Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #1 Skrevet 7. desember 2010 Har en gutt på snart 14år. Når bør lyset være slukket på kvelden når det er skole dagen derpå. Vi foreldre har forskjellig syn på saken. Hva tenker dere? Ønsker mange innspill;)
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #3 Skrevet 7. desember 2010 Min jente på 13 går opp og legger seg klokken 22. Hun pleier da å legge seg til å sove rett etter å ha stelt seg, ingen lesing eller data da. HUn er for øvrig ganske nøye me då få nok søvn i ukedagene, så hun pleier å passe på selv så hun kommer i seng i tide. 17-åringen må være i gang med legging innen 23- Hun er litt mer interessert i å rangle, så her må det masing og trusler til før hun river seg løs fra pc'en og kommer seg i seng.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #4 Skrevet 7. desember 2010 kommer jo an på når han skal stå opp, har han plikter hjemme før han skal dra på skolen? er han trøtt når han står opp? Det er jo en sak dere 3(far, mor sønn) skal prate sammen om og diskutere seg frem til en løsning. Sover han i 8 timer? Skal han stå opp 7? han trenger nok å ha slått av lyset kl 22.30. Altså.. stille ingen tv, spill eller telefon etter kl 22.00. Men han kan lese bok/ tegneserier, løse kryssord.. og slukke lyset klokka 22.30. Min svigerinne har veldig det veldig strengt hos seg. Der er det 4 barn i huset da.. fra 13-17år.. Der står alle opp kl 6.30. Alle har forskjellige oppgaver på morningen..Og frokost skal spises samlet kl 07.00. Pga dette skal lyset slukkes kl 22.00 hos dem. de regner ca 30min før ungdommen klarer å sovne..
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #5 Skrevet 7. desember 2010 Hvis det hadde vært opp til tenåringen, hadde han nok vært oppe til langt på natt, så her må vi inn å bestemme for ham. Men som sagt, så er ikke vi foreldre helt enige om hvilken leggetid som er "riktig". Spør derfor her for å høre andre foreldres synspunkter. Han står opp kl. 7.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #6 Skrevet 7. desember 2010 Igjen; hvor mange timer søvn trenger han da??? Det går ikke ann å si helt bastant når et barn i en gitt alder skal legge seg. det kommer helt ann på hvor mye søvn de trenger og hvor lang tid de bruker om morgenen før de er klare til å gå ut døra eller rekke bussen. Hvis man trenger 8 timer søvn, står opp kl 6 og trenger 2 timer på badet, så bør han legge seg kl 22. Hvis han trenger 7 timer søvn og bruker 30 min på å gjøre seg klar, kan han legge seg rundt kl 24
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #7 Skrevet 7. desember 2010 Jeg vil mene et sted mellom halv elleve og elleve. Men da må han være uthvilt om morgenen, og stå opp uten problemer. Mine to ungdommer går opp ved ti-tiden, og så finner de selv roen når de føler for det. Men de står også opp på første oppkall, og er ikke trøtte om morgenen. De to "voksne" ungdommene hadde litt strengere grenser, og måtte gå opp på sine rom til ni. Men de bestemte selv når de slo av lyset. Så den ene kunne fint ligge å lese til langt etter elleve. Mens den andre lyttet til musikk og sovnet av det. Ingen av våre har fått lov til å være på nett når de er på rommene sine for natten. Da hadde det nok gjerne blitt langt på natt før de la seg. Men bøker og musikk etc er greit.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå