Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #1 Skrevet 8. desember 2010 Først må jeg beskrive trafikkbildet: Rundkjøring med 4 armer. Ingen markeringer av ulike felt inne i rundkjøringer. Du kommer fra en vei med to felt. På avkjørsel 1 (høyre) og 3 (venstre) er det to felt både inn og ut av rundkjøringen. På avkjørsel 2 (rett frem) er det bare ett felt ut av rundkjøringen, men to felt inn. Jeg mener: Når man skal til avkjørsel 3 _skal_ man ligge i venstre felt, uansett. Man ligger da i venstre felt helt til like etter avkjørsel 2, da blinker man seg ut av rundkjøringen, og man kan her enten velge om en vil holde seg i venstre felt inn på venstre felt på ny vei, eller legge seg over i høyre felt til høyre felt på ny vei. Jeg mener også at når man blinker seg ut og velger å bytte til høyre felt, så har _alle_ andre vikeplikt for deg siden du nå har for vært lenger inne i rundkjøringen enn evt andre bilister, og har lagt i riktig felt hele veien. Min mann mener: Når det er mye trafikk ol, så kan man velge å ligge i høyre felt selv om man skal ut i avkjørsel 3 for å avlaste trafikken dersom mange ligger i venstre felt. Han mener da at biler som ligger i venstre felt, og vil over i høyre felt etter avkjørsel 2, må vike for de i høyre felt dersom bilene ligger noenlunde likt fordi biler i venstre felt generelt må vike for biler i høyre felt. Hvem av oss har rett?
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #2 Skrevet 8. desember 2010 Mannen din har rett, man har alltid vikeplikt fra høyre inne i rundkjøringer. Så hvis to biler skal inn i samme felt ut av rundkjøring, har den ytterste bilen forkjørsrett.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #3 Skrevet 8. desember 2010 Men har den ytterste bilen lov til å ligge i høyre felt hele veien rundt da? Trodde man måtte ligge i venstre felt jeg. HI
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #4 Skrevet 8. desember 2010 Det vil ikke avlaste trafikken om alle lå i ytterste felt rundt rundkjøringa, men tror faktisk at det er lov. (Litt usikker på den...) Kommer vel litt an på hvor mange felt som er ut av den også.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #5 Skrevet 8. desember 2010 Nei, det er ikke lov. Skal man i 3. avkjøring skal man alltid ligge innerst i rundkjøringen. Jeg strøyk faktisk på det på oppkjøringen:(
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #6 Skrevet 8. desember 2010 Så da har jeg rett da? At det er IKKE lov til å ligge i høyre felt dersom man skal ut i avkjørsel 3? Det er to felt både inn i rundkjøringen og ut av rundkjøringen, så jeg vet at det er lov til å ligge i høyre felt dersom man skal til høyre og rett frem, men når man skal helt til enste, så mener jeg bestemt og ha lært meg at man alltid skal ligge til venstre. Mannen mener det avlaster fordi det ofte er veldig fullt i venstre felt, kø inn her osv, mens det gjerne er lite biler i høyre felt, og at han derfor kommer seg raskere ut på riktig vei ved å legge seg til høyre. Men vil ikke alltid en som ligger feil også måtte vike for en som ligger riktig? HI
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #7 Skrevet 8. desember 2010 Er ganske nyutdannet og mener jeg kan dette så: Dersom man skal mer enn en halv runde i runkjøringen - altså ta avkjørsel 3 eller kjøre helt rundt SKAL man legge seg første i venstre felt. MEN det er gjensidig vikeplikt for alle biler inni rundkjøringen.
LinnisR83 Skrevet 8. desember 2010 #8 Skrevet 8. desember 2010 En kjapp regel i rundkjøringen er at om du skal ut av siste armen, skal du ligge innerst. Skal du ut før den siste armen, skal du ligge ytterst.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #9 Skrevet 8. desember 2010 Men altså... Kjenner jeg blir litt frustert nå... Det er altså IKKE lov til å ligge i høyre felt, selv om man har lyst. Men dersom man velger å bryte loven her og likevel legge seg i høyre felt, og dermed skape potensielle skumle situasjoner ved at bilene i venstre felt ikke er forberedt på å få en bil på utsiden av seg når de skal bytte felt (for i prinsippet skal det jo da ikke ligge noen biler her etter avkjørsel 2), så har bilene i venstre felt LIKEVEL vikeplikt for de i høyre felt som da altså ikke en gang har "lov" til å ligge der i utgangspunktet? Mner å ha lært at dersom en bil ligger i galt felt, eller generelt er den som r et sted den ikke burde være, så skal den alltid vike for de som ligger riktig/følger reglene. Eller? HI
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #10 Skrevet 8. desember 2010 Ja, er det jeg også mener. Men om noen da ikke følger den regelen og likevel legger seg ytterst når de skal ut siste armen, skal da de som ligger innerst, slik de skal, måtte vike for de som bryter trafikkregelen og ligger galt? HI
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #11 Skrevet 8. desember 2010 nei, han kan ikke legge seg i høyre felt selv om han har aldri så lyst til dette. Men det er gjensidig vikeplikt inne i en rundkjøring. Skjer det en kræsj her vil det sannsynligvis bli delt skyld...... bilen skal jo ikke ligge i høyre felt, men hvis den gjr det så gir ikke dte bilen i venstre felt rett til å kjøre på den.....
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #12 Skrevet 8. desember 2010 http://www.vegvesen.no/Trafikkinformasjon/Lover+og+regler/Trafikkregler/Kjoring+i+rundkjoringer Der står det blant annet: Ved feltskifte har den som skal skifte kjørefelt, vikeplikt. Det vil imidlertid ikke alltid være brudd på vegtrafikkovgivningens bestemmelser dersom man velger høyre felt og kjører lenger enn rett frem i rundkjøringen. Det vil ofte f.eks kunne være ulikhet mellom skilting rett frem og hvordan vegen i realiteten går ut i forhold til innkjøringen. Dessuten vil det f.eks måtte tillates at f.eks syklister bruker ytre kjørefelt i rundkjøringen.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #13 Skrevet 8. desember 2010 Alle regler har selvfølgelig unntak...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå