Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #1 Skrevet 8. desember 2010 Nav har gjort en feil å stanset pengene mine. Jeg vil få etterbetalt alt, men sannsynligvis ikke før over nyåret. Får litt penger nå snart så jeg får betalt unna regningene som ligger å husleia. Men det blir ikke penger til å kjøpe en liten julegave til sønnen min. Jeg er heldig å får lånt litt penger av snille folk rundt meg så mat skal vi få til. Heldigvis (ikke så esktremt flott mat, men mat hvertfall). Men jeg syns det er trist å ikke kan kjøpe en liten ting til guttungen. Ikke pakke fra mamma under treet, ingen julestrømpe eller pakke fra nissen når han står opp. Det stikker virkelig. Han er såpass liten at han blir nok ikke å huske det eller legge merke til det, men dette kommer jeg aldri til å glemme. Samtidig vet jeg at jeg skal være takknemmelig over å ha en plass å bo og mat på bordet. Jeg setter pris på det, men ja er veldig trist for min del . Til vanlig har vi helt grei økonomi å klarer oss kjempefint så det er utrolig kjipt dette skulle komme nå rett mot jul. Dagens syteinnlegg
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #2 Skrevet 8. desember 2010 Gå til ditt lokale nav-kontor og med grunnlag i vedtaket ditt, ber du om å få ut forskudd på trygd. (det er etter sosialtjenesteloven). Det skal ikke være noe problem.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #3 Skrevet 8. desember 2010 Har du en bank du bruker kan du sjekke muligheten for å ta med en bekreftelse fra nav om at du venter penger og få et lite lån.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #4 Skrevet 8. desember 2010 Og skulle NAV si nei, legg inn et nytt innlegg her. Jeg har mange ting som kan pakkes inn og sendes med nisseposten til små barn som trenger julegaver. Jeg har allerede begynt å pakke inn mange gaver som er til barna på det lokale krisesenteret. Julen er jo dessverre høytid også for krisesentere og andre tilsvarende tilbud, og da trenger de noe å tilby barna som må ut av hjemme med moren akkurat i julen...
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #5 Skrevet 8. desember 2010 http://www.frelsesarmeen.no/pages/enhet.aspx?nr=6028 Hva med å registrere deg for en "matkasse"
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #6 Skrevet 8. desember 2010 Var å snakket med sosialen like etterpå jeg fikk beskjeden for å få hjelp med regningene hvertfall. Men siden jeg får LITT penger måtte jeg bare utsette regningene å spare penger på mat . Julegaver å ekstra til jul var ikke de til for å hjelpe med fikk jeg beskjed om. Jeg kunne sende inn søknad men siden det ikke var en hastesak var det ikke sikkert jeg fikk noe der heller før jul (2 mnd behandlingstid ca) så da ble jeg rådet til å heller bare holde ut. Takk for tips om matsentralen skal høre med de om vi er kvalifisert
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #7 Skrevet 8. desember 2010 Du, jeg hadde 8000 inn hver måned(alene med OS for 15-16 år siden), og 3000 i husleie+ alle andre regninger.... Jeg kjøpte billigste kalenderen på Rema, og kjøpte noe han trengte til jul og bursdag. Som votter eller lignende. Hadde bleiebarn og alt. Klarte meg med nød og neppe..... Jeg vet hva det vil si å være fattig, men har likevel klart å lage jul og bursdager for mine barn....Ofret MYE til meg selv!!! Så vær så snill og ikke klag fordi du ikke klarer å lage luksusfølelse over julen i år..... Neste år kan det være helt annerledes(det var det som holdt meg oppe).
