EgG Skrevet 8. desember 2010 #1 Skrevet 8. desember 2010 Har ei lita snuppe på snart 1år som vi ønsker å gi søsken til. Hva er deres erfaringer ang aldersforskjell mellom søsken? Tette søsken gir lekekamerater (vi bor i byggefelt med masse små barn så det er ikke kritisk) og man blir ferdig med bleiebarn og nattevåk fortere. Mens avstand mellom søsken gi barnevakt, økt forståelse for den lille, mer uthvilte foreldre, trygghet for den lille. Hva mener dere? Er ting lettere med nr.2 eller er det bare en myte? Hva er deres erfaringer når det kommer en liten? tpis, råd, erfaringer?
Lykkeli & gla ♥ jentene mine♥ Skrevet 8. desember 2010 #2 Skrevet 8. desember 2010 Her tror jeg du vil få like mange ulike svar som det finnes ulike mødre med ulik aldersforskjell mellom barna; de fleste vil vel synes at det de har selv er best hehe. Selv har vi akkurat 2 år mellom jentene våre (23 mnd), og det har vært helt perfekt for oss. Kunne ihvertfall ikke tenkt meg å hatt dem enda tettere, fordi en 1-åring fortsatt krever mye, og til tider mye nattevåk også (ved sykdom/ bhg-start osv), mens de fleste 2-åringer sover natta gjennom og har også begynt å få litt mer språk, som kan være en fordel ved fam.forøkelse (det opplever ihvertfall vi, med en 2-åring som prater mye). Vi bor også i et familievennlig område med masse småbarn, men spesielt vinterstid og i ferier osv er det jo bra med en lekekamerat innad i familien også synes jeg, i tillegg til de man har ellers. Planen vår var ca 2- 2,5 år i mellom, som jeg tror er en veldig gunstig aldersforskjell; de er tett, slik at de får mye glede av hverandre i oppveksten, men de er samtidig ikke FOR tett heller. Har hørt mange si at 3-4 år mellom blir litt mye, ihvertfall med tanke på samlek osv i oppveksten, men der har sikkert andre helt andre erfaringer igjen. Ang. sjalusi, så sies det jo at man gjerne opplever mindre sjalusi jo tettere de er, og dette stemmer bra for oss. Her har det ihvertfall ikke vært antydning til sjalusi enda; storesøster forguder lillesøster, og klapper og koser henne så forsiktig og omsorgsfullt, og er aldri sint eller sjalu på henne. Dette kan sikkert snu etterhvert, men vi har ihvertfall fått en meget god start om ikke annet=) Og JA- ting er definitivt lettere med nr 2, ihvertfall er man MYE mer avslappet og stresser mindre, derfor føles det enklere, selv om det nødvendigvis ikke er det egentlig (her har f.eks ammingen gått mye bedre med nr 2, mens når det gjelder f.eks soving har begge to vært vanskelige, hver på sin måte) Det finnes jo ingen fasitsvar her- alle familier opplever ting forskjellig, og det er jo ikke alltid så lett å planlegge slike ting ned til minste detalj heller, så man må vel bare bestemme seg for noe og se hvordan det blir etterhvert, håpe på det beste osv;) Lykke til med familieplanleggingen, det blir nok bra uansett hva dere går for, alt har jo sine plusser og minuser=)
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 8. desember 2010 #3 Skrevet 8. desember 2010 Vi har 3.5 år mellom våre to.. Og det var en perfekt forskjell FOR OSS! Det er helt klart ulike meninger om dette, og man må bare prøve når man selv føler det.. Vi valgte å vente pga vi ville storebror skulle være litt større.. Han klarer mye selv, slutta med bleie o.l.. Fikk kosa oss med han de første åra, for de går så altfor fort likevel.. Ville gi han all oppmerksomheten før vi fikk en til.. Jeg synes ikke (for min del) at det å ha tette barn mtp at de da får samme lekekamerater o.l.. Synes de har godt av å ha forskjellige lekekamerater..
EgG Skrevet 8. desember 2010 Forfatter #4 Skrevet 8. desember 2010 Tusen takk for svar begge to! Regnet med at det kom til å komme forskjellige meninger, håpet i grunn på det da man også får høre hvorfor man mener forskjellig. Høres forøvrig veldig fornuftig ut det det dere begge skriver. Man må vel bare hoppe i det og satse på å lande på begge beina når tiden er inne. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå