Gå til innhold

Hvor lang tid bruker dere på kveldsstell og legging?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er så mye "dill" på vår jente på 2 år 9 mndr for tida, men det hører vel kanskje med til alderen... Bruker evigheter på badet både morgen og kveld. Kler ofte på seg en del selv og skal i tillegg smøres (eksem), ha astmamedisin, pusse tenner, gre/ordne håret. Og med diverse avsporinger underveis... Og når hun først er i pysjen pleier vi å lese en bok eller synge litt på rommet før hun legger seg. Har en tendens til å bli avsporinger der også, og gjerne "bare en til, mamma" (noe vi prøver å begrense så mye som overhodet mulig). Tar vel rundt en times tid alt sammen på kvelden. Ikke rart mini på 6 mndr (og mor og far!) av og til blir lut lei! Hvordan er det hjemme hos dere?:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her går det veldig kjapt og greitt om kvelden. Litt meir "dill" om morgonen, men om eg berre har lille (3 år) å konsentrere meg om tar det ikkje meir enn 10 minutt med vask, innsmøring, påkledning og ordning av hår. Har vi god tid vil lille ofte bade eller dusje, då tar morgonstellet naturlegvis lengre tid :o) Legger fram reint tøy kvelden før, så alt er klart.

Om kvelden er det fort gjort å pusse tenner, lille kler av seg sjølv og vi er ferdige på badet i løpet av 5 minutt. Ned på rommet, opp i senga, lille drikker ein slurk vatn frå flaska si, eg synger "Jesus du er glad i meg" og "Lille pusekatt", seier god natt og går ut. Og så høyrer vi ikkje meir frå ho før ho eventuelt skal tisse om natta.

Lille har hatt sin dose (og vel så det) med søvnproblem, men det å få ho i seng om kvelden og få ho til å sovne har heldigvis alltid vore plankekøyring (kryss i taket).

Skrevet

Toppen 10 min..med mindre hun skaper seg og gråter og ikke vil sove..Hun blir snart 2:) så pussing av tenner, ta på pysj og skifte bleier osv tar ikke lange tida, og hun blir lagt rett i senga og sovner selv=)

Skrevet

Du kan bare glede deg til "kle-på-seg-selv-fasen" du, da:-) Det gikk fort her også så lenge vi stelte henne uten at hun blandet seg inn. Når hun først er i seng, sovner og sover hun heldigvis godt, da!

Skrevet

Høres jo kjempegreit ut! Får tenke på hva vi kan gjøre for å unngå avsporinger underveis:-)

Skrevet

Litt trøtt, ja... 21.44 var ment som svar til Rannveig R!

Skrevet

Vi bruker ca 1,5 timer på kvelden. Kveldsmat, litt lek(har litt magetrøbbel, må få ut luft, skjer best gjennom lek), kveldskos med bok e.l., så på badet og så i seng.

Skrevet

Omtrent en halvtime eller så. Men kveldsstell her er kos og å roe ned til natten og ikke noe vi er opptatt av å få unna i en fei. På med pysjamas og tannpuss. Så leser vi 2-3 bøker, synger litt og så er det natta.

Skrevet

Kanskje 10 min.

Hun får astmamedisin mens hun ser barne-tv, da blir hun også smurt hvis hun trenger det (atopisk eksem).

Etter barne-tv går hun på badet. Tar av seg klærne og bleia. Vaskes. På med ny bleie og pysj. Pusser tenner og får fluor. Legger seg i sengen. Leser på sengen et veldig kort eventyr, også er det natta. Sjeldent noe tull.

Hun er 2 år og 4 mnd.

Skrevet

Synes vi bruker lang tid fra vi begynner til ungene er i seng. Men så har vi to bleiebarn på henholdsvis 2 og snart 3 år.

Først kveldsmat, deretter tran/sanasol, deretter vask av ansikt hender og stump, ny bleie og pysjen. Så er det varm melkeflaske som venter, og deretter er det tannpuss og fluortbl.

Deretter er det å lete etter div kosebamser og smokker som er blitt langt hvorsomhelst, og vi fnner dem kanskje helst i vaskemaskinen. Så er det i seng, pakke dyna godt rundt, suss på panna og "god natt". Tror jeg vil si at hele denne prosedyren tar tre kvarter.

Skrevet

Vi bruker en times tid. Først en god vask eller bading etter Fantorangen, så smøring (eksem) og på med ren bleie og pysj. Så er det kveldsmat med påfølgende astmamedisiner. Tannpuss før han går i seng. Synger en eller to sanger før det er nattinatt :o)

Skrevet

vi har ei på 2år og 5 måneder...bruker vel en ca 20 min..pusse tennene, vaske fjes og fingre og tisse på do. deretter ei lita bok i stua og max tre sanger v/senga. Men d er veldig viktig at de blir forberedt på forhånd hvis en sliter litt men d at de vil lese mere og synge mere. vi sier alltid at nå skal vi lese ei bok og at hun skal få bestemme den ene boken, og sier i fra før vi begynner å synge at vi skal synge feks 3 sanger og så i fra om at d er 2 sanger til og 1 sang igjen. da blir de inneforstått med at slik er d. og hold deg til d du sier:) bare si god natt og gå:)

self går d ikke alltid etter planen,men d viktigste er at man holder seg til d som er avtalt og ikke gi etter for da har man d gående. ;)

• 3 uker senere...
Skrevet

2år og 3 mnd.

Bruker 5 minutt på å skifte bleie, ta på nattøy og pusse tenner.

Leser ca 5 min.

Prøver seg av og til med at vi skal lese mer, ha på lys osv..men gir seg fort.

Skrevet

Vår 2-åring er rett og slett utrolig enkel å legge. Han og søstra er på badet samtidig (hun er 5). Av med bleie, vaske litt, ny bleie, pysj, tannpuss.

Kveldsmat er alt spist.

Opp på rommet, enten leses de for samtidig, i søsteren sin seng, eller så tar vi hvert vårt barn. Minstemann leses for en stund, så er det nattasang, og poff.

Fra vi går på badet til han sover tar det ofte 15-20 minutt. Og da SOVER han :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Vi bruker vel ca 20-25 min på stell og legging av storebror (3 1/2) og lillebror (2). Det inkluderer avkledning, dobesøk, nattøy, pussing av tenner, lese bok på senga og nattasang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...