Gå til innhold

Røyking er ok, sa jordmor

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jordmor har sagt til meg at det er ok å røyke, men ikke for mye. Så lenge jeg har det bra, skal jeg ikke bli tvunget til å slutte. Hvis mor ikke har det bra, har ikke barnet det heller.

Jeg røyker ca 4-5 om dagen nå (i smug) og hvis jeg slutter helt, er det supert sa hun, men da skal jeg gjøre det pga meg selv og ikke fordi alle andre sier det. Jeg forsto det slik, at det er oksygentransporten det går utover pga blodårene trekker seg sammen. Det er mye verre å drikke alkohol, for da ligger barnet og svømmer i gift i opptil 24 timer..

Jeg fortsetter å smårøyke så lenge jeg er komfortabel og trives med det. For meg er det en liten trøst i røykinga også, fordi jeg er alene og det er mye som skjer rundt meg osv..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ikke driv sånn røykepropaganda da.

ja, selvom d finns verre ting betyr det ikke at d er ok å røyke.

kanskje du er så sykt avhengig at d er bedre for barnet å få mindfre næring/oksygen normalt enn det røykesluttstress(hormoner) hadde forårsaket, men syns ikke man skal lage propaganda for at det liksom er "ok" å røyke under svangerskapet. kanskje ok for deg, men syns d er litt teit å lage en sånn post, for da blir kanskje fler som røyker mer liberale til å røyke under svangerskapet og gidder ikke bry seg så mye med å slutte

Skrevet

Fy altså jeg blir så lei meg når jeg leser slikt HI! Når mor har det bra har ungen det bra, men det er jo ikke bra for mor å røyke og enda værre for fosteret!

Eier du ikke selvdisiplin? Ikke engang ditt eget barn kan du sette foran egne behov? Sånt kan jeg bare ikke forstå!

Jeg å e film engang fra en UL da jeg så hvordan barnet reagerte da moren inhalerte røyke, hele ungen ble helt apatisk inni magen sluttet å sprelle rundt og hadde det helt klart vondt!

Ville du tatt kvelertak på eget barn? Dette er akkurat det samme. Dette er et uskyldig liv du har muligheten til å gi det beste utganspunktet så velger du å røyke. JM sier det ikke er så farlig? Det var vel godt for din samvittighet, nå kan du plutselig unnskylde det med at JM sa det var greit. MAKAN!

Jeg blir alenemor jeg også, men tror ikke ting blir bedre om jeg forgifter ungen min med nikotin av den grunn..

Røyking under svangerskap er kun egoistisk! Du burde skamme deg HI! Det burde ikke være noe problem for deg å slutte å røyke, det burde ikke være noe problem for deg å sette barnet ditt først allerede nå. Det skal du nemlig gjøre resten av livet ditt!

Jeg signerer med nick, jeg mener det samme uavhengig om jeg gjemmer meg bak en anonym knapp eller ikke.

Skrevet

jeg hadde det likedan, sluttet først å røyke når jeg oppdaga at jeg var gravid, men slet noe voldsomt, ble ett troll.. mye stress på jobbog videre,så jeg sprakk med glans. satt hos jkordmor å skreik som en fjott, og fikk beskjed om at jeg skulle slappe av, og om jeg ikkje klarte å slutte så skulle jeg holde meg til så få som mulig.så jeg hadde maks to om dagen resten av sv.skapet.

Skrevet

det er faktisk helt sant som noen sier her. dersom kroppen faktisk er såpass avhengig av nikotin for å kunne fungere så er det bedre å røyke noe enn absolutt ingenting. stress forårsaker/kan forårsake endel av de samme tingene som røyk. (selvsagt ikke de såkalte røykeskadene som astma o.l.)

nå snakker man ikke om psykisk avhengighet, men fysisk. akkurat det har ingenting å si for viljestyrke og selvdisiplin så du kan gå ned fra den høye hesten din juliea. man kan ha så sterk vilje og så høy selvdisiplin man bare vil men når kroppen, IKKE HODET, protesterer så er det også skadelig for barnet. det fysiske avhengigheten er litt skummel den. den avtar ikke like fort for alle.

det er ikke anbefalt å røyke i svangerskapet. de aller fleste klarer å slutte for barnets skyld men for dem som sitter dypere i det så er det godt å vite at man ikke blir fordømt som en dårlig mor fordi man tar seg en røyk eller to. stresset vil bli mindre etterhvert og til slutt så er det mulig å legge den helt fra seg uten at man blir et troll.

Skrevet

Tullball!

Det at babyen har bedre av at du røyker enn av at du slutter er noe gigantisk bullshit! Ja, du blir sikkert stressa av å slutte å røyke, men det stresset er ikke permanent i månedsvis sånn som røykinga. Alkohol er ille, men det gjør ikke sigaretter greit. Stoffer (4000 ulike stoffer) fra sigarettene blir værende i din og babyens kropp i mange, mange timer, og siden du da røyker 4-5 så svømmer også din baby i gift døgnet rundt.

Babyer av røykere har faktisk abstinenser som nyfødte. Dessuten, trøster røyken deg like mye den dagen barnet ditt betaler for røykingen din med en sykdom, kreft eller krybbedød? Er den risikoen så "grei" atdu faktisk er komfortabel med den?

Skrevet

Det høres mer ut som om du prøver å overbevise deg selv enn oss.

Skrevet

Jeg tror jordmor sier det hun sier til deg fordi hun innser at du er i en vanskelig livssituasjon ikke vil klare å slutte ... derfor vil hun ikke gjøre vondt værre ved å gi deg enda dårligere samvittighet. Du har klart å kutte ned til lite røyk og da har du kanskje gjort det du klarer. Men ikke kom og si at hun oppriktig mener at røyk er helt ok ;)

Skrevet

Enig. syns det er forkastelig med slike innlegg. Det kan føre til at folk blir slappere med holdningene sine ang røyking i svangerskapet. Er det det du vil oppnå HI?

Skrevet

Jordmoren din bare snakker deg etter munnen. Røyking er no dritt, særlig mens man er gravid. Pisspreiket om at "babyen har det bedre hvis mor røyker og er glad enn hvis mor har abstinenser noen uker" er fullkomment sludder. Konstruert av vodende mødre med dårlig samvittighet og et akuut behovfor å forsvare sine egoistiske valg.

Hvordan kan du mene at du skal bli en god mor så lenge du med vitende og vilje forgifter babyen i magen?

Skrevet

Tja, min mor fikk tre for tidlig fødte barn, hvorav to av dem premature og med den siste måtte hun legges inn for å stoppe fødselen noen mnd før tiden.

Hun røykte under alle svangerskapene, og vi hadde alle (naturligvis) lav fødselsvekt.

Så sluttet hun å røyke, og det 4 svangerskapet resulterte i ei stor og fin jente som ble født til termin.

Skrevet

hehe,for noe bullshit. Dersom helsepersonell faktisk hadde sagt at det er bedre at mor røyker enn at hun blir litt stressa eller saner røyken hadde de ikke brydd seg noe særlig om fosteret. Det er sånt tull folk finner på å si når de ikke gidder å slutte. Innse at det er et menneske der inne. En liten forsvarsløs unge som er helt avhengig av deg og dine valg. Gjør det eneste ansvarlige, slutt å røyke.

Skrevet

Dette har jeg hørt/lest mange leger tilbakevise, røykestopp vil alltid være det beste.

Tror bare HI er ute etter å provosere, og flirer av svarene.

Skrevet

hehe, eneste grunnen til at jeg kan komme på at røyking er "ok" under graviditet er om moren er under så stor psykisk press at røyk er eneste som forindrer henne i å ta selvmord. Men da burde uansett barnet blitt tatt fra henne ved fødsel, om hun ikke engang klarer å ta vare på seg selv uten å røyke.

De andre grunnene til å røyke under svangerskap er at moren ikke klarer å slutte, bare finner opp masse fjasete unnskyldinger for seg selv, selvom ingen unnskyldninger egentlig er gode nok.

Skrevet

Jeg er ikke komfortabel om ikke jeg tar heroin. Men jeg tar minst mulig da. Sunnere for babyen om jeg er stressa.

Skrevet

Jeg gleder meg til babyen min er født jeg, da skal hun få masse røyk. gjør vel ingenting det ?

Skrevet

Røyking under svangerskapet øker jo sjansene for at barne skal dø i krybbedød ganske betraktelig, men hey, details...

Skrevet

Jeg har to venninner som røyket gjennom svangerskapet, begge prøvde å slutte, men det ble bare stress og da sa jordmor at det er bedre å røyke litt og holde det på et absolutt minimum om det bare ble stress å slutte.

Hun sa ikke at det var bra å røyke og understreket at det beste er selvfølgelig å slutte, men det er samtidig viktig å ikke stresse i svangerskapet og derfor ga "grønt" lys for å røyke.

Skjønner også at det ikke er bare enkelt å stumpe røyken, det er det bare ikkerøykere som kan finne på å si og de som faktisk har klart det, men det er ikke så enkelt for alle.

MEN det er jo viktig å holde røykingen på et absolutt minimum og ikke slappe av å fyre opp røyk etter røyk bare fordi jordmor har sagt det er ok.

Det er påvist at røyking under svangerskap kan medføre åpen leppe/ganespalte og prematurfødsel og det forskes også på om sjansene for krybbedød økes dersom du røyker under svangerskap.

Undervekt er også en bivirkning for barnet.

Så prøv i det minste å ikke røyke for mye ;)

Skrevet

Når babyen er død, kan HI virkelig slappe av:)

Alternativt kan jo ungen få astma, så hun kan få slappe av en uke og to på sykehuset innimellom. Koselig det. Får seg en fin inhalator, og skikkelig ha det fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...