Gå til innhold

Ruptur grad 4-hva nå med neste fødsel?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har trålet over og lest alle de tråene jeg kan finne om temaet, men nå lager jeg meg min egen tråd her. Håper på mange svar fra kvinner som har erfart dette.

Fødsel nr 1, kom barnet som stjernekikker, og ble tilslutt tatt med vakuum. Han kom veldig fort, når han først kom. Det endte med en totalruptur. Syingen gikk fint, og har ikke hatt noen problemer i etterkant. Kanskje med unntak av noe lettere luftlekkasjer, men ikke noe som har vært sjenerende. Nå er jeg VELDIG i tvil om hva jeg skal gjøre. Har gått til flere samtaler både med egen lege, jordmor og sykehus i fht neste fødsel. Sykehuset sier jeg kan få keisersnitt, men at det ikke er medisinsk grunn for det. Det er mitt valg. Jeg synes det er et umulig valg. Jeg ønsker i utg.pkt ikke keisersnitt, men jeg ønsker neimen ikke varige ødeleggelser nedentil heller.

Nå skal vi lage en plan for neste fødsel, og det vil bli tatt hensyn til str på babyen, og eventuelle andre ting som kan inntreffe. F.eks...hvis det og det skjer, så kan jeg langt ut i fødselen ombestemme meg og be om keisersnitt i stedet. F:eks hvis det begynner å ligne på forrige gang.

Jeg leser om veldig mange som har født igjen, og hvor det har gått veldig fint. Men er det noen som har valgt å føde igjen, som det ikke har gått fint med? Vil gjerne høre så mange som mulig fortelle om sine erfaringer med ny fødsel/keisersnitt etter ruptur grad 3/4.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå kan jeg desverre ikke svare på så veldig mye av det du spør om, men jeg kan svare litt :).

Fikk rift grad 3 da jeg fødte sønnen min i 09. Har heller ingen komplikasjoner med riften nå men var og er bekymret for at det skal gå slik en gang til. Har også fått beskjed om at jeg fint kan få keisersnitt, men vil jo helst føde vaginalt.

Har snakket endel med fødselslegen på sykehuset her angående det som skjedde og en i forbindelse med en ny fødsel. Hun har fortalt det at det er en noe større sjangs for en ny rift ved en ny fødsel, men at sjangsen fremdeles er relativt liten.

Skrevet

Jeg har ikke født igjen etter min ruptur, men vil si at jeg skjønner hva du tenker på. Jeg fikk grad 3b under første fødsel (han hadde 38 cm i HO og ble tatt med tang, som jo tar mer plass rundt hodet), ingen problemer i etterkant. Jeg fikk også vite at jeg kunne få keisersnitt om jeg ville, men det var ingen medisinsk grunn til det og de ville støtte meg uansett valg. Jeg var lenge veldig i tvil om hva jeg skulle velge. Jeg hadde samtale med en av gynekologene hvor hun sa at de selvsagt ikke kunne garantere at det samme ikke ville skje igjen, men at sjansene var små. Det de kunne garantere var at visse ting ville skje annerledes. Feks. at barnet ikke skulle bli for stort ved fødsel, og at de aldri skal bruke vakuum eller tang igjen (begge deler gir økt fare for ruptur). Skulle noe akutt oppstå under fødsel blir det derfor hastesnitt framfor tang som sist. Det var i allefall veldig betryggende for meg å høre, å vite at alle de tingene som gir mest fare for ruptur nå forsvinner og jeg føler meg derfor trygg på å kunne gjennomføre en vaginal fødsel. Hun sa forøvrig også at de som opplever slike store rupturer nesten alltid er førstegangsfødende, så det betyr nødvendigvis at vi som prøver igjen etterpå i all hovedsak unngår å oppleve det samme igjen.

Skrevet

Hvordan vet dere hvilket grad dere revnet? Jeg finner ikke noe om det i min journal, men revnet dypt og langt og måtte sy i flere lag. Det ble ikke totalruptur da de klippet og klarte å styre unna. Jeg ble forløst med vacum og barnet hadde hodeomkrets på 38 cm. Når jeg har spurt jordmor så hasr hun ment at det ikke er økt fare for tilsvarende ruptur igjen. Jeg har egentlig bare fått tips om å massere med olivenolje i "mellomkjøttet" som hun så fint kaller det. (Hun er stor fan av alternativ og gjerne udokumentert medisin.) Det er ingen som har sagt noe om at jeg bør unngå forløsning med vacum eller tang. Jeg husker du har sagt at du fødte på Riksen Lemonia er det de som har sagt du ikke bør forløse med tang igjen? (Jeg går kun til oppfølging hos lokal jordmor og fastlege.) Jeg vil gjerne slippe keisersnitt, men blodtapet satt meg veldig ut sist, så vil så godt som det lar seg gjøre være mentalt forberedet dersom jeg skulle oppleve det samme igjen.

Skrevet

1 fødsel ble jeg klipt og revnet grad 3-4, gutten ble tatt med vakuum. Tenkte ikke på noe spes når jeg var gravid med nr 2. Kom 9 dager før termin.

Nr. 2 kom, han var halv kilo større og kom på termin dagen. Her ble han sittende i skulder lås, jeg revnet grad 4. Ingen problemer med revningen, bortsett fra at jeg nå sliter veldig med stressinkontinens. Tisser endel når jeg nyser, løper, hopper osv..

Nr.3 er nå på vei, og jeg ble rett og slett skremt av fødsel nr 2, guttungen ble jo etterhvert blå siden han satt fast, og jordmoren måtte bare ta hånda si inn å dra han ut med makt, de var redde for kragebeinsbrudd.

Jeg er redd for at det skal skje noe med nr 3, hjernskade og ihverstefall død. Så jeg har bedt om KS og fikk det ;O)

Skrevet

Jeg fikk ruptur grad 3b og har hatt mye plager i ettertid, ikke med luft og avføring, men at arrvevet har revnet ved samleie. For min del har plagene vært så store at jeg ikke tør føde igjen, jeg er livredd for ny revning og forsterkede plager i sexlivet, så her blir det KS. Jeg forstår godt at man vil forsøke vaginal fødsel dersom man ikke har hatt plager i ettertid, lykke til med valget.

Skrevet

Takk for alle svar.

Jeg kommer nok til å tenke mye på dette i tiden fremover. Er 28 uker på vei nå. FØler det nærmer seg veldig.

Det jeg ønsker er å oppleve en fin fødsel, samt være i fin form etterpå. Men det er vel det alle ønsker. Og om det er keisersnitt eller vaginal fødsel som vil gi meg dette, er jo umulig å vite.

Skal føde på Riksen, og skal få tett oppfølging frem mot fødsel. Etter jul skal vi inn og begynne på en fødselsplan. SÅ får se..skal i allefall smøre meg i mellomkjøttet denne gangen. Alt som kan hjelpe, skal prøves :)

Skrevet

Mia: Ja, jeg fødte på Riksen og skal gjøre det samme igjen. Det er de som har sagt at det ikke vil bli brukt hverken vakuum eller tang igjen, og det er veldig greit å vite. Jordmoren din tar også feil når hun sier det ikke er økt fare for at det skjer igjen, for det er det. Arrvev vil aldri være like elastisk som normalt vev, så det er en liten forhøyet sjanse for at det skjer igjen.

Dubros: Ser du også skal føde på Riksen, så jeg håper du også føler deg like betrygget som jeg gjorde etter samtalen. Veldig godt å føle at det blir tatt seriøst og at vi har en plan.

Skrevet

Foreløbig føler jeg meg ikke like betrygget som det du gjør dessverre. Vil så gjerne falle ned på en eller annen avgjørelse. Og da helst vanlig fødsel.

Skrevet

Ta opp bekymringen din så fort du har sjansen. Du skal ikke behøve å gå rundt og tenke på dette og la det ødelegge svangerskapet. Nå har jeg et risikosvangerskap i seg selv, så jeg har alle mine svangerskapskontroller på Riksen og går der annenhver uke. Derfor har jeg jo naturlig nok fått snakket en del om fødselen med dem også. Jeg oppfatter i allefall at de er veldig opptatte av at jeg skal føle meg trygg og at de gir meg all hjelpen jeg trenger. Jeg fikk f.eks. tidlig tilbud om å snakke med spesielle jordmødre som tar seg av fødselsangst. Akkurat det har jeg ikke behov for, for jeg har ikke fødselsangst i seg selv og å snakke om redsel er litt nytteløst siden det jeg følte jeg trengte var en klar plan over hva som skulle skje og hvordan de i praksis kunne minske risikoen for ny ruptur. Men hva akkurat du har behov for kan jo være noe helt annet, så si i fra så fort du har anledning slik at det blir tatt tak i tidlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...