Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #1 Skrevet 8. desember 2010 AT man har for mye stående i huset, der bakteriene for vokse fritt frem, og det blir rengjort for sjelden eller for den saks skyld kan det rengjøres ofte, men om man har masse ting ståendes rundt så er det mye å rengjøre! Og jeg ser at det ofte dukker opp hos dem som bor i gamle hus/leiligheter, eller har gammelt sengetøy etc, som de ikke har vasket på 60 grader på lenge. Vi har ikke hatt omgangsyken og vi har lite ting, vasker oss på henda før og etter en "uren" jobb. Hva er deres erfaring ?
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #2 Skrevet 8. desember 2010 Min erfaring er at kronisk sykdom gir nedsatt immunforsvar og man lettere blir syk.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #3 Skrevet 8. desember 2010 Min erfaring sier at du er litt dum. Omgangssyken spres ved dråpesmitte. Veldig lett å bli smittet i barnehagen, skole osv. Der hvor mange mennesker er samlet og hvor man har mye direkte kontakt.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #4 Skrevet 8. desember 2010 Tja, dette med ting vet jeg ikk eom jeg kjøper helt. Men her vaskes hendene alltid på alle mann med en gang vi kommer inn døra etter jobb, skole, bhg, handlig etc. Det har blitt en rutine at alle bare går innom badet etter at skoa er av. I tillegg vasker vi hendene før vi spiser - og dette har gjort at vi veldig sjelden har omgangssyke i hus. Er en av oss syke, bruker iv også håndsprit mye, i tillegg til håndvask.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #5 Skrevet 8. desember 2010 Det kan jo også komme av smitte da, av barnehage barna osv. Da har det lite å si hvor reint det er hjemme. Men er enig i at jo renere man har det, sengetøy, sofa, kjøkkenbenk og ikke minst skap og kjøl, har litt å si for bakterier. Her i huset er det ikkenoe typisk bestemor hjem, ikke for mye pynt å skrål på alle hyller og flater.. Så syns det er lett å dra over huset noen ganger i uka... Det er ikke for å forebygge omgangssyken, men for min del..
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #6 Skrevet 8. desember 2010 Vi har masse ting og tang i huset og det er nok middels mye støv rundt om kring, men har skjeldent omgangsyken... Har nok ikke noen sammenheng, hi!
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #7 Skrevet 8. desember 2010 Ja, det spres jo med dråpesmitte! Men vi har altså ikke hatt det, er vi bare heldige da. H.I
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #8 Skrevet 8. desember 2010 ......man får mellom 1 og 10 viruser inn i kroppen vi munn/nese/øyne. Kan skje ved å ta på et dørhåndtak med smitten på, være borti doskåla eller at tannksoten din har stått litt fornært tannkosten til sønnen som har hatt omgangssyka........ Omgangssyke er Guds straffedom til alle oss som hater og spy, og er nok en del av et natrulig utvalg...Treffer du på en av oss en dag vi henger over doskåla og gir oss valget døden eller fortsatt syk, så velger vi døden:o) Alternativt så kan du lett gi oss angst ved å gå litt rundt i huset, bruke do, ta på alt vi har, hoste og nyse rundt, og før du går neven at du nettopp har kreket deg opp på bena etter omgangssyken, og at du mulignes kjenner du ikke er ferdig enda..Da holder du oss våkne i noen uker, og har ødelagt alt vi gleder oss til i næremste fremtid..Vi kommer jo til å bli syke ) Renslighet i huset har nok ikke like mye og si, da noroviruset ikke overlever særlig lenge utenfor en kropp. E-coli, salmonella og andre sykdommer med liknende,- men dog mye kraftigere, sykdomsforløp er vel deriot mer eller mindre bare forårsaket av feil behandling av mat og "urenslighet"...
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #9 Skrevet 8. desember 2010 -og lus får man fordi man ikke vasker håret...hehe. Ja, det er nok bare tilfeldig,HI
Lille-Pernille Skrevet 8. desember 2010 #10 Skrevet 8. desember 2010 Det en mange forskjellige typer bakterier som kan gi "omgangssyke". Noe er dråpesmitte og annet er kontaktsmitte. Er det en ting jeg har lært meg som operasjonssykepleier så er det håndvask! Og vi har sterisol i begge bilene, under barnevognen og jeg har det i vesken. Vi vasker hendene når vi kommer hjem fra arbeid og barnehage og alltid før og etter matlagning og før vi spiser. Da min sønn på et år fikk omgangssyken her en natt så tror jeg nok det skyldes noe helt annet enn vår hygiene og rutiner for hus- og sengetøyvask!
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #11 Skrevet 8. desember 2010 Omgangssyke og barn som ikke vasker hendene ordentlig henger nøye sammen. De jeg kjenner som ikke er i kontakt med småbarn, har heller aldri omgangssyke. Det spres som ild i tørt gress i de fleste barnehager. Har overhodet ingenting med husorden ellers å gjøre.
☆☆☆ Skrevet 8. desember 2010 #13 Skrevet 8. desember 2010 Min erfaring som sykepleier er at de som får omgangssyken ikke får det pga noe de har i hjemmet, men av kontakt med andre mennesker, ofte på et sted der mange mennesker samles, f eks barnehage og skole, og sammenkomster som juletrefester o.l. Man kommer i nærkontakt med noen som har omgangssyke, eller noen som er blitt smittet som ikke har fått omgangssyke enda, eller noen som har hatt omgangssyke og det er under 48 timer siden siste episode med oppkast/diarre. Ofte er det barn som drar smitten i hus, for så å smitte søsken, foreldre, besteforeldre osv. God håndhygiene er alfa og omega for å hundre smittespredning når syken er kommet i hus. Viruset smitter lett via vann og mat som er infisert ved at den syke har vært i kontakt med det. Men problemet er at noro-virus er ekstremt smittsomt og også kan smitte via dråper i lufta. Om man har vasket opp oppkast/diarre etter barnet sitt er det veldig lett å bli smittet, man bør nesten bruke munnbind/hansker ved kontakt med smittede, og bytte klær umiddelbart. Men slikt er ikke gjennomførbart i et hjem. Får man smitten i hus er sjansene store for at flere i huset blir smittet uansett hva man gjør. Men man kan gjøre mye for å hindre at smitten kommer inn døra. Vask alltid hendene med en gang du kommer hjem, samt etter toalettbesøk, før du spiser, etter å ha håndhilst på noen. Vask frukt og grønt nøye før du spiser, og vær skeptisk til ikke-innpakkede brødvarer o.l på butikken, du aner ikke hvor mange griser som er innom en butikk i løpet av en dag, og hvor mange som går på butikken syke. Ellers er det en god regel å holde en viss standard på renholdet i hjemmet, i særdeleshet badet og kjøkkenet.
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #14 Skrevet 8. desember 2010 Min erfaring er at vi "aldri" er syke, hverken med omgangssyke eller annet. Siste år har hverken jeg eller mannen hat sykefravær fra jobben og ingen av ungene har vært borte fra barnehagen. Vi bor i et hus som er 300 år gammelt, pusset opp sist på 70 tallet (utenom maling) og vasker sengetøy på 40 grader. Ganske mange ting har vi også og vasker ikke alt, slik som tak, vegger og inni skap mer enn en gang i året.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå