Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #1 Skrevet 7. desember 2010 Vi har bestemt oss for å ikke sende julekort i år, av forskjellige grunner. Ikke økonomiske grunner! I forbindelse med fødsel så sendte vi takkekort til alle som ga babyen gaver, men to av slektninger til svigermor ga oss gaver da lille babyen var 7 måneder. Disse to fikk ikke takkekort fordi vi var tomme for takkekort og også fordi det nesten ble for dumt å bestille to nye takkekort pga av de. Svigermor har mast og spurt om vi skal sende julekort i år, hun mener bla at vi må sende kort til de to slektninene hennes. Jeg har sagt at vi ikke kommer til å gjøre det. Samboer var hjemme hos svigers forrige uke, og svigermor begynte å mase om disse julekortene igjen. Svigermor sier " dere MÅ jo sende kort" ! Samboer sier at nei, vi skal ikke sende kort! I dag da vi var innom svigers for å si hei, så kommer svigermor med julekort som det står god jul og godt nyttår med bilde av babyen VÅR! Hun har skrevet ned to adresser som er til slektningene hennes, og ber oss skrive noe på kortet slik at de kan bli postet... Og hun ville beholde 3 av kortene som hun skulle sende til noen andre slektninger, som jeg ikke har peiling på hvem er, eller som har møtt barnet. Jeg ble rasende, og gikk!! Hva mener dere? Hvorfor respekterer hun ikke valget vårt? Jeg er så sint at jeg skjelver! Overreagerer jeg, eller har hun gått alfor langt?
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #2 Skrevet 7. desember 2010 Ja denne dama går over streken med disse kortene. Men hva gjorde samboeren din da??? Han burde faktisk tatt i fra henne disse kortene og sagt i klartekst til henne; VI SKAL IKKE SENDE JULEKORTER I ÅR!!!!!
Karamelline Skrevet 7. desember 2010 #3 Skrevet 7. desember 2010 Syns nå kanskje dere burde takket de to gavene som kom sent på ett eller annet vis. Svigermoren din har vel bare litt vanskelig for å fortelle dere i klartekst at det er uhøffelig å ikke takke for gaver, men å lage egne kort fra dere var kanskje litt drøyt.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #4 Skrevet 7. desember 2010 Hadde dere takket for gavene hadde dette kanskje ikke vært et problem?
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #5 Skrevet 7. desember 2010 Så du synes det er greit at svigermor skal skamme seg overfor vennene/slektningene sine fordi DERE ikke vil takke for gaver? Synes faktisk det er forskjell på takkekort og julekort. Dumt å bestille to takkekort til på grunn av dem?? Synes i ogfor seg det var dumt av dem å gi gave til noen som ikke gidder takke engang. Kan nevne at jeg selv har hatt som prinsipp å ikke sende julekort i mange år, men at jeg likevel har gjort unntak for tante på 90+ og min hjerneskadede kusine.. Hvorfor? Fordi jeg vet at kortene er til uendelig mye mer glede for dem enn mine prinsipper som de hverken bryr seg om eller forstår. Noen ganger er det viktigere å ta hensyn til andre mennesker enn til seg selv.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #6 Skrevet 7. desember 2010 Signerer. Og hvor raskt er det ikke å kjøpe to kort fra bokhandelen og skrive noen takkeord eller bare et lite takkebrev? Må ikke bestille.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #7 Skrevet 7. desember 2010 Svigermor har tråkket over streken når det gjelder å trykke opp kort for dere. Det er deres valg. Jeg synes du overreagerer i måten du taklet det på. Man kan si på en voksen måte at man ikke ønsker å sende kort, uten å løpe furtent ut av huset. Jeg synes allikevel det er uhøflig og ikke sende takkekort. Dere hadde ikke behøvd å trykke opp nye. Dere kunne skrevet ut et brev i word, evt,. med et bilde på, hvor dere takker for gaven.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #8 Skrevet 7. desember 2010 Synes dere burd sendt takkekort til de to. Selv om vi fikk gaver sent til sønnen vår så sørget vi for at alle fikk takkekort. Skjønner på en måte svigermoren din godt. Det er hennes slekt og de har ikke fått takk for gaven. Jeg hadde nok også følt på det om jeg hadde vært svigermoren din, men jeg hadde nok ikke gått så langt som hun gjorde. Hadde du bare tatt deg den lille ekstra tiden til å ordne takkekort med en gang så hadde du nok sluppet unna alt maset med både takkekort og julekort.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #9 Skrevet 7. desember 2010 Men står det noe om at HI ikke har takket? Kan jo ha pratet med dem og sagt takk? Selv synes jeg den takkekort-tradisjonen har gått over styr. Jeg synes takkekort hører hjemme der det har vært sendt en innbydelse - altså til dåp, konfirmasjon og andre litt formelle seanser. Hyggelig med takkekort, men overhodet ikke noe jeg forventer når jeg har vært på barselsbesøk med gave. Vet ikke med dere, men jeg sender ikke ut takkekort etter hver jul og bursdag, til alle jeg har fått gaver av.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #10 Skrevet 7. desember 2010 Jeg holder egentlig ikke med noen av dere. Jeg synes det er veldig spesielt at dere ikke sender takkekort til to av dem som har gitt gave til barnet. Det er normal høflighet, særlig når alle alle de andre som har gitt gave har fått dette. Såpass må du vel forstå? Om du syns det "blir for dumt" å bestille to nye takkekort, så burde dere iallefall sendt et brev e.l og takket for gavene. Enig med din svigermor i at det ville være naturlig å take for gaven i forbindelse med at dere sender julekort. Men siden dere har bestemt at dere ikke skal sende julekort, så MÅ dere jo takke disse slektningene på et vis! Noe annet er utrolig uhøflig og utakknemlig!! Når det er sagt, så må jeg si at din svigermor tar litt vel mye styringen. Det er å gå langt over streken å bestille egne kort fra dere, der er jeg helt enig med deg. Men jeg forstår at hun blir frustrert også...
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #11 Skrevet 7. desember 2010 Har dere ikke på noe som helst tidspunkt takket for gaven dere fikk?
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #12 Skrevet 7. desember 2010 VI sendte sms til de to siste og takket. Jeg skriver jo at vi HAR SENDT takkekort til de som ga oss gaver i forbindelse med fødsel, men når det kommer gaver 7 måneder etter fødsel så er jeg jo ferdig med barseltiden og med alle gavene. Jeg er ikke 16 år, men 29! Hi
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #14 Skrevet 7. desember 2010 Synes absolutt svigermor har gått over streken her, hun må respektere deres avgjørelse! MEN, det hadde ikke vært SÅ mye styr for dere å lage til to takkekort til disse slektningene heller.. Kunne jo bare fremkaldt to vanlige bilder og limt de på et farget ark eller noe. Det hadde blitt både en billig og enkel løsning. Er jo tross alt vanlig høflighet å takke for gaver en får!
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #15 Skrevet 7. desember 2010 Ja, selvfølgelig er det høflig å takke. Vi skrev sms og takket. JO vi kunne sikkert ha sendt noen vanlige bilder og takket på en eller annen måte. Men gjorde det ikke. Men vi har jo takket? hi
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #16 Skrevet 7. desember 2010 Jeg synes svigermor går for langt. Og jeg skjønner godt at du ikke sender takkekort når man får "barselgave" 7mnd etter fødsel. Det er jo litt snodig. Man forventer da vel ikke kort med bilde da?? Hadde ikke jeg gjort ihvertfall. Synes sånne ting tar helt av jeg Når jeg gir mine venner/familie gaver til 300-500kr ved fødsel så forventer jeg egentlig ikke at de skal måtte sende meg takkekort i det hele tatt.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #17 Skrevet 7. desember 2010 Det er jo helt klart at slektningene til svigermor venter/ønsker takkekort, hvordan ellers er svigermor klar over at de ikke har mottatt noe slikt, og er så opphengt i at dere sender ut NOE til dem. Takkekort/julekort. Er det virkelig så vanskelig å sende ut et takkekort/brev/julekort til de to slektningene, selv om dere ikke har planer om å sende julekort til øvrig familie? Det tar dere 2 minutter å skrive noen ord. God jul, og takk for gaven! Sleng med et bilde, og problemet er ute av verden. Får da være måte på hvor vanskelig en skal gjøre seg! Dere tok dere ikke bryet med å trykke opp nye kort til disse 2, og det var grunnen til at dere ikke brydde dere med å sende, men nå har jo svigers trykket opp for dere, så da er det jo bare til å sende avgårde å bli ferdig med det! Det kan da umulig være så vanskelig? Synes ikke det svigermor gjorde var så utrolig "out of line", men nå har jeg besteforeldre som gjør dette med meg en sjelden gang, som har ordnet med kort og ber meg skrive noe på dem og sende til noen av de eldre familiemedlemmer, uten at det gjør meg noen verdens ting selv om jeg aldri sender ett eneste kort til noen til vanlig. Men nå er kanskje ikke jeg så vanskelig å ha med å gjøre som deg HI.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #18 Skrevet 7. desember 2010 Min mor eller svigermor må gjerne sende kort med bilde av mitt barn, men de får gjøre det i sitt eget navn. Forøvrig tenker jeg at svigermoren din kanskje er redd for reaksjonen til sine slektninger om det ikke kommer kort. Det går det kanskje an å respektere ved å bidra litt.
Himmel og hav Skrevet 7. desember 2010 #19 Skrevet 7. desember 2010 Er det virkelig verd å komme på kant med svigermor over et julekortprinsipp og to takkekort? Tror du virkelig hun ville tatt seg bryderiet med å spørre dere etter kort, spørre igjen, lage kort og gi de til dere om ikke hun får pes fra slektningene sine om dette, og at folk ser på dere som sære? Helt generelt så synes jeg at når filleprinsipper blir viktigere enn de menneskene man har rundt seg så har man mistet gangsynet og glemmer hva som virkelig teller. Send de kortene og si unnskyld til svigermor for at du trampet ut som en fjortis, det er mitt råd.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #20 Skrevet 7. desember 2010 Jeg ville ha takket svigermor for at hun fikset kortene, så du slapp å tenke mer på det. Dersom det er så viktig for henne å sende disse kortene så hvorfor ikke ? Skjønner at du føler det som et overtramp, og det må det gå an å si fra om på en ordentlig måte, i steden for å bli sur og trampe av sted. Når det gjelder å sende kort med bilde av deres barn til mennesker dere ikke kjenner så går det an å si fra om at du ikke liker det - og det må svigermor akseptere. Men på den andre siden - Hvilken skade gjør det ? Svigermor er jo stolt av lille gullet og vil vise det frem til mennesker / slektninger som hun kjenner. I fremtiden vil kanskje barnet deres også bli kjent med disse gjennom sin farmor.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #21 Skrevet 7. desember 2010 Dere bør i det minste sende kort til de to slektnignene hennes da, handler om deres respekt og takknemlighet ovenfor dem også. Og tror jeg ville latt svigermor sende ut julekort om hun ville det, det er trossalt barnebarnet hennes, og klart hun vil sende ut skrytebilder til sin slakt. Synes du overreagerer jeg hvertfall. Greit nok hun maser, men da får du og samboeren sette dere ned med henne og prate på en folkelig måte, ikke bare buse ut av rommet som en tornardo!
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #22 Skrevet 7. desember 2010 Synes en sms var veldig lite voksent gjort! De ga trossalt en gave, det minste dere kunne gjort var å sende et bilde av ungen, hvor dere skrev takk for gaven bakpå. Makan til barnslig holdning! Fikk selv "fødegave" til ungen vår når den var 6 månder, vi sendte et nyere bilde hvor vi skrev for hånd bakpå kortet.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #23 Skrevet 7. desember 2010 Synes du overreagerer til de grader. Hun er sikkert en kjempestolt bestemor som har gledet seg til at slektninger skulle motta julekort. Og jeg skjønner godt at hun vil at dere skal sende takke/julekort til de to med gave, de har gjerne ymtet frempå at de forventer et? Det er ikke så mye bryderi med julekort, høres jo ut som det er en stooor prinsipp sak å ikke sende. La den stolte bestemoren få sende noen julekort...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå