Gå til innhold

Dyrehold og økonomi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jada,jeg ble litt "inspirert" av den andre tråden.

Men helt ærlig,har dere ubegrenset med penger som dere kan bruke til dyrene ved sykdom?

Jeg ser flere i den andre tråden som sier at det ikke står på penger,men tilslutt er man jo blakk? Jeg er veldig glad i dyrene mine,men mitt dyrehold skal ikke gå utover mine barn. Om dyret blir sykt/skadet så avliver jeg dyret før barna eller familien må lide for dette.

Sånn er ihvertfall mitt liv.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke lest den andre tråden, men måtte bare svare pga overskriften.

Vi valgte å ikke kjøpe oss hund fordi vi "ikke har" penger om den skulle bli syk.

Når vi leste om og lette rundt var typiske sykdommer noe vi kikket på. Alle hundene hadde noe som var gjennganger og som lett hadde en tendens til å bli dyrt.

Så vi fant ut at vi hadde penger til å kjøpe dyret og holde det med mat og stell - men ikke uforutsette ting utover det "normale" og valgte derfor å la vær.

Gjest irismor
Skrevet

Jeg hadde mine hunder før jeg traff samboeren og fikk barn.

Så mine hunder var min hobby og ja jeg hadde brukt hvert øre på de hvis nødvendig. Dessuten så er det noe som heter forsikringer.

Skrevet

Hvilken andre tråd? Link?

Vi har to katter. De er syv år, og høyt elsket. Begge er sterilisert og chippa, de blir tatt veldig godt vare på.

Men! Det er veldig vanlig med kreft hos katter, og skulle en av dem få det, blir det avliving. Jeg unner ikke kattene mine smertefulle operasjoner, dessuten fortjener de stolte dyrene å dø med verdigheten i behold - ingen katt takler å sykne hen, det er en grunn til at de gjemmer seg når de skal dø.

Vår ene katt, Nemi, var litt av en slåsskjempe da hun var yngre. Hun kom hjem med bittsår både her og der, og til sammen har vi brukt nesten 3000,- på nål og tråd hos dyrlegen. Men dette er skader som lar seg fikse, uten at katten lider nevneverdig.

Store utgifter til pus kommer kun ved alvorlige operasjoner, hvilket ikke ville være noe alternativ uansett pris eller økonomi.

Jeg elsker dyr - og nettopp derfor syns jeg ikke det er riktig å la dem lide seg gjennom behandling eller sykdomsforløp.

Skrevet

Jeg er helt enig med dere som sier forsikring:-) Kjempeviktig.

Det jeg stiller meg litt uforstående til er utsagn ala: pengene spiller ingen rolle,har dyret livskvalitet så er det viktigst.

Tenker du på pengene bør du ikke ha dyr.....(ikke direkte sitat)

Og joda,en 15-20 tusen har jeg faktisk til akutt ting på dyrene mine. Men,det er ganske lite om man skulle være skikkelig uheldig. Tusenlappene kan fly fort om en skade/sykdom skulle skje, og jeg har ikke millioner å ta av i så tilfelle.

Man må vel være litt realist og?

Gjest irismor
Skrevet

Vi har alltid sagt at det er ikke livskvantitet men livskvalitet som teller.

Og med det så mener vi at dyret skal ikke lide unødvendig og det skal heller ikke pines igjennom operasjoner eller medisiner hvis det er til plage eller stress for dyret.

Jeg hadde med glede operert min hannhund, men hva godt gjør det når ikke smertene forsvinner. Å operere han bare for at jeg skal utsette det å miste ham.

Svigermor hadde en kleine munsterlander, han ble nesten 17 år med en ganske stor og dyr operasjon. Hadde han levd hos oss så hadde han nok "bare" blitt 14 år. Vi hadde ikke utsatt en 14 år gammel hund for en så stor operasjon og med påfølgende problemer.

Han hadde levd 14 flotte år de 3 siste kunne han ha vært spart for etter vår mening.

Skrevet

For oss vil det nok bli mer et spørsmål hvordan livskvaliteten til hunden min blir dersom det skulle skje noe.

Har tidligere avlivet en hun pga. at hun sklei på isen og ble lam i bakparten.

Skrevet

Så dere har ubegrenset med penger å bruke på dyrene?

Gjest irismor
Skrevet

Vi har meget god økonomi ja. Så det hadde ikke vært noe problem, men ingen grunn til å gjøre det hvis dyret fremdeles vil lide eller ha dårlig livskvalitet.

Skrevet

nei, vi har ikke ubegrenset med penger å bruke på katten. Hadde den blitt syk hadde vi nok klart det hvis den trengte veterinærhjelp. Men ikke hvis den skulle trenge behandlinger til noe særlig mer enn 4-5 tusen kroner på et år.

Vi overtok en gang en eldre ilder. Kort tid etter fikk han sviulster som vi fjernet. Dette kostet oss 3000. 2 mndr senere hadde han fått flere svulster, og valgte da helle rå avlive ham når han viste ubehag (i samråd med veterinær)

Skrevet

Et dyr er et dyr. Jeg har vokst opp med hunder som jeg selvsagt har vært veldig glade i.

Dyrene har begrenset levetid og det vi mennesker best kan gjøre er å sørge for at de ikke lider.

Å utsette dyra for diverse operasjoner og smertefulle behandlinger er jeg ikke for, særlig ikke når dyra blir eldre. Sterilisering og enkle ting med kort rekovalesens er selvsagt noe annet.

Skrevet

Det er vel få som har ubegrensede midler, men jeg synes det er forskjell på å ha et romslig tak når det gjelder veterinærutgifter og det å si at f.eks. 2-3000 er for mye å betale for behandling. Jeg mener i allefall at om man ikke er villig til å ta på seg det ansvaret det innebærer å faktisk ha et kjæledyr, og det inbefatter også at dyret kan få medisinsk behandling og ikke bare bli avlivet fordi et par tusenlapper er for mye, så bør man la være å skaffe seg dyr.

Når du sier at barna ikke skal lide for dyrene så stusser jeg litt. Hva mener du med det? Barna mine går også foran dyrene våre, men når det er sagt hadde jeg f.eks. heller kjøpt færre julegaver, billigere klær eller droppet en ferie som barna gledet seg til framfor å avlive et kjæledyr. Barna skal ikke gå sultne og kalde pga dyrene, men ren luksus ofrer jeg gjerne for dyrene og det synes jeg ikke barna lider av heller.

Skrevet

Jeg føler at vi har romslig økonomi og vi kan greit klare en ekstra utgift på 15-20 tusen om ett av kjæledyrene skulle få en sykdom/skade som krever behandling. Samtidig skal vi greit klare en 2000 i faste ekstrautgifter pr mnd i medisiner ol for å beholde kjæledyret (om dyret da fortsatt har livskvalitet såklart).

Men mer enn det vil gå utover barna. De vil måtte slutte på fritidsaktivitetene sine, de vil få "billigere" mat,billiere tøy,mindre gaver når de er i bursdagselskap (kanskje måtte takke nei til selskap pga økonomi).

Kjæledyrene våre er vår luksus,vi reiser ikke på dyre ferier ol. Så om sykdommen/skadene skulle kreve mer enn summene nevnt over ville jeg måtte avlive dyret pga økonomi.

Skrevet

Vi har sørget for å tegne forsikring. Da betaler vi 5500 kr i året. Dette året har vi virkelig hatt bruk for den, for hadde vi ikke hatt den så måtte vi punget ut med nesten 50 000 kr.(bikkja har hatt et uheldig år ja)

Vi må jo betale diverse egenandeler, men de knekker ikke økonomien vår. Hadde vi ikke hatt forsikring så hadde vi nok ikke kunnet betale så mye for et dyr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...