 Du bare gjentar og gjentar dine feilaktige påstander. Hva med det som sies av fagfolk på området? Det er mer enn nok av studier opp gjennom årene som fastslår at arv er en viktig faktor, men ikke den eneste for utviklingen av ADHD.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 9. desember 2010 #22 Skrevet 9. desember 2010 Jeg aner ikke hva som står på kompetansesenteret sine sider, elelr hvordan du tolker teksten deres. Jeg vet derimot at jeg har lest flere fagbøker om dette, hatt 3 dagers kurs med annerkjent psykolog og spesialpedagog rundt dette, og har hatt to elever med diagnosen som jeg har vært med å følge opp. Så helt kunnskapsløs er jeg ikke om emnet. Hva er dine bakgrunnskunnskaper da?
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 9. desember 2010 #23 Skrevet 9. desember 2010 Så legg ved link til en studie da. Jeg har aldri hørt om noen seriøse i hvertfall.
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #24 Skrevet 9. desember 2010 Hvilken fagfolk viser du til 12:59? Her er noe jeg fant om saken; http://www.lommelegen.no/322915/hva-er-ad%2Fhd
Anonym bruker Skrevet 9. desember 2010 #25 Skrevet 9. desember 2010 Du er altså ingen fagperson på området, noe heller ikke jeg er. Derfor er vi begge prisgitt hva ekspertisen på området er kommet fram til, og den er lett tilgjengelig på internett. Enten så har du hatt ikke helt oppdaterte forelesere, eller så har du feiltolket det du har hørt og lest.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå