Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #1 Skrevet 6. desember 2010 Hei Har blitt henvist av fastlegen for vurdering til gastric bypass på Åse sykehus. Noen som har tatt gastric bypass der eller andre sykehus i det offentlige og vet hva de spør om under vurderingen og evetuellt hvor lang ventetid det er?
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #2 Skrevet 6. desember 2010 Det begynner å bli mange år siden jeg fikk gjennomført denne type operasjon. Da var det ikke så vanlig å gjøre det i Norge, så jeg har aldri vært igjennom noe vurdering. Nå var BMI'en min så høy at det i seg selv var vel regnet som grunn nok. Men man burde i alle fall sjekke at pasienten er mentalt klar for en så livsoppfattende operasjon. Har du sjekket http://www.frittsykehusvalg.no/start/ ? Der burde du kunne finne en oversikt over ventetid.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #3 Skrevet 6. desember 2010 Takk for svar! Var ventetid på 16 uker for konsultasjon og 52 uker for operasjon. Lurer på hvilken undersøkelser som blir gjort og hva de spør om?
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #4 Skrevet 7. desember 2010 Jeg vet om noen som har tatt operasjonen..Han måtte gå ned selv så og så mange kilo før han fikk ta operasjonen. De sjekker vel psyken din også, for det er ikke bare og bare å ta en slik operasjon.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #5 Skrevet 7. desember 2010 Klar over at det ikke er bare bare å ta en slik operasjon, men det er ikke bare bare å vær kraftig overvektig å ikke klare å gjøre noe med det heller:) Synes det er flott at de sjekker opp psyken.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #6 Skrevet 7. desember 2010 jeg hadde det i 2007 ved aker i oslo. man må ha en BMI over 35 med følgesykedom eller BMI over 40 ( uten følgesykdom,men om du har det i tillegg så har man antageligvis større sjangse). 3 uker før du skal opereres må du gå på nutrilett og ikke overstige 1000 kalorier. det er for at man skal gå ned i vekt før operasjonen selvfølgelig... det kommer også an på hvor mye man veier fra før hvor mye de vil at du skal gå ned før du blir operert. De sjekker om du er klar over at dette ikke er en lett fiks for å gå ned i vekt og hva dette her faktisk innebærer. du må også igjennom gå diverse tester som f eks lungekapasitet osv. jeg vil ikke si at dette er en enkel vei for å bli kvitt overvekt,men har man prøvd alt annet og det ikke funker,så er dette eneste måte. men tenk nøye igjennom det,støtt deg til familien eller venner for du trenger støtte etterpå og ha en positiv innstilling for da blir det en enklere recovery. og følg alt legen sier og følg dietten din.... ikke " tøy strikken" hvis du skjønner hva jeg mener. spis det du skal spise og ikke mer.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2010 #7 Skrevet 7. desember 2010 takk for svar. Jeg har ingen sykdom enda og har en bmi på 36,2. Men har begynnt å få problemer med bein,kne og rygg pga av overvekt. Har prøvd det meste av slankekurer +++ Har også vært hos ernæringsfysiolog som heller ikke klarte å hjelpe meg, så jeg har innsett at dette er noe jeg trenger for å klare å komme ned i normal vekt og kunne forbedre helsen min. Siden jeg er så tung som jeg er blir alt et ork og jeg er sliten hele tiden. Har rett og slett ikke overskudd til å trene så mye som jeg burde. Går en halvtimes tur for dag å mer har jeg ikke overskudd til. Håper jeg får innvilget operasjon så jeg kan forhindre at jeg får varige men av overvekten. Når det er snakk om at man skal ta av nesten halve kroppsvekten så er det ikke så enkelt, hadde det vært snakk om 10 kilo så hadde det vært noe annet, hvertfall slik jeg føler det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå