Gå til innhold

Uteliggere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her hvor jeg bor er det ingen uteliggere, men jeg tenker på dem ofte, særlig nå i juletider...har vært en god del i store byer og sett mye forskjellig.

Jeg synes enkelte folk kan være litt snillere med dem, noen spytter på dem og kaller dem..de har ikke valgt selv å bli uteligger...ja de har kanskje tatt valgene selv som førte til denne skjebnen, men det er alltid noe "annet" bak som gjør at de ender opp slik...

og ja jeg VET det er et fåtall som faktisk er rike som lever som uteliggere..pappa kjenner en mann som er millionær, men kler seg som uteligger og går med trillevogn i gatene:P

Kan dere som bor i byen ikke varme deres hjerter litt?Gi en kopp varm kaffe/en bit mat eller annet...det skal så lite til :)Sikkert mange som gjør det, men vil få flere til å tenke litt :)

God jul!:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her i byen hvor jeg bor er det heller ingen uteliggere. Ikke som er synlig for allmennheten iallefall, og de fleste uten fast bolig får uansett seng hos Frelsesarmeen eller lignende ved behov.

Jeg må si jeg er veldig glad for at det er slik "orden" på det i mitt nærområde, for ellers hadde jeg vel vært blakkere enn en kirkerotte.

Har vært noen turer i Oslo, og det er så hjerteskjærende at jeg sitter med en sorg for disse stakkars menneskene i lange tider etterpå.

Sist jeg var i Oslo en februarshelg etter å ha tatt en stripe gjennom byen og sett alle skjebnene, måtte jeg på tilbakeveien stoppe ved flere av dem med noen slanter, god-ord og lykkeønskninger. Samtidig som det er svært vanskelig å stoppe ved noen av dem, og gå rett forbi andre.

En særlig trist skjebne som jeg ikke klarer å glemme var en ung gutt et par år yngre enn meg selv, som ikke hadde noe sted å bo. Ikke var han narkoman eller kriminell, og akkuratt den dagen var hans bursdag. Gråt noen tårer når jeg fortsatte veien tilbake til rommet mitt.

Det er så utrolig urettferdig at vi i Norge ikke klarer å hjelpe alle med et sted å bo. Jeg forstår at flesteparten av dem er narkomane og at de prioriterer de pengene de får tak i på andre ting enn husleie, men det burde jo kunne løses på en eller annen måte?

Skulle ønske jeg hadde mye mer penger, slik at jeg kunne gjort mer.

Skrevet

Nå er det jo ingen i Norges land som faktisk trenger å bo på gata da..så de velger jo det selv.

Men klart , de har det nok tøft og bør iallegfall slippe at folk slenger kommentarer til dem.

Da jeg bodde i Oslo var det en uteligger som bodde rett i nærheten av meg, vi ble gode venner vi! Satt ofte ute om sommeren og drakk kaffe og snakkes om alt mulig.

Fikk en god venn i han og han lærte meg mye, dessverre så forsvann han plutselig en dag, så jeg regner med at han er død.

Skrevet

Jeg er fra Oslo og tenker bare at dere er naive. Hvis du ikke er narkoman eller har andre store problemer - hvorfor er du da husløs? Man trenger ikke det i Norge, så den historien en her skriver over - det ligger nok mer bak som du ikke fikk vite.

Og at folk spytter på uteliggere - det tror jeg er en myte. Har du sett det noen gang?

Skrevet

Nå viser det seg jo at det er manko på kommunale leiligheter rundt omkring, og disse er ikke di som har mest å rutte med økonomisk. Kjenner flere som "snylter" på kommunen ved å leie kommunal leilighet. Det er snakk om personer som faktisk har mer utbetalt enn meg og min mann ( og vi eier hus ) . Tenker at sånne tiltak kun skal gjelde di som ikke har råd til å komme seg ut på vanlig utleiermarked.!

Skrevet

Kommer fra en liten bygd, men vi har våres uteliggere vi også. Nå som julen nermer seg, får de ekstra med oppmerksomhet, jeg deltar i et frivilighets program som testes ut, hvor vi holder julefeiring, og overnattning for romjula til dem. Ellers er vi ute og gir de mat og varmt drikke hver dag i høsten/vinteren, og mat og kaldt drikke på våren/sommeren. Noen holder garsjer ol åpent for dem, der det ligger madrasser og noen pledd til dem.

Kan virke som en drøm, men, vi er en liten bygd, med noen få uteliggere bare, er vel derfor vi har muligheten til å gjøre en del for dem.

Hadde flere tatt seg tid til å prate med en uteligger, høre dette mennesket sin historie, så ville mange endret sitt syn til dem!

Skrevet

Jeg er enig i alt med medmenneskelighet, respekt, nestkjærlighet også vider, men tror HI har en generalisernede og naiv holding til dette.

De fleste som er husløse i norge vil jeg tro holder til i de største byene i landet fordi der er det lettest å få tak i alt de trenger.

Dersom du er husløs i norge kan du om du orker og vil få 4 gratis måltider om dagen, en dusj om dagen, nye klær og en seng å sove i.

Poenget eller problemet er vel at de husløse ikke har tid til å prioritere disse behovene, de prioriterer heller å skaffe seg rusen sin.

Selv når det kommer en varm buss med helsepersonell og mat er det ikke alltid de har tid til dette...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...