Gå til innhold

Lang kjøretur i vinterkulda

Anbefalte innlegg

Skrevet

Først vil jeg si at dette ikke har noe med å ikke ville feire jul hos svigermor å gjøre! Det har vi gjort flere ganger før og det er veldig koselig. Men jeg kjenner at jeg er litt skeptisk i år. Vi skal kjøre veldig langt 70 mil + hver vei. Dersom været er greit, så reiser vi. Vi er enige om at dersom det er dårlig vær over fjellovergangene, så blir vi hjemme.

Nå som vi er inne i en veldig kuldeperiode så har jeg sagt noe om at dersom det er 30 kuldegrader store deler av turen, så er jeg ikke så lysten på å dra. Det er vanskelig å holde varmen og jeg er redd for å få problemer med bilen. Hadde det bare vært oss to så hadde det vært greit, men med barn på under 3 år i bilen, så synes jeg ikke noe om det. Vi må ha en rekke stopp underveis siden hun er med og det er ikke bare lett i så kaldt vær. Spesielt ikke om vi får problemer med å starte igjen eller plutselig blir stående på fjellovergang. Jeg vet at sjangsen for at det blir trøbbel med bilen kanskje ikke er så stor, men de siste dagene har jeg snakket med flere som sier at de har hatt trøbbel med det i så kaldt vær når de har vært på tur.

I tillegg har vi kun 1 dag å bruke hver vei. Dvs at vi vil bruke rundt 12 timer en vei. Og får kun vært på besøk i 4 dager. Det er dessverre ikke aktuelt at de kommer og besøker oss i stedet pga gammel bestefar.

Jeg er veldig innstilt på at vi skal klare å komme oss avgårde, men er det urimelig av meg å skeptisk dersom det er meldt veldig kaldt største delen av reiseveien?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke urimlig å bruke hodet, noe som det ser ut som du gjør =) Høres fornuftig ut å sjekke værforhold før du legger ut på en så lang tur! Vi skal 10 timer i bil, men det et langs kysten, så da er det ikke "krise" om vi blir stående fast noen plasser. Der er det ganske mange hoteller o.l langs veien.

=) God tur, og god jul

Skrevet

Hvis dere reiser så pakk bilen med nødproviant og tykke tepper. Og ha det tilgjengelig slik at du slipper å gå ut av bilen for å få tak i det.

Men jeg må si meg enig at jeg hadde sjekket værmeldinger og det meste før jeg la ut på turen :-)

Skrevet

Går det tog, buss, fly?

Hadde sjekket andre muligheter:)

Skrevet

høres ut som om dere gjør fornuftige vurderinger.

pass på å ha nok av varme klær/tepper osv lett tilgjengelig i bilen. Husk også niste og "nødproviant" og noe varmt på termosen.

En ekstra termos med varmt vann er også kjekt å ha.

Husk en skikkelig sjekk av bilen før avreise!

Skrevet

Ja, det er dessverre ikke andre muligheter. Har sjekket fly (som forøvrig er fryktelig tungvint for å komme dit vi skal). Men det koster 7000,- for oss 3... Det blir uforholdsmessig dyrt for oss for 4 dager på ferie.

HI

Skrevet

Men dere ville reist? Også i 25-30 kuldegrader?

HI

Skrevet

Vi kjører 30 mil èn vei for å besøke familie sånn jevnlig. Vi tar alltid forbehold om været, og reiser ikke om det er dårlig over fjellene. Vi har alltid med oss vinterdresser til alle, sørger for å ha reiseforsikring i orden osv.

Men jeg tror ikke jeg ville kjørt så langt i 25 minusgrader, for bare 4 dager. Da har jeg sett på det mer som en stor ork og mye kaos bare for få dager. Både for dere og barna.

Skrevet

Dytter :-)

Ville dere reist? Dersom det er så kaldt, altså. :-)

Hi

Gjest irismor
Skrevet

Nei egentlig ikke hvis termometeret viser -25, da sitter ikke jeg i en bil i 70 mil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...