Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #1 Skrevet 7. desember 2010 Egentlig så skulle dette være en lykkelig og koselig tid, men p.g.a. den #"%&¤ norske ambassaden i Tyrkia så ble ikke alt slik som jeg trodde og jeg gikk rett i kjelleren. Akkurat nå er det et ork bare det å komme seg opp og på jobb, også kan man ikke bare krype under dyna når man kommer hjem heller, da må man handle, lage middag også hjelpe til med lekser. Det er ekstra tungt å føle det slik nå som julen nærmer seg, siden det da er et voldsomt fokus på familie og samhold. Vi har ikke så mye familie, moren min døde en nyttårsaften, faren min drikekr for mye og er snart i Spania og ikke orker jeg å belaste søsteren og hennes familie i år med mitt dårlige humør, så da blir det guttungen og meg her. Det er bare det at jeg har ikke en gang energi til å tenke på å skulle pynte til jul, og okay prøver noen her å svare spydig med at jeg bør skjerpe meg og sørge for at guttungen får en fin jul så er de hjertelig velkommen til å stikke innom og ta julevasken og pynte, jeg skal med glede vise dere hvor dere finner begge deler. Det er vel strengt tatt ikke noen menneskerett å skulle feire jul, og han kommer ikke til å få oppleve en full mamma julaften. Jeg prøver så godt jeg kan nå om dagen, så jeg har klart såpass at han har fått baket pepperkaker, også blir det nok en bakedag til og pepperkakehus, men oi hvor mye det krever. Og nei jeg har ikke noe som helst slags avlastning eller noe, men nå er heldgivis gutten blitt så stor at behovet for det er ikke helt det samme. Barenfar er heller ikke så ofte innom og p.g.a. avstand er det ikke noe fast sammvær der, de sees vel ca 2-4 ganger i året i snitt og i år er ikke barnefar heller hjemme så det er heller ikke noe valg. Akkurat nå skulle jeg ønske det var januar! Man må liksom være så lykkelig i julen, for det er jo bare en så "koselig" tid...yeah rigth...kiss my ass. Jeg er så utrolig forbannet på ambassaden som også gav han som skulle komme avslaget. Jeg har en misstanke om at det ble gitt fordi aldersforskjellen var feil vei. Det som sto i brevet var at han ikke var gift eller hadde barn der og at det da ikke var nok som bandt han til Tyrkia, herregud jeg ville da vel ikke hatt han her på besøk om han var gift der??? Ikke var vi gift heller.....nei for det syntes jeg nå var litt vel tidlig. Jeg trodde at det å være ærlig i søknaden skulle hjelpe men det gjorde vist ikke det så dermed har jeg fått bevis for at det ikke lønner seg. Nei jeg er heller ikke av de som har basert livet mitt på det å måtte ha type. Jeg hadde faktisk gitt dette opp etter at jeg har hatt 3 år hvor mitt fokus var sønnen min og jobb, så i sommer sa det pang og så og si hver kveld siden har vi chattet/snakket på nettet foruten om den ene uken i september hvor jeg var der nede og ble behandlet som en dronning. Så skulle han komme hit på besøk og jeg trodde med hånden på hjertet at det å søke visum var en ren formilatet når jeg sendte invitasjon og stilte som garantist, men oi så feil jeg tok der. Jeg var ikke klar for det avslaget, det ironisk hadde vel vert det at jeg nå ble sykemeldt et par mnd. og kom til å koste staten det dobbelte av det som det ville kostet å få han ut av landet igjen. Jeg er også forbannet fordi jeg føler de stempler meg som en løgner, at det jeg sier eller skriver ikke er sant. Joda de svarer veldig fint og diplomatisk at man kan jo klage, men en klage tar 5 mnd og da er han på vanlig jobb igjen så det er ikke noe vits. Jaja jeg kan da bruke julekvelden til å plage ambassade-ansatte etter at sønnen min ar lagt seg, det hadde nå ikke spilt så stor rolle om jeg ble tatt heller for siden jeg har jobb ville jeg vel bare fått en fotlenke og ellers levd som før....eller nei, jeg hadde helt sikkert fått gratis barenvakt og slikt sånn at jeg kunne få permisjon av og til også. Faen så jeg hater ambassaden og julen nå !!!
