Gå til innhold

Gjør barna deres mye husarbeid?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og i tilfelle hva?

Og hvor gamle er barna deres?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei de gjør nok ikke det. Minste mann er 1,5 år og han elsker og hjelpe meg når jeg rydder, spessielt hvis jeg tar ut av maskina, da hiver han bestikket oppi skuffa. Så må jeg sortere det etterpå :) Han liker også å kaste ting i søpla, litt for mye egentlig, for må passe på at det ikke ligger bestikk ol i søppla.

Vår datter på 7 har ansvar for rommet sitt, vi hjelper henne å rydde, hvis ikke glemmer hun seg og begynner å leke. Hun bruker også å vaske bordene for meg, hun er veldig nøye og flink. Av og til vasker hun gulv siden hun syns det er så spennende, men hun går fort lei og da er det mor som må ta over.

Ellers så hjelper hun meg å rydde opp lekene på kvelden etter lillebror har lagt seg.

Skrevet

Sønn 11 år: Har ansvar for å bære ut papirsøppel til papirdunken. Smører sin egen matpakke. Holder rommet sitt rent og ryddig. Bærer rent tøy opp i skapet sitt. Hjelper meg med ting om jeg ber ham om det (alt unntatt å leke med broren sin :))

Sønn 6 år: Hjelper gjerne til med å skrelle poteter og gulrøtter, skjære opp brokkoli/blomkål etc. Ellers har han dessverre ikke noen oppgaver, men jeg prøver å be ham om ting. Han liker også godt å vaske vask og speil på badet mens jeg vasker dusj og do :) Og han er flink :) Så kanskje det skal bli hans jobb...

Skrevet

Høhø. nå klør vel noen i fingra etter å ringe barnevrnet, tenker jeg - men here goes;

Minifjortisen er 12 år:

Hun henter egne klær i tørketrommel/på stativ, bretter dem og legger dem i skapet.

Hun smører sin egen frokost, matpakke og kveldsmat.

Hun rydder rommet sitt rett før det ser for jævlig ut.

Hun gir kattene mat og vann, og tømmer og vasker kattekassa.

Hun henter post og stikker ut med søppel.

Hun rydder ut og inn i oppvaskmaskin.

Iblant passer hun de to småsøsknene mens vi gjør husarbeid eller tar en dupp.

Trassballen er 3 år:

Han "hjelper til" med å dekke bord, legge tøy i vaskemaskina, vaske bil, sope gulv osv.

Han rydder rommet sitt når det trengs.

Nurka er bare 4 mnd og slipper unna ;o)

Skrevet

Squaw: Digger måten du skriver på:D

Men uansett, ja, 3-åringen min gjør mye husarbeid. Superflink er hun. Ikke ofte jeg trenger å be henne om å gjøre noe heller, for hun setter i gang av seg selv. Hun har ikke faste oppgaver, men gjør ting som:

Soper kjøkkengulvet eller ganggulvet, vasker kjøkkenbordet, skreller poteter, bretter vaskekluter, rydder på plass klær og leker, tørker opp søl fra gulv, skifter bleie på lillesøster (snart to år), hjelper å mate lillesøster og vaske ansiktet hennes og hendene, finner drikke eller smører på brødskiver til dem osv osv.

Noe av det setter jeg henne i gang med, men hun tar mye initiativ selv. Har aldri planlagt at hun skulle gjøre så mye, men de hadde lært om dette å hjelpe til hjemme når de var i barnehagen, så hjem fikk jeg en ferdig utdannet hushjelp:) Merker at hun har godt av ansvaret også, for hun blir superstolt når hun får til noe.

Skrevet

Ja, de store på 19 og 14 gjør veldig mye. De er faktisk helt uunnværlige i driften av storfamilien A/S. De har 2 småsøsken og en høygravid mamma...De liker å ikke bare gå til pynt og få ting opp i henda:)

Skrevet

Ja, til min fortvilelse løper gutten min på 14mnd rundt med moppen og hånstøvsugeren hele tiden. Tydligvis de morsomste lekene vi har her i huset.

Eller så syns han det er fryktlig skittent her ;)

Skrevet

Nei, det gjør de ikke.

De er nesten 4 og 6 år gamle og rydder rommet sitt og vasker der en gang i uka (med litt hjelp). Desuten bærer de inn ved etter barnehagen og legger på plass tingene sine når vi ber dem, les maser. Noen ganger hjelper den eldste meg å støvsuge eller vaske og noen ganger "hjelper" de til med matlagingen. Det er stort sett det.

Skrevet

gutten min på 2.5 hjelper til med å rydde av sin tallerken etter middag. og han liker å være med når jeg vasker å rydder i leiligheten.

Skrevet

Har en datter på ni år, hun har ingen plikter, men er flink til å hjelpe til når hun blir spurt, og av og til bare for å overraske.

- Rydder rommet sitt, støvsuger/vasker det

- Legger sammen og henger opp klær, og setter på en ny maskin.

- Støvsuger

- Tar vare på kaninene sine(mat, vann, bytte på bur osv)

- Vasker badene

- Går ut med søpla

Ikke alt blir gjort perfekt, men jeg syns det er viktig at unger får lære seg å gjøre ting i hjemmet, så de kan forskjellige ting den dagen de flytter hjemmefra.

Har en kollega med barn på 18 og 15 som ikke gjør en tøddel hjemme, moren vasker og rydder på rommene deres, legger på nye sengeklær osv, fordi hun føler at det ikke blir skikkelig gjort når de gjør det selv.. "De får jo vaske nok når de flytter for seg selv", bruker hun å si.. Jeg syns det er hårreisende, og det undervurderer jo ungene til de grader, de må jo føle at de ikke duger til noen ting. Og hun har jo aldri fått sett ansiktet til sin stolte niåring som ber mamma'n holde for øynene, og overrasker med et rent og ryddig bad!

Skrevet

Da tar hun feil. Jeg gjorde ikke en dritt når jeg bodde hjemme fordi mamma var den eneste som gjorde det riktig, og det eneste det har ført til, er at jeg faktisk er helt elendig til å holde det fint rundt meg.

Skrevet

Våre to på seks og tre har faste plikter. Det er ikke alltid så vellykket, men de gjør det iallefall..

Rydde av og på bordet.

Ta ut søppla,

vaske av bordet,

Rydde gangen,

Rydde lekene sine,

Rydde rommene sine og lekerommet.

Nå jobber vi på å legge opp klær og bære søppel, men det er ikke såp morsomt som det andre.

De elsker å hjelpe til å får bøtter og spann med ros.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...