Gå til innhold

Hva ville dere gjort med denne datteren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun er 17 år, så kanskje litt utenom tema for denne nettsiden, men jeg kom på det da jeg leste debatten om hvor det er fint å jobbe.

Jeg har en datter fra tidligere forhold. Hun har jobbet to år på McDonalds, men vil slutte. Hun leter derfor etter ny jobb.

Stefar er i overkant engasjert, synes jeg, og det brygger til storm mellom dem. Jeg synes det er unødvendig av ham, for hun står tross alt ikke uten jobb i det hele tatt, og velger å finne noe hun er interessert i, før hun søker.

Han har kalt henne en bortskjemt drittunge som nekter å søke på jobben for eksempel i ferskvaredisk eller klesbutikk. Som hun sier selv; hun vil ikke jobbe med mat. Det er derfor hun vil bort fra McDonalds. Og det andre alternativet; hun er ikke interessert i klær og ville følt seg dust om noen kom til henne og bad om råd når det gjelder klær og farger som passer sammen, for ikke har hun peiling, og ikke bryr hun seg. Ellers er hun åpen for mye altså, men nå har han kommet med to alternativer til hvor hun kan søke, og hun har takket nei til begge. Hun har dårlig samvittighet også for dette, noe jeg faktisk mener at hun ikke burde ha.

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stefar bør rulle inn, jenta er 17 år og praktisk talt voksen. Selvsagt skal hun bestemme selv hvor hun vil jobbe!

Skrevet

Hun burde først og fremst få lov og søke på det hun selv vil og se om hun får jobb innenfor det om hun ikke får det så må hun jo søke på det hun kan og se om hun får jobb dersom hun absolut vil ha jobb.

Men jeg forstår også stefaren, min far er også litt slik og som ungdom blir man fort irritert over maset, men han prøver jo bare og hjelpe, men hva hvis hun forteller hva hun kunne tenke seg og jobbe med og så hjelper han henne utifra det?:)

Han burde heller presse henne til noe hun vil en noe hun ikke vil;)

Skrevet

Går hun på skole samtidig?

La henne ta valgene selv, blir teit at stefar skal blande seg inn. Hadde hun flyttet hjemmefra og gått på sosialstønad så kunne man ha vært litt tøffere mot henne. Men høres ut som du har en flott datter;)

Skrevet

Jeg tror du må ta en prat med stefaren hennes. Det går ikke an å presse en 17-åring på denne måten. Hun er fortsatt ikke myndig, og det er mange som ikke jobber før de flytter hjemmefra. Man kan ikke kreve at hun skal jobbe, og hvertfall ikke med noe hun ikke vil.

Hun bør ikke få en sånn negativ start på arbeidslivet. La henne bruke den tiden hun trenger til å finne en jobb hun kan trives i og skape en grobunn for gode opplevelser i arbeidslivet!

Skrevet

Så lenge hun beholer jobben på mcDonnals frem til hun finner en ny jobb innen noe hun kan trives med synes jeg hli på hun gjør det eneste rette.

Hva er poenget med å søke en ny jobb hun ikke vill trives i, for så å fortsette å lete og kanskje etter kort tid slutte i denne jobben for noe hun virkelig vill.

Synes faktisk hun tenker mye lengere enn stefar her, og du burde snakke med han.

Dette forutsatt at hun har som intensjon å bli på mcDonnals til hun finner noe annet =)

PS. På dette du skriver virker det som om du har oppdratt en flott og ansvarsbevist jente! Vær stolt og stol på at du har gjort jobben din godt slik at hun tar gode valg for seg selv :)

Grattulerer!

Skrevet

Det du som mor skal gjøre i denne sammenhengen er å presse henne til å gå på skole. Det kan du gjøre sammen med hennes far og/eller hennes stefar. Hvorfor i alle verdens dager skal hun jobbe og ikke gå på skole, som andre ungdommer på hennes alder gjør?

Skrevet

Hva med jernvare, dyrebutikk, platebutikk? Eller via vikarbyrå. Barnehage?

Skrevet

Om hun ikke går skole og bor hjemme hos dere så kan han, på lin linje med deg, stille krav

Skrevet

Helt enig med deg!!

Og hva er det han klager over, hun har jo jobb, og beholder den, ikke sant? Tl hun finer en hun interesserer seg mer for? Syns hun virker moden og flink, som har hatt jobb fra hun var 15 år!! :)

Han bør la henne være litt i fred nå, hun må få ordne noe selv. DA VIL HUN OGSÅ føle større glede og ansvar for den nye jobben! :)

Skrevet

For hun går på skole, dette er en deltidsjobb?

Skrevet

De kan stille krav ja, men de kan ikke kreve at hun søker jobb i en ferskvaredisk eller klesbutikk. Jenta må selv få søke der hun vil, ikke der stefaren vil. Dessuten har hun jobb og slutter ikke der før hun har en ny jobb.

Skrevet

Jeg har selv en 17 år gammel jente. Jeg synes hun skal få velge selv hvilke jobber hun søker på, spesielt så lenge hun fortsatt har en jobb. Han kan ikke bestemme hva slags jobb hun vil ha, og jeg synes hun har helt fornuftige grunner til ikke å ville jobbe med mat eller klær.

Min 17-åring har fått jobb av pappaen og hjelper ham med sekretær-ting og regnskapsføring i et privat foretak. Hun kommer også til å søke seg en "ordentlig" jobb snart, men som din jente vil hun helst ha noe annet enn klesbutikk.

La henne bestemme selv. Kanskje stefaren roer seg litt hvis hun blir litt mer aktiv i jobbletingen selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...