Mockanin Skrevet 7. desember 2010 #1 Skrevet 7. desember 2010 Lørdag skal jr. barneselskap. Han blir 5 år i romjulen. Det er invitert 13stk. 4 og 5 åringer. En som har sagt hun ikke kommer hittil. Hva slags leker har man med en gruppe barn i denne alderen, trenger man noen leker i det hele tatt?
Gjest Filifjonka Skrevet 7. desember 2010 #2 Skrevet 7. desember 2010 Jeg har aldri hatt organiserte leker i barneselskaper. Jeg prøver å holde litt orden og ro i rekkene under gavåpning, så er det fri lek. Så serverer jeg mat, deretter mer fri lek. Så serverer jeg kake til de som vil ha, før mer fri lek. Jeg har ofte brukt kakeserveringen som middel til å skape ro i rekkene hvis det tar helt av - men det har gått veldig greit for seg. Barna syns det er veldig stas å få leke med andre barns leker og -for dem- nye ting. Et lite tips: Gjem unna hvis det er spesielle leker barnet ditt er redd for, evt spesielle fine gaver han får.
Mockanin Skrevet 7. desember 2010 Forfatter #3 Skrevet 7. desember 2010 Hadde tenkt å være så kjip at jeg gjemmer legoen bla. og de tingene han får i gave får han ikke ta i bruk før han blir alene. Så det i et annet selskap jeg var med han i og syntes det var smart. I fjord var det noen ting han fikk til bursdagen som ungene fikk lov til å leke med. Det endte opp med at noen av dem ble ødelagte :-( Er det forsvarlig å være alene med 12 unger? Jeg tviler på at det blir så mange som kommer, men må jo ta utgangspunktet i det.
Gjest Skrevet 7. desember 2010 #4 Skrevet 7. desember 2010 Heisann Vi hadde 10 stk da gutten vår ble 5 og det gikk helt fint (2 timer). Jeg tenker at man ikke trenger noen leker i utgangspunktet, men at det kan være greit å ha noe i bakhånd. Greie leker å ha i bakhodet som man kan ta på sparket kan være stolleken/danseleken, bro bro brille og evnt. sprekk hverandres ballonger(krever jo ballonger og tau da) og kanskje blindebukk?
Mom2Two Skrevet 7. desember 2010 #5 Skrevet 7. desember 2010 Det er sikkert forsvarlig nok å være alene, men jeg tenker at det hadde sikkert vært greit å være to. Uforutsette ting kan alltid oppstå (et barn som kaster opp f. eks), og da er det greit med flere enn én voksen. Vi har aldri brukt å ha organiserte leker, ungene klarer fint å aktivisere seg selv. Da synes jeg ikke det er nødvendig å bryte inn med voksenstyrte aktiviteter. Dessuten går de to timene veldig fort, for de skal jo ofte ha to runder med servering også (salt og søtt). Har ikke gutten en han leker ekstra mye med i barnehagen? Kan du ikke bare spørre om moren eller faren til dette barnet kan bli igjen, og gi deg en hjelpende hånd?
rima Skrevet 7. desember 2010 #6 Skrevet 7. desember 2010 Her har jenta vår hatt fiskekonkurranse for å fiske godteposer. Det var stor stas og mye latter da de fikk en arbeidshanske, sokk, bleie på kroken i stedet... Ellers skjønner jo de fleste 5-åringer stolleken. Men som de over - litt overflødig med leker. De elsker frilek i bursdag
Gjest Skrevet 7. desember 2010 #7 Skrevet 7. desember 2010 Jeg vil forresten også anbefale å få tak i en hjelper. Det er alltid greit å være to med såpass mange unger.
La Perla Skrevet 8. desember 2010 #8 Skrevet 8. desember 2010 Her har det vært ufattelig populært når barna har fått kaste på blink på bursdagsbarnets pappa - med vannballonger (såpesvamper funker også). Men vi har gjort det ute på sommerbursdager, om vinteren må det vel foregå på badet. Når de treffer får de godteposen sin. Ellers kan det være lurt med kanskje én lek utenom frilek. Min erfaring er at de kan synes det er veldig gøy å rett og slett ha disco/dansing hvis du setter på litt kul og engasjerende musikk (gutta likte også dette) i ett rom. Da får du slitt dem ut litt også, så de bruker mindre krefter på å rasere huset. Jeg synes godt de burde få leke med noen av bursdagsbarnets leker. lego går jo ikke i stykker, så den hadde jeg latt stå fremme. Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå