Gå til innhold

Trenger litt tips ang 4-åringen min

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er en super gutt, både snill og omtenksom. Men har selvfølgelig sine rampestreker og testing av grenser. Og hvis jeg da sier: "slutt å dunk fatet i bordet, ellers tar jeg fatet bort", og han ikke slutter å dunke med fatet, så blir han kjempefornærmet og snurt om jeg tar fatet fra han. Og da er det en salig runde med mer tull, suring og styr før det går over. Jeg bruker ikke gi meg, men hva skal jeg gjøre for å slippe denne runden etter en "straff"? det er så slitsomt, og det blir bare mer styr og kjefting av det...

han får jo feks. fatet igjen om han da kan vise ordentlig oppførsel etter en stund.

Prøver å forklare at han kan velge å høre etter, så slipper han å bli tatt fra ting, eller bli satt på timeout (alt etter hva han har gjort galt). Og at han selv har valgt situasjonen, og ikke kan bli surfor det er han som har gjort noe galt.

Men det går liksom ikke inn da ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare hold ut. Kanskje ikke en god ide å gi ham fatet tilbake i det hele tatt ved det måltidet, ikke gjør noe nummer av det men bare fjern det fram til neste gang dere sitter ved bordet, såslipper du flere runder ved samme måltid og en negativ spiral.

Skrevet

Skal holde ut, kjenner bare at tålmodigheten på unødvendig sutring er liten om dagen ;) hehe... Hormoner hos en gravid mamma...

Vet at jeg er fæl til å gi en ny sjanse etter at straffen er over, skal prøve å bli tøffere der... Kan hende det hjelper, jeg er fæl å gi ny sjanse nå vi er venner igjen.

Han er nok kanskje litt lik mammaen sin, dårlig på å ta kritikk og lett for å bli fornærma. Vet selv hvor slitsomt det er å være sånn, så håper jeg kan få han til å bli annerledes...

Skrevet

HI her

Her er et perfekt eksempel:

Nå satt han og søsteren og tegnet, søsteren tok en tusj fra han, og han kleip henne. Jeg gir beskjed om at hun får ikke ta ifra, og han får ikke lov å klipe henne uansett.

Da går han og hiver tegninga i søpla, og sier " denne tegnet jeg til deg mamma, men du er ikke snill, så da hiver jeg den..." Og setter seg i en stol og er sur.

Jeg prøver å forklare at han gjorde noe galt, ikke jeg. Og at han må tåle å få beskjed om at han gjør noe galt. men det nytter ikke. Nå sitter han på rommet og sturer, og får bare gjøre det da...

Stakkars lille, gutten min som er så tander på dette området...

Skrevet

Tipper dette bare er en fase, han vil nok etterhvert skjønne at det du sier er rett.

La han furte, så skal du se at det blir bedre når han blir litt større!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...