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #8 Skrevet 8. desember 2010 Jeg vet godt hvordan det er å ha det verre. Har slitt de siste nesten 2 årene med en idiotisk innkassogjeld jeg pådro meg i ung alder. I August betalte jeg inn siste regningen å er endelig ferdig. Alt som ikke gikk direkte til nødvendige utgifter gikk til dette. De siste månedene har vært en befrielse å det var deilig å kunne unne seg litt ekstra. Gledet meg til jul. Kunne kjøpe en skikkelig pakke til gutten min samt både god mat etc. Så det er ikke snakk om luksus men å endelig kunne ha litt å gå på. Endelig gikk alt min vei også dette oppå alt. Neste år bringer med seg både jobb og stor leilighet. Hadde bare håpet jula kunne bli en koselig tid med lillegutten min
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #9 Skrevet 8. desember 2010 Noen skal alltid ha det verre. Er alltid noen som har det verre uansett hvordan man har det,men det hjelper nå ikke den som er trist og lei!? Skal du feire jul hjemme alene? Du skal ikke feire julaften hos familie da? Da slipper du unna kostnader til mat. Ville kjøpt meg en billig pose med telys og tent masse lys. Mandariner og gløgg gir julefølelse og koster ikke så mye. julebrus er også billig. Og sikkert mye juleting på tilbud nå som jula nærmer seg. Du må kjøp gave til sønnen din! Men det trenger ikke koste mange kronene. Men noe må være innpakket til han fra deg. Har du ikke 100kr og avse? Noen som kan låne deg? Skiv i tillegg "gavekort" han kan få innløse iløpet av neste år. Feks. ut og lek i sneen med mamma ,renn på søppelsekker om dere ikke har akebrett,lag islykt(vann og putt i frysen) lag såpebobler av zalo, (10kr på nille)lån film og bøker på biblioteket, popp popcorn (billigst å kjøp slik man popper selv i kaserolle) og ha filmkveld. osv jula er bare ei helg i år. Og det er mye bra på tv i jula. Prøv og kos deg med det du har og tenk hvor bra det blir til neste jul!)
jordbærsjokolade Skrevet 8. desember 2010 #10 Skrevet 8. desember 2010 Hvor gammel er sønnen din? Kan jo hende det finnes noen her (meg selv for eksempel) som kan ha noe å avse? Mye ubrukte leker som ligger rundt i de tusen hjem!
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #11 Skrevet 8. desember 2010 Vi skal feire julaften sammen med BF. Vi gikk fra hverandre som venner og er enda begge single så det er unik mulighet til å feire denne dagen sammen som en familie. Men vi skal bort hvertfall en dag i jula samt nyttårsaften å spise middag med andre. Vi skal nok klare å få det koselig uansett. Skal kjøpe masse stearinlys også går det jo så mye morro på tvn for både store og små i jula . Neste år blir bedre og neste jul blir slik jeg ønsker. Håper jeg hvertfall. Håpet som holder meg oppe. Mener du det rosakaffe? Du aner ikke hvor mye det hadde betydd for meg . Han er 14 mnd hvertfall
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #12 Skrevet 8. desember 2010 Lag et fint gavekort med bilder og noe han kanskje kan forstå. Kanskje lage et gavekort på at dere skal på kino i januar eller noe? Hvis han er så gammel og liker det. Eller gavekort på tur til lekeland, eller noe du kan lage selv. F.eks. ramme inn et bilde av han og deg/ familie eller noe som han kan ha på rommet sitt. Det finnes mye man kan gi som ikke koster Du kan også ta noen gaver som andre har gitt å putte i julestrømpen. Det fikk alltid vi siden jeg ikke er oppvokst i et hjem med god økonomi. I julestrømpen lå alltid en liten leke vi kunne kose oss med til pakkene skulle åpnes på kvelden, og ofte også en julekjole eller noe vi skulle ha på kvelden, dette fikk vi nesten alltid i gave fra besteforeldre eller noe, siden mamma ikke hadde råd til juleantrekk til alle oss barna. Husker det bare som en koselig ting, og har aldri tenkt på at vi ikke fikk så mye fra våre foreldre. Jula var alltid høydepunktet i året, uansett! Ønsker dere en flott jul!
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #13 Skrevet 8. desember 2010 Kanske du og barnefaren kan gå sammen om en gave til han? Så kan du betale han tilbake når du får pengene?
DramaMama Skrevet 8. desember 2010 #14 Skrevet 8. desember 2010 Skriv et nytt innlegg her om det ikke ordner seg med julegave, fikk vondt i hjerterota her jeg sitter... Jeg, og helt sikkert mange andre her, vil gjerne bidra om det skulle bli aktuelt. Ønsker dere iallefall en god jul - og husk, det er ikke penger og overflod som gjør julen god, det er å ha sine nære og kjære rundt seg. Med mat på bordet, tente stearinlys og de man er aller mest glad i i nærheten blir nok julen god uansett! Så får du heller tenke på at det kommer bedre tider når det gjelder økonomien.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #15 Skrevet 8. desember 2010 Men kan ikke du og BF kjøpe en felles gave? (evt han betaler og dere skriver fra dere begge, regner jo med dere er venner siden julen feires sammen) Hva med dine foreldre? Kan de låne deg noen kroner? Nå er jeg ikke i din situasjon, men hadde jeg vært så hadde mamma gitt meg penger, eller en annen i familie. hallo, det er jo barn det er snakk om! en liten gave må han jo få. Gi en lyd hvis ikke, jeg har leker som nesten ikke er brukt, kan isåfall sende en fin leke til det. 14 mnd..mine er litt eldre, så har sikkert noe han kan like.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #16 Skrevet 8. desember 2010 Dere er så naive, folkens. Greier dere virkelig ikke å lese ut av dette at hun nettopp er ut etter at folk som er lettlurte skal sende henne ting til sønnen. Av og til lurer jeg på om det er "mindre med" noen av dere altså.. Sorry HI, det er kjipt å være fattig, men du høres oppegående og ressurssterk ut, og med penger så nært i sikte er jeg helt sikker på at noen kan låne deg 200 kroner til en gave til sønnen din.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #17 Skrevet 8. desember 2010 Er du syk eller noe siden du ikke er i stand til å jobbe?
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #18 Skrevet 8. desember 2010 BF sin gave blir at han kommer. Det er lang reisevei (og dyre biletter siden det er jul) men tror nok guttungen setter kjempe pris på at han kommer. Som noen sa er jo det å feire jul med sine kjære viktigst. Men moren hans har kjøpt pakke å skrevet på hans navn og. Jeg har fått lånt noe penger. Men dette må gå til mat. Kan nesten ikke be om noe mer siden de fleste har sine utgifter å alt det som hører med jula. Syns det var veldig snilt av dem Til mitt forsvar så har jeg ikke bedt om noe som helst fra noen. Men det er rørende at noen vil hjelpe meg. En fremmed på et nettforum. Og jeg kan jobbe. Har søkt jobb de siste 6 mnd og har (hvis du hadde lest alt jeg hadde skrevet) jobb fra Mars neste år. Full jobb med relativt god lønn. Bor på en plass der det ikke akkurat er lett å få seg jobb. Men gleder meg vilt til å starte
Ladybug~N&E Skrevet 8. desember 2010 #19 Skrevet 8. desember 2010 jeg lurer litt på hvorfor noen her absolutt må skrike opp om luksus og "ta til takke med". "andre har det mye verre" osv osv. ja, mange andre har det mye verre. på veldig mange måter. men man kan ikke ta hensyn til det bestandig. vi har alltid et ønske om å kunne gi barna våre alt de ønsker seg og det blir som oftest med ønsket siden de fleste av oss er kapable til å innse våre egne begrensninger. det er da ikke galt av HI å ønsker seg mulighet til å kjøpe en gave til barnet sitt til jul. selv om barnet mest sannsynlig ikke vil legge merke til hverken mengden av gaver eller hvem gavene er ifra. men vissheten til foreldrene om at ingen av gavene er fra dem, den er ikke bestanlig like lett å svelge. synes du har fått mange fine råd og tips om hvordan gjøre julen "julete" for barnet ditt på en rimelig måte! de bør du ta i bruk! ellers så stiller jeg meg kanskje litt tvilende til disse "gavekortene". jeg tviler på at et 14mnd gammelt barn vil forstå verdien av disse. men tanken er god;) jeg ser du har fått flere tilbud om å få gave tilsendt. jeg har sikkert også noe liggende dersom de viser seg å ikke være seriøse. jeg kan fint avse en av lekene til sønnen min til fordel for din. send en pm dersom du vil;)
jordbærsjokolade Skrevet 9. desember 2010 #20 Skrevet 9. desember 2010 Ja, helt klart. Og til dere som mener at jeg er naiv og dum så blåser jeg faktisk i det! Det betyr mer for meg at denne mammaen får gitt sønnen sin en gave enn det hva det betyr å gi bort en leke som sønnen min uansett ikke leker med. Send meg en pm så skal vi se hva jeg får til ok:)
jordbærsjokolade Skrevet 9. desember 2010 #21 Skrevet 9. desember 2010 Jeg dytter litt jeg, send en pm om du vil jeg skal sende deg noe:)
Lille-Pernille Skrevet 9. desember 2010 #22 Skrevet 9. desember 2010 Du må gjerne kontakte meg også! Har selv en gutt på 14 mnd og får vondt av tanken på at du ikke har noe å gi til gutten din (selv om det ikke betyr noe for han). Denne jenta har nemlig noen esker med uåpnet duplo på lur:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå