Gå til innhold

Når vi snakker om dårlig råd...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Har virkelig havnet i en knipe.... og vet ikke hvordan jeg skal greie meg...

 

Er alenemor, med 2 barn. Er student, men mottar ikke noe fra lånekassa. (Får det visst fra neste år)

BF betaler ikke bidrag, men får forskudd. Har mye gammel gjeld som jeg sliter aller mest med...

 

 

Inntekt:

OS 10200 kr

Barnetrygd 2910

Forskudd på bidrag 2700

Bostøtte 2000

Støtte til barnetilsyn 1400 kr

 

Utgifter

Husleie 7500 + strøm(Finner ikke noe billigere her, hvis du ikke vil bo i et narkoreir)

Barnehage/sfo: 4200 kr

Lån 2300 kr mnd

Mastercard (pga depositum) 1500 kr mnd (som alltid blir stående på samme sum siden jeg alltid må ta ut igjen pengene jeg setter inn for å får betalt

Gammel gjeld: 500 kr mnd

Inkasso på 12000 som jeg ikke vet mnd-summen av enda..

 

Ikke mye igjen til mat og klær da for å si det slik..... :(

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begynne å jobbe? Jeg får inn 3500 på å jobbe en helg i måneden og jeg har ingen utdannelse. Nabojenta passer ungene mine gratis da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber jeg, blir jeg trekt i OS. Prøvde det et halvt år, og fikk faktisk mindre penger av å jobbe enn å ikke jobbe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OS er på 10 000 kr. Du kan fint jobbe og tjene mer enn det uten at det går utover stipend og lån fra lånekassen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men 4200kr i barnehage?? hvis du betaler så mye så har du god inntekt iallefall, hvis ikke hadde du jo fått redusert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor betaler du skatt av OS, om du bare har det? Du vet vel at du får det igjen til neste år?

 

OS er ikke bare skatteklasse 2. Det er heller ikke linket til fribeløpet. En har både skatteklasse 2 og noe som heter liten skatteevne. Dette tilsammen gjør at en som enslig forsørger på kun OS, har en helt annen inntektsgrense å forholde seg til enn andre. Og den medfører at en kan ha frikort på OS, om en kun har dette som inntekt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen råd jeg får!

 

Jeg er uten utdanning, og tar utdanning nå mens jeg får ting dekket med nav... får aldri i verden mulighet til det senere for å si det sånn! Siden jeg er helt alene med barna, så kan jeg ikke ha jobb som pågår på kvelder eller helger, ergo det vil være lite arbeid for meg å gå etter...

Jobbet fulltid i butikk før jeg ble alene, men da hadde jeg en mann hjemme som passet barna når jeg måtte jobbe. Den muligheten har jeg ikke lenger!

 

Ja, jeg betaler faktisk 4200 kr for 2 barn, men får som sagt 1500 kr fra nav... tjener ca 160 000 i året, så ikke mye nei!

 

Jobbe som alle andre skal jeg, men vil gjerne gjøre ferdig utdannelsen sånn at jeg etterhvert skal klare meg alene med 2 barn... for det gjør jeg ikke nå!

 

Skatte må jeg uansett, man kan ikke velge bort det... (Har snakket med skatteetaeten etter noen innlegg her hvor de mente at OS er skattefri. Det er den altså ikke!)

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du skalvl ha redusert bhg-regning uavhengig av hva du får fra nav? Da jeg var enslig betalte jeg 420 kr i bhg for et barn, etter redusert sats og støtte fra nav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe.. nei, OS er ikke skattefri, men du kommer til å få igjen det du har skattet av OS til våren..... Jeg vet dette, så vær så snill å ikke krangle med meg på dette. Jeg har levd av OS i 17 år, så her kan jeg reglene littegranne ;)

 

Du går nemlig ikke under det vanlige skattefrikortet, men under OS og liten skatteevne. Det er noe helt ulikt.....

 

Så jo, du KAN velge bort skatten!!!

 

Det er når du tjener penger fra annen jobb, at du også må betale skatt av OS.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei Hi,

Synes mange har liten forståelse her. Har aldri vært i din situasjon, men må si jeg synes du er tøff som tar en utdannelse - og dermed satser på å sikre deg og barna på lengre sikt.

 

For meg ser det dessuten ut som du er inne på rett spor når du analyserer deg frem til at det er den gamle gjelden som "velter lasset". Jeg ville vel foreslå at du bør prøve å forhandle deg frem til et så lavt mnd beløp som mulig. Som oftest er jo kreditorer mer interessert i litt penger enn ingen penger.

 

Dette var bare min spontane reaksjon, som sagt har jeg ingen personlig erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flytt hjem en peride til gjeld er borte, bli ferdig med skolen, det er viktig!! bo i studentleilighet hvis du ikke kan flytte hjem, det gjorde jeg, gubben og tassen i lang tid, betalte under 6000 i mnd inkludert strøm, vann, internett og TV. Handle klær på freetex (barneklær er så gode som nye i mange freetex butikker!!) Ønsk deg "matpakker" i jul/bursdag, det gjorde vi mens jeg studerte og vi hadde dårlig råd, er kjempefint å få litt mer fancy mat i gave, slik at man kan kose seg med god mat selvom man ikke har råd til det. Og ønsk deg ellers ting som barna trenger/ønsker seg sterkt slik at du slipper de store utgiftene på slike ting.

 

I all enkelhet da, kutt ned så mye som mulig på utgifter på lure måter, det er mange ting du kan spare på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

egentlig ganske lurt det tipset over her - vet at det finnes en del studentleiligheter som er beregnet på familier - har du satt deg på liste for en sånn?

 

Jeg skjønner heller ikke hvorfor du ikke får studielån..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg mangler 45 min på å få nok timer for å få godkjent studielån.. det fikk jeg vite 3 1/2 mnd etter jeg begynte på studiene. Får ikke nok timer før til neste år, da får jeg studielån.

 

Her finnes det iallefall ingen studentleiligheter i området. Flytte hjem kan jeg heller ikke, for har ikke noe "hjem" å flytte til.

 

Har lett etter billigere leiligheter, men må bo innen et visst området siden den ene barnet mitt går på skole her.. vil ikke bytte skole gang på gang fordi vi må finne passende steder å bo. Der vi bodde før dette var ikke trygt for barn å bo, derfor flyttet jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ok, har du prøvd å søke om delvis studiestipend eller studielån? Jeg er selv deltidsstudent, og de har jo noen muligheter for dem som ikke studerer heltid - men deltid. Aner ikke altså - du har vel sikkert undersøkt mulighetene..

 

Høres ut som en lei - og litt akutt knipe- ville i hvertfall da prøvd å forhandlet meg til en utsettelse av den gamle gjelden - siden du vet at situasjonen blir bedre på nyåret.

 

Skjønner godt at du ikke vil flytte pga barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...