Gå til innhold

Homeopat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

egentlig tror jeg det bare er tull! Særlig etter å ha lest hvordan medisinene fremstilles! Det må jo bare være godvilja som får folk til å bli friske av medisiner som egentlig bare inneholder vann og sukker?

Men nå begynner jeg å bli desperat. Toåringen min får ALT som går i barnehagen. Bare noen syke ser på han så ligger han utslått noen timer senere. Jeg har allerede brukt opp sykt barn-dagene mine, og får ikke nye før i august.

Det skal sies at dette er første barnehageåret hans, så litt sykdom må man regne med, men han er aldri frisk i mer enn 14 dager i strekk. Og han har alltid vært sånn, fra han var 4 mnd. Hadde noen fine, sykdomsfrie måneder i våres, men da han begynte i barnehagen så begynte det igjen.

Han har blitt sjekket for allergier og vært hos ønh-spesialist. Han er atopiker, og jeg vet at atopiske barn kan ha overømfintlige slimhinner, men likevel; man skal da ikke være SÅ mye syk?!

Så nå hører jeg om flere som sier at etter at de har tatt med barna til homeopat så har de holdt seg friske.

Kan det virkelig funke? Er det noen av dere som har prøvd det? Som vet litt mer om det? Er det verdt det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Homeopati har null dokumentert effekt, og medisinene de utleverer er i stor grad sukkerpiller.

...men man skal jo ikke kimse av placebo, verken hos pasientene selv eller hos foreldrene som fortolker deres tilstand.

Skrevet

Jeg har lest at to tyske biologer / biokjemikere, er nær ved å løse gåten rundt homeopatiske midler. Husker ikke eksakt, men det ligger visst i vannmolekylet, som er det molekylet forskere i all tid har hatt vanskeligst for å forstå. Det har visstnok evnen til å "huske", dvs. at det tar opp i seg "egenskaper" (huff, dette blir klønete forklart) fra andre materier det har vært i kontakt med.

De homeopatiske midlene blir høypotensert gjennom vann - frekvensen av stoffet blir igjen i vannmolekylet, mens selve materien blir borte.

Husk at det vitesnkapelige verdensbildet er iferd med å forandre seg i høy takt om dagen. Mye henger ikke sammen slik vi har trodd. "Gårsdagens magi er dagens vitenskap", var navnet på en artikkel jeg leste for ikke så lenge siden, husker ikke hvor, så dette ble jo flott kildehenvisning ; )

Men spennende er det.

Onkelen min er bonde. Han gir homeopatiske midler til dyrene sine, visstnok med svært god effekt.

Skrevet

He he... jeg tenkte akkurat som deg HI, men til slutt var vi desperate og tenkte at sukkerpiller kan jo ikke akkurat skade... og... etter det har han kun vært småforkjølet!! Så verdt å prøve er det uansett :-)

Lillemann elsker sukkerpillene sine og holder seg frisk. Om det er placebo eller noe annet spiller ingen trille for meg så lenge han er frisk :-)

Skrevet

Absolutt sludder. Vi VET at homeopati ikke fungerer, det er gjennomført metastudier som er helt entydige i sin dom: ingen virkning utover placebo.

Det finnes ingen, ingen studie overhode, som forteller oss at vann har hukommelse, eller som forteller oss at desto mer man blander ut virkningstoffene, jo sterkere virker de (!), tvert imot er dette ren overtro basert på tanker som var ganske vanlige for ett par hundre år siden.

Onkelen din opplever placebo-by-proxy med dyrene sine, det er ett velkjent fenomen og kan overhodet ikke brukes som argument for homeopatimedisins virkning.

Til trådstarter vil jeg si at jeg hadde lagt opp til ett sunt kosthold (det gjør du sikkert allerede, men bare ta en gjennomgang av kosten en gang til), tran er det eneste kosttilskuddet man trenger, og i tillegg følge opp barnehagen mtp påkledning ol. (jeg har selv ett par ganger opplevd nedkjølte og våte barn ved hentetid), men uansett hva man gjør vil jo som oftest barn plukke opp litt av hvert i barnehage og skole.

Skrevet

Sønnen min har hatt astma og allergi + eksem siden han var baby.

Vi forsøkte også homeopati til slutt, og han ble veldig raskt kvitt samtlige plager, til vår store forundring. Har holdt seg frisk.

Jeg vet at det foregår en del interessant videreforskning på området om dagen.

Skrevet

Jeg hadde pcos og veldig uregelmessig syklus. Etter homeopatbehandling er alle cystene borte og syklusen regelmessig, og gravid er jeg.

Placebo?? Ja, greit d, så lenge hormonene mine tror på d.. ;))

Skrevet

Hvis det virkelig er så effektivt å tro seg frisk, kan jo legemiddelindustrien trappe ned, mens forskningsmidlene kan gå til å undersøke tankekraftens mysterier og effekt.

Men det er jo en stor fordel å vite at vitenskapen faktisk anerkjenner tankekraft i det store og det hele.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...