Gå til innhold

Har en leder lovpålagt taushetplikt?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det jeg lurer på er om en avdelingsleder har taushetplikt? Og om hva evt straff vil være ved brudd på dette. Kan man få sparken for å feks utgir informasjon om ansatte til feks venner eller en ansatt i firmaet?

Grunnen til at jeg lurer er at min leder har snakket om meg til en annen ansatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, den taushetsplikten inngår i de fleste arbeidsavtaler og ledere har et særlig ansvar. Er mellomleder selv og hadde jeg snakket med ansatte om andre ansatte hadde jeg nok vært arbeidsledig, ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det jeg tenkte ja.men fant ikke noe om det når jeg googlet det.Fant bare mye om leger ol .Tror du dette ene og alene kan få en leder sparket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs hvor grovt det er. I de fleste tilfeller får man en advarsel først, men blir det oppdaget at vedkommende har sagt noe spesielt sensitivt, til veldig mange eller over lang tid kan det føre til oppsigelse eller avskjed, ja. (Avskjed = gå på dagen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er saken er at den han har betrodd seg til ikke tør stå fram itilfelle lederen ikke får sparken og da er selvsagt denne ansatte redd for sin situasjon på jobb etter å ha fortalt noe slikt om sjefen sin da det kun kan komme fra en plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg ikke jurist men jeg TROR at dettte havner undre arbeidsmiljølovens regler om varsling om kritikkverdige forhold på arbeidsplassen.

 

2-4. Varsling om kritikkverdige forhold i virksomheten

(1) Arbeidstaker har rett til å varsle om kritikkverdige forhold i virksomheten.

(2) Arbeidstakers fremgangsmåte ved varslingen skal være forsvarlig. Arbeidstaker har uansett rett til å varsle i samsvar med varslingsplikt eller virksomhetens rutiner for varsling. Det samme gjelder varsling til tilsynsmyndigheter eller andre offentlige myndigheter.

(3) Arbeidsgiver har bevisbyrden for at varsling har skjedd i strid med denne bestemmelsen.

Endret ved lov 1 des 2006 nr. 64 (i kraft 1 jan 2007 iflg. res. 1 des 2006 nr. 1324).

 

§ 2-5. Vern mot gjengjeldelse ved varsling

(1) Gjengjeldelse mot arbeidstaker som varsler i samsvar med § 2-4 er forbudt. Dersom arbeidstaker fremlegger opplysninger som gir grunn til å tro at det har funnet sted gjengjeldelse i strid med første punktum, skal det legges til grunn at slik gjengjeldelse har funnet sted hvis ikke arbeidsgiveren sannsynliggjør noe annet.

(2) Første ledd gjelder tilsvarende ved gjengjeldelse mot arbeidstaker som gir til kjenne at retten til å varsle etter § 2-4 vil bli brukt, for eksempel ved å fremskaffe opplysninger.

(3) Den som er blitt utsatt for gjengjeldelse i strid med første eller andre ledd, kan kreve oppreisning uten hensyn til arbeidsgivers skyld. Oppreisningen fastsettes til det beløp som retten finner rimelig under hensyn til partenes forhold og omstendighetene for øvrig. Erstatning for økonomisk tap kan kreves etter alminnelige regler.

 

 

For meg ser det altså ut som om vedkommende har krav på spesielt vern om denne vil vitne på at det du sier har skjedd og at det vil få store konsekvenser for lederen dersom de forsøker å hevne seg på noe vis.

 

Skumle greier, det skjønner jeg, men minn vedkommende på at om lederen snakker om noens private forhold betyr det kanskje at lederen ikke ville hatt noen skrupler mot å snakke om det evt vitnes private forhold også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lederen får ikke sparken ved første varsel. Får en muntlig advarsel av sin leder. Deretter skriftlig deretter sparken.

 

Men du bør være forsiktig med å sette i gang slike saker, tenk deg nøye om , har DU virkelig klart å holde helt og holdent på DIN taushetsplikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal nok mye til at en leder blir sparket for noe slikt. Mye av det som omhandler deg er det uansett helt lovlig å snakke om. Om lederen har gjort noe galt kommer ann på hva h*n sa. Det er ikke noe generelt forbud mot å snakke om sine underordnede til andre. En leder kan også rådføre seg med andre i vanskelige situasjoner.

 

Jeg tviler på at du kommer noen vei med å kreve vedkommende oppsakt. Hva ville du i tilfelle oppnå med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Mener du at du ikke skjønner hva man oppnår med å få fjernet en person fra arbeidsplassen som sprer taushetsbelagt informasjon? Man får hindret at mer sensitiv informasjon sprer seg selvfølgelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En leder som trenger råd vedrørende sine ansatte vet at han skal rådføre seg med sin leder og at denne samtalen er strengt fortrolig. Hun har ikke lov til å "rådføre seg" med ansatte under seg, eller på samme nivå som den hun har problemet med...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skjønner vel av hovedinnlegget at det ikke er snakket om hva vedkommende liker til middag eller hvilket sjampomerke hun foretrekker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

de aller aller fleste bryter taushetsplikten sin i større eller mindre grad... HI burde tenke seg nøye om før hun går noen vei med dette, tviler på at hun aldri har sagt noe hun ikke burde sagt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, seriøst mye rare folk her altså. Hadde virkelig mange synes at det var ok om deres leder gikk og sa div rart om dere til andre ansatte der dere jobber?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg regner ikke med at det dreier seg om noe så trivielt, men jeg vet ikke hva det gjelder. Det er mange ting man helst skulle holdt hemmelig, men som likevel ikke er underkakt noen form for taushetsplikt. Vi vet heller ikke stillingen til denne personen som har fått informasjonen. Dermed blir det helt umulig å vite om det er gjort noe straffbart.

I praksis er det som regel den underordnede som taper på "å lage bråk" i en slik situasjon. Det skal mye til at en leder får sparken. Uansett om man har etten på sin side eller ikke bør man tenke seg godt om før man lager noen formell sak i slike tilfeller.

 

Uansett kan dere lese litt her om leders taushetslikt:

http://www.ukeavisenledelse.no/nyttig/spor_om_arbeidsrett/article59323.zrm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til HI:

 

Får litt bakoversveis av noen av svarene du har fått. Ikke bruk slike fora som kilde om det gjelder noe alvorlig, som din jobbsituasjon jo er. Snakk først med din sjefs nærmeste overordnede, vær ydmyk og gjør det klart at du bare spør litt uformelt om hendelsen. Det er ikke slik at du bare må godta at det snakkes om det bak din rygg. Det er i beste fall uproffesjonelt.

 

Leder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for alle svar. Mange forskjellige iallefall det får man si. Men gode linker og fått sett litt igjennom.Kommer nok til å ta det videre da jeg ikke aksepterer at en leder utleverer meg til en annen ansatt. Det er flere tilfeller ikke bare meg men også utgitt info ang andre personers sykemeldinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at man kan argumenter for at arbeidsgiver har et ansvar for å sikre opplysninger som omfattes av datatilsynet. Hvis sjefen din har fortalt noen andre om grunnen til at du er sykemeldt/har tilrettelegging uten ditt samtykke, eller gitt noen personnr ditt, så har du kanskje en sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er dramaqueen om det er slik du betegner at man ikke lar seg pille på nesen eller bli urettferdig behandlet. Du får bare seile igjennom livet å la deg bli tråkket på du da hvis du mener det er sånn verden fungerer best..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...