Gå til innhold

Første svangerskapskontroll unnagjort, og klarer ikke helt å glede meg over det hele :(


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg er overvektig og det vet jeg, og jobber med saken. min fastlege og jeg har pratet litt om mulighetene etter svangerskapet for en gastrisk oprasjon. men nå er legen min ute i svangerskapspermisjon og jeg var hos en vikar i dag. Jeg vet jeg må trene, spise sunt og prøve å gå opp så lite som mulig. Men jeg fikk alle beskjedene om glukosebelastning, svangerskaps forgiftning, diabetes og at jeg ikke måtte gå opp mere enn 8 kg i løpet av svangerskapet. og det blir som en tung sky hengende over hodet mitt. er ikke storspiser av julemat og lignende, har egentlig aldri vært kjempe gla i ribbe osv. og her i huset spises det fint lite snop. noe blir det her som til alle andre, men det begrenses fordi jeg vil gi sønnen min på 15 mnd gode vaner helt fra starten.

Jeg er sikker på at 8 kg kommer til å ramle på fort som bare rakkern. og jeg vil jo ikke slanke meg når jeg går gravid. nå veier jeg 93 kg, så jeg er fulstendig klar over at det er alt for mye. Skulle bare ønske legen kunne være litt mere støttende og ikke snakket ned til meg, selv om jeg vet hun er pliktig til å forklare risiko osv. Men jeg vet av mange tynne som har hatt store problemer i svangerskapet, så betyr det at fordi jeg er stor kommer alt til å gå galt? det føles iallefall litt slik i dag...

og ikke nok med det, så fant den samme legen en bilyd på hjertet til sønnen min i dag, selv om de sa det sikkert ikke var farlig skulle det sjekkes litt til. og er en hormonbombe og bekymret mor på samme tid.

Vell det ble litt langt og kjedelig, men måtte bare få litt tanker ut av hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var 75 kg når jeg ble gravid og 82 når jeg fødte. Dvs at jeg gikk ned i resten av kroppen generelt. Det jeg gjorde var kun å spise normalt, ikke noe godteri og sånt, og drikke lite brus ol. Passet på å ikke "spise for to".

 

Etter poden kom ut gikk jeg ned de 7 kg med en gang, pluss 15 kg ekstra ila et par mnd. Nå har jeg gått opp til 65 kg ca og det er tydeligvis der vekten min trives.

 

Cluet er nok å prøve å styre unna godis og feit mat, spise normale porsjoner og være normalt aktiv.

 

Det funket hvertfall bra for meg!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mine tips for vektnedgang (gikk fra 110 til 64 på 2,5 år)

 

-godtefritt hus (du kan gjerne spise noe søtt på kino o.l, men det skal ALDRI være godter i huset, av NOE slag, ikke potetgull, nøtter eller noe)

-drikk vann som enste drikkekilde, ikke juice, te, saft, kaffe eller noe, kun vann.

-spis grovt og magert

-få i deg masse grønnsaker og frukt

-spis NOK!!! ikke sult deg, men tenkt over om du heller kan spise litt gulrøtter isedet for brødskiva mellom måltidene :)

 

Jeg veide over 80 kg (!!!!) før jeg ble gravid, og endte som sagt på 110. Det tok meg 2,5 år å gå ned, men søren klype hvor godt det var når jeg nådde målet! :D

 

Min sønn var frisk som ei fele, ikke tykk i det hele tatt ved fødsel, han har utviklet seg helt normalt, og svangerskapet var som alle andre svangerskap, med alle de vanlige plagene, men ikke noe utover.

 

OG disse tipsene kan du LETT hive deg på mens du går gravid, for det er ikke slanking, og så lenge du kun drikker vann, så vil avfallsstoffene fra evnt vektnedgang bli skyllet ut av kroppen. Merker du at du går ned en del på dette, så bør du drikke litt grønn te i tillegg, siden det fjerner avfallsstoffer veldig effektivt :)

 

LYKKE TIL! Du er en super rugekasse nå i de kalde tider, og DET kan ikke de tynne jentene briefe med ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør legge om kostholdet ditt. Jeg er sikker på at du kan klare å ikke gå opp over 8 kg. Du trenger ikke "slanke" deg for å ha et normalt sunt kosthold. Spis sakte, så kjenner du raskere når du er mett. Prøv å ha som mål at du går 5 km hver dag. Bruk skritteller i hverdagen.

Kutt ut boller, hvitt brød og andre tomme kalorier.

Ikke spis sent på kvelden.

Selvom det er ubehagelig å tenke på så befinner du deg faktisk i kategorien risikosvangerskap. Det er utrolig vanskelig og krevende for jormødre å ha veldig overvektige kvinner i fødsel. Og ENDA mer risikofylt og vanskelig er det dersom overvektige kvinner ender opp med å ha keisersnitt. Det er skrekken til alle fødselsleger, og få en veldig overvektig kvinne inn til akutt keisersnitt. Tenk på barnet ditt. Tenk på at du skal klare dette for babyen din.

Strengt talt trenger du vel ikke å legge på deg noe så lenge du har et sundt kosthold der du får i deg nok næring.

 

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...