Gå til innhold

Mannen vil at alt skal ha ALLE pengene felles...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har begynt å bygge hus og han vil nå at vi skal innbetale alt vi får utbetalt i mnd inn på en felles konto. Fra der trekkes alle regninger minus mobiltelefon. Deretter skal vi få utbetalt 6000 kroner hver i mnd til "lommepenger"

Disse inkluderer også barnetrygden- noe jeg får per i dag da det er jeg om hadler til barna. (med barnetrygdr får vi utbetalt omtrent det samme)

Jeg føler meg ganske så overumplet akkurat nå og mener at vi heller kan betale mer inn på felleskontoen.

Hva mener dere? Har dere noen gode argumenter enten for eller i mot?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig for! Siden dere er en familie, liksom. Skulle ønske min mann ønsket å ha det så rettferdig. Han vil beholde alle pengene sine selv, han.

Skrevet

Jeg ville aldri betalt alt inn. Men så syns jeg det er litt vanskelig å dele alt med min mann. Noe vil JEG styre selv. Jeg ville heller betalt inn mer på felleskonto, og heller betalt inn etterhvert om det trengs..

Skrevet

Hvis du bruker felleskontoen når du handler til barna vil det ikke være noe problem, men spørs om han ser det slik da:) Mannen min tror noen ganger at jeg hiver penger ut av vinduet og tror at klærne og stellesakene til barna bare vokser opp av spesielle klesplanter i skuffene og skapene deres.... :D

Skrevet

I utgangspunktet synes jeg ideen er god, men at dere burde lage dere en konti til som skulle gå til mat og klær til barna samt andre fellesutgifter. Ha som regel at ingen av dere skal bruke den kontoen til noe annet enn mat uten at dere har snakket sammen om det først. Impulskjøp kan dere gjøre fra lommepengene deres (som da kan reduseres til kansje 1500,- kr pr mnd.

Skrevet

Syns det er en rettferdig måte å gjøre det på,jeg.Siden dere har lik inntekt og skal dele livet sammen.

Skrevet

Hvorfor skulle du bli over-lumpet av det????

Vi har det slik, bare at vi beholder 3000kr i "lommepenger" (vi får begge betalt mobilregning av arbeidsgiver). Har to felles "brukskonto". En som ALLTID har nok penger til å betale alle regninger, og en som vi bruker til mat, bensin, klær til ungene etc. Denne har vi begge to kort på.

Har hatt det slik siden vi flyttet sammen. Det har funger knirkefritt når vi både når vi har hatt relativt lik inntekt og når vi har hatt store forskjeller (ved studier og arbeidsløshet).

For meg er det en selvfølge at vi deler alt når vi har valgt å få barn sammen, kjøpe hus etc.

Skrevet

jeg syns det høres litt rart ut,.. jeg og min mann har felles økonomi,. men ingen felles brukskonto. vi tjener ikke like mye. men har den ene penger på kortet og den andre ikke. så får den andre låne kortet.

vi deler på å betale alt.

Skrevet

Jeg synes løsningen er god, men ville hatt en egen konto der dere satt inn penger til mat hver måned, og som begge har kort til. Slik at ikke en av dere bruker mye av "lommepengene" til mat hver måned og den andre kan kjøpe ting til seg selv. Ville også hatt med som krav at klær til barna skal gå fra den felles kontoen. Er ikke rett at du skal bruke dine "lommepenger" til det, mens han kan bruke sine på seg og sitt.

Her har vi det slik at vi setter av hver vår sum til felles regningskonto og felles sparekonto hver måned. Summen hver av oss betaler er slik at vi begge sitter igjen med 6000 hver på hver vår konto. Vi tar ut 3000 hver (6000 tilsammen) i kontanter som vi har i en "matkasse", slik at den som skal på butikken å handle mat tar penger derfra. Da har vi 3000 hver i "lommepneger" som vi kan bruke på hva vil vil. Klær til barna etc betaler vi enten fra felles regningskonto eller sparekonto

Skrevet

vi tjener egentlig ikke likt vi heller, men summen inluderer barnetygden og en bijobb jeg har ved siden av. Da ender vi omtrent opp likt.

Vi har per i dag en felleskonto hvor regninger og mat blir trukket fra. Restene av lønna er "lommepenger", inkudert innkjøp av det barne trenger og mobilregning. I tillegg skylder jeg moren min noen penger ikke mannen vet om etter et kredittkort for lang tid tilbake. Betaler henne derfor 2000 i mnd. Starter vi med den nye ordningen vil jeg har probemer med dette.

Vil gjerne beholde dette også i dag, men at vi betaler mer inn på fellesen.

Takk til alle svar :)

HI

Skrevet

Han skal selvsagt også betale like mye for barnet, så det må gå fra felles konto. SELVSAGT!

Skrevet

Vi har felles konto, og jeg syns det er helt naturlig - og praktisk!

Vi har hvert vårt visakort, men ikke noen bestemt sum "lommepenger", det ser jeg ikkepoenget med?

Han tjener mer enn meg, men med barnetrygden og kontantstøtten blir vel summen vi får inn på kontoen mer eller mindre lik. Fra den kontoen pengene kommer inn på har vi fast trekk inn på en budsjettkonto hvor alt det faste trekkes fra.

Det som står igjen når alt er betalt er familien sine penger og vi bruker det i fellesskap. Det er jeg som stort sett handler, så sånn sett så er det jo jeg som "bruker" pengene, men vi handler jo det vi trenger...

Dere har jo ikke 100 prosent felles økonomi hvis dere gir hverandre "lommepenger" , eller?

Skrevet

Det kunne aldri fungert for meg å ha felles økonomi med mannen min. Jeg synes ofte mange jenter synes det er greit for mennene tjener mye mer enn dem så da får de litt ekstra å rutte med...

Jeg liker å være selvstendig. Jeg liker å ha kontroll over egen økonomi. Vi setter barnetrygd inn på konto som brukes til barnehage og SFO. I tillegg må vi så begge sette inn penger som går til mat, bilutgifter, andre ting til huset, klær til barna osv.

Resten styrer vi helt selv. Jeg bryr meg ikke med hva han kjøper, vil investere i og ikke han hva jeg kjøper, gjør med "mine" penger.

Var tidligere i et forhold med en meget uforsvarlig mann som sløste noe helt vilt og hadde masse inkasso. Tror jeg fikk skrekken da...

Skrevet

Det hadde aldri fungert for meg heller å ha det slik som dere har det12:11. Hadde klikket om vi måtte diskutere om ting var felles og så evt. spleise på det. Hvordan gjør dere det når dere skal ha ny sofa eller hånkler i skapet? Betaler dere 50/50 eller merker dere hver eiendel med navn?

Skrevet

Jeg ville heller ikke hatt felles økonomi. Vi tjener begge veldig godt, han tjener mer en meg, og han spanderer alltid ferier, middager, kino og alt sånt for familien.

Vi driver med eiendom begge to, og leier ut. Jeg betaler ned her og der etter evne, samt sparer til pensjon osv. Setter tilsides minst 8000-9000 til meg selv hver mnd til sparing. Vi handler like mye mat på butikken, og jeg kjøper som oftes ting til barna, skal de ha fulle vintergarderober, tar jeg kortet hans (hvis det er snakk om maaange tusen) Trenger vi ny sofa, planlegger vi ikke akkurat hvem som skal betale den nei.. Ikke håndklær heller, hadde blitt litt for dumt og delt på sånne småbeløp:)

Skrevet

Jeg og mannen min gjør det slik din man vil. Det funker veldig fint! Det er helt rettferdig mener jeg. Før tjente jeg mer, men nå tjener han mest. Jeg jobber kortere dager, men gjør da mere hjemme. skulle han hatt mer av lønnen sin skulle jeg hatt timesbetalt for alt jeg gjør hjemme for å si det sånn;-)

men hvis du har gammel kredittkort gjeld du prøver å snike unna burde du vel prate med han om det? hvor mange betalinger har du igjen på den..?

Skrevet

Egentlig synes jeg det er en ok ordning men ser jo at det hadde vært mindre styr (mindre frem og tilbake med penger hver måned) om dere heller beholdt en viss sum på egen konto og overførte/hadde fast trekk på resten over til felles konto.

Skrevet

Jeg stemmer for at dere skal ha felles konto.

Det er så utrolig deilig og faktisk veldig rettferdig.

Vi gjør det også slik, alt går til oss.

Hans lønn betaler alle regninger, det som er til overs spares. Og jeg betaler leve utgifter. Vi har 4000 hver i mnd, 5000 til mat og resten spares. Barnetrygd går til småen. Sparer 250 av den hver mnd.

med denne løsningen har vi spart så mye penger og har god kontroll på økonomien. Men nå er det slik at det er jeg som er den som styrer den. Han bryr seg ikke om det. Bare han har penger til det han trenger så er han fornøyd.

Jeg syntes det er gøy å styre med pengene da :-)

Vi sparer fast 1650 kr (bsu max slik at vi får spart 20000 i året)

settter også av hver mnd 2500 til uregle regninger (som autopass, strøm som kommer hver 2 mnd, nrk lisens, naf, etc)

Lykke til :-)

Prøv å se det positive i en slik løsning :-)

3000 til bryllup

Skrevet

Vi har hver vår konto, men deler alt. Felles nettbank,-bare går inn og overfører om det er tomt på den ene kontoen:)

Skrevet

Jeg er for. Men dere burde ha en egen matkonto der dere setter inn det dere trenger til mat, evt bensin og klær. Og to kort til denne,. Da må dere avtale hva det er lov å bruke denne kontoen til.

Og så en regningskonto alle regninger går ut av.

Og så kanskje en sparekonto sammen i tillegg?

Hvor mye lommepenger trenger dere da?

Vi har i perioder 0 til eget forbruk, men har da til mat og regninger i det minste...

Skrevet

Jeg og mannen har helt delt økonomi. Vi har levd noen år før det ble oss to. Og jeg er ikke interessert i å betale hans barnebidrag, samtidig som jeg antar at han er glad for å slippe å betale mitt kredittkort.

Jeg hadde aldri orket å ha alt felles uansett. Skal han sitte og se at jeg har vært å handlet for 300 på H&M og 250 på apoteket da. Nei, det hadde jeg ikke giddet.

Vi regner ut faste utgifter og setter av nok hver mnd til å betale disse.

Skrevet

Synes felles konto og felles penger er en kjempeløsning jeg!

Jeg tjener litt mer enn samboeren min, men forventer ikke å ha mer å rutte med av den grunn.

Når vi får felles gjeld ønsker jeg at all inntekt er felles, men at vi overfører en avtalt sum til private kontoer hver måned, slik at vi har til personlig forbruk.

Alt felles bør gå av felleskontoen, som mat, forsikring, lån, strøm, tv, internet, utgifter til barn, utgifter til bil osv..

Skrevet

Syntes det er greiest slik jeg men 6000kr er jo mye lommepenger når dere bygger hus.

Men jeg ville vært klar på at da skal handling til barna gå fra denne felles kontoen :)

Skrevet

Er det bare jeg som reagerer på at hun skjuler gammel gjeld for mannen?

Det synes jeg bare er frekt å gjøre. Er som utroskap for meg det.

Jeg synes du skal fortelle han om den!!!

Hvor mye gjeld er det du skjuler for han egentlig?

Skrevet

Je syns faktisk det var en god ide, og 6000 kr i måneden er mye penger til eget forbruk - men da forutsetter jeg at klær og utstyr til barnet går av fellesen selvsagt.

For øvrig reagerer jeg også på at du skjuler den gamle gjelda for mannen din...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...