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #2 Skrevet 7. desember 2010 Veldig vanskelig og tungt lese dette! Vet ikke om jeg fikk med meg hva som skjer her med ambassaden og det styret der. Det jeg henger meg opp i er at du sier at om noen føler for å si til jeg at du må skjerpe deg så kan de komme til deg å ta julevasken? Ønsker du at jeg skal "dikke-dikke" med deg å fortelle deg hvor synd det er i deg? Menneskerett feire jul? Gutten din er ikke så liten at han ikke vet at det er jul, og ja, da er det din jobb å fikse jul. Er også alene, dvs helt alene. Heller ingen avlastning men herrefred hvor vi gleder oss til jul her. At en du har hatt en liten "ting" med skal få lov å ødelegge julen for sønnen din er jo helt tragisk. Dette gjelder jo ikke bare julen heller. Om du ikke skjerper deg bør du søke hjelp! Du høres virkelig bitter og nevrotisk ut. det handler ikke om deg men et barn du har å ta vare på!
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #3 Skrevet 7. desember 2010 Skjønner du er trist nå og sliten. men hjelper ikke å bare drite i ting. nå vet jeg ikke hvor gammel barnet ditt er men er han over 2 år så forstår han mye. Huset ditt trenger jo ikke være nyvasket men du kan jo pynte litt. Her hos meg har vi ikke juletre og relativt lite julepynt. men har noen nisser her og der. barna er små og forventer ikke all verden. i baker enkle julekaker som barna klarer å hjelpe til med. lager enkel julepynt/kort. og de får masse gaver. Vi skal bort til middag på julaften men åpner pakker hjemme. Jeg sliter med depresjon og sosial angst og dette med jula er slitsomt til tider men for barna mine er den magisk og det skal den fortsette å være. Jeg kjenner også godt den der med å savne familie/partner i slike sitvasjoner men man må gjøre det beste ut av det man har. og klarer man ikke det så får man be om hjelp der man kan.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #4 Skrevet 7. desember 2010 HI her. Vel jeg er jo så og si ferdig med julegavene og som jeg skrev så har vi alt baket pepperkaker og skal bake igjen i morgen, men som jeg sier det er tungt. Jeg gjør det, men det er tungt å stå opp om morgonen. Jeg hadde heldivgis på forhånd laget julekalender som jeg har fått hengt opp og vi har en advetstake på bordet. Så man har altså ikke lov til å være lei seg om man er enslig forsørger? Hmm kan ikke si å huske å ha lest det noe sted. Det vil jo strengt tatt si at ingen enslige med barn bør date, for man kan jo riskire å bli såret og lei seg og det er vist ikke lov det.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #5 Skrevet 7. desember 2010 Wow for en empatisk person. Tak for at du sparker meg hardt når jeg har det vondt. Var det godt å få gjøre det? Hilsen HI
bærtæ Skrevet 8. desember 2010 #6 Skrevet 8. desember 2010 21:58 her. Du høres ut som du kun er ute etter å provosere! Er lov være lei seg men ikke så det går ut over barna. Du spør jo om det er en menneskerett feire jul? barnet ditt går jo på skolen, selvfølgelig forventer han jul. Jeg sparker deg ikke. Du ser kun det negative og tar alt feil. Vil du virkelig ha det sånn?
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #7 Skrevet 8. desember 2010 Nei, jeg er ikke ute etter å provosere, men det hadde vært greit å høre at jeg ikke var alene om å føle det slik. Dette gjelder tydligvis ikke deg så da skjønner jeg ikke helt hvorfor du er ute etter å "ta" meg. Så hvordan gjør da andre det som har det tungt? Jeg sa jo at bare det å komme seg opp var en kraftanstrengelse, men jeg gjør jo det. Og ja vi har baket selv om det var tungt så har jeg gjort det, og jeg klarer å holde det normalt ryddig hjemme, men det å skulle begynne å grave frem eskene med julepynt har jeg bare ikke krefter til. Så det også er sagt så har jeg klart meg veldig bra alene i 10 år, på tross av til tider mye motgang har jeg vært sterk og klart meg bra. Jeg har en sønn som vet at jeg elsker han, jeg gir han klem hver dag og han vet også at jeg er veldig stolt av han. Bare et bispørsmål til det du sier om at barn i skolen forventer jul, gjelder dette invandrer barn også? Er muslimske foreldre dårlige foreldre om de ikke begynner å feire norsk jul? Det er det jeg mener med at det ikke er noen menneskerett å skulle feire jul, for i tilfelle du ikke vet det så er det en god del av verdens befolkning som ikke gjør det.
bærtæ Skrevet 8. desember 2010 #8 Skrevet 8. desember 2010 Om du er muslim hadde dere ikke feiret jul tidligere. Samme om du er jehovas. Da ligger det ikke forventninger bak. I stedet hadde dere feiret andre høytider! Siden du baker og har feiret jul tidl regner jeg med skolebarnet forventer jul. Er ikke ute etter å ta deg. Om du bare ville ha svar fra andre som har det jævlig burde du opplyst om det. At du er inne på denne siden er ikke synonymt med at ingen har det bra!
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #9 Skrevet 8. desember 2010 Vel jeg sa da det at jeg ikke ville ha noen kommentarer om at jeg måtte skjerpe meg, det var derfor jeg la inn det med husvasken for å ikke få det. Herregud klarer du ikke å skjønne noe som helst? Klarer du ikke å se ting fra en annen side enn kun din egen? Jeg vet da utmerket godt at ikke alle her inne har det dårlig, tro det eller ei men jeg har faktisk vært her inne og delt mine erfaringer når jeg har hatt det bra. Siden man mer eller mindre blir beskyldt for å være en dårlig mor når man er tøff nok til å si hvordan man har det, burde jeg nok slutte å være her, har du forresten vært her lenge nok til å lese det som står øverst på denne debatten?
bærtæ Skrevet 8. desember 2010 #10 Skrevet 8. desember 2010 Kjære deg! Selvfølgelig er det fælt ha kjærlighetsorg eller føle at alt går imot en. Men å synke ned i medlidenhet er farlig, spesielt når en har barn og dette barnet ser ut til kun å ha deg som stabil omsorgsperson. Når en blir så "deprimert" at en tenker på å kutte ut jula, og prøver forsvare det med at det ikke er en menneskerettighet feire jul, har det i mine øyne gått for langt. Veien derfra og videre ned er kort! For et barn som går på skolen er julen viktig. Her er mitt barn ikke begynt på skolen enda, men hadde jeg kuttet ut julen kan jeg love deg barn som hadde blitt megaskuffet. Og jo, jeg klarer absolutt se ting fra andre sider enn min egen. Det at jeg er uenig med deg betyr ikke at jeg er ensporet, empatiløs eller annet du måtte mene. Du kritiserer min måte å svare på, men svarer veldig ekkelt selv så kanskje litt selvinnsikt hadde gjort susen;) Har vært her inne lenge selv så har sett hva som står øverst. Støtte kan også være å be noen å skjerpe seg..faktisk:) God jul:)
Anonym bruker Skrevet 8. desember 2010 #11 Skrevet 8. desember 2010 Må bare skyte inn her. Jeg er oppvokst i JV, men meldte meg ut da jeg var 15 år. Det fantes ikke noe verre for meg enn å ikke få feire jul. Nei jeg hadde ingen forventninger, fordi jeg visste at jeg ikke fikk julegaver, jeg visste at vi ikke skulle bake, pynte osv. Og dette var vel det verste av alt. Jeg fikk aldri bli med på noen av de tingene som alle vennene mine elsket å gjøre. De elsket julen pga alle disse tingene, og jeg hatet julen. Det var ille å komme tilbake på skolen i januar og alle skulle fortelle hva de fikk til jul, hvilke tradisjoner de hadde osv. Jeg ble da alltid hoppet over, nettopp fordi jeg fikk aldri gaver til jul og vi hadde ingen tradisjoner. Vi feiret heller ingen andre høytider. Til H.I: Jeg skjønner at du er skuffet. Jeg har selv opplevd å sitte alene på julaften mange ganger. Og jeg orket ikke å pynte til jul, jeg orket ikke å lage en fancy middag osv. Jeg sendte barnet mitt til far de julaftene slik at barnet skulle få en fullverdig jul. Og slippe å sitte alene med meg. Men denne perioden var hun liten da(fra 0-3 år) Nå har jeg heldigvis samboer og kan feire sammen med hans familie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå