Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #1 Skrevet 6. desember 2010 Har en jente på 1 år ( korrigert 11 mnd )som har blitt helt umulig å legge. Før, kunne jeg legge henne i sengen, gi henne flaske, og stryke på henne i 5 minutt før hun sovnet, men plutselig på lørdag, så snudde det helt. Hun vrei seg i sengen, snudde seg på magen, begynte å krype rundt og reiste seg opp. Jeg brukte hele kvelden på å legge henne. Hun var litt tett i nesen da, er vel litt snørete fremdeles. Igår hendte det samme, men da bestemte jeg meg for å prøve å få henne til å slutte, men hun bare hylte.. Skrek og skrek og skrek, til slutt ba min mor meg ta henne opp, for hun skrek slik. Når jeg tok henne opp, så kastet hun opp over hele meg. Jeg sto ved sengen hennes hele tiden og strøk på henne og sang, så hun var ikke redd. Idag gjorde hun også det samme, bare at idag, så la jeg hånden min på brystet hennes, ( jeg trykte ikke hardt på henne, la bare hånden min forsiktig på brystet ), og sang nattasang helt til hun roet seg. Lørdag tok det 4 timer før hun sovnet, igår tok det ca 1 time ( med oppvåkninger hele kvelden ), og idag tok det 10 min ( hun har våknet to ganger ). Kan jeg gjøre det på denne måten? "Tvinge" henne til å ligge i sengen sin? Hun spiser med jevne mellomrom igjennom dagen, sover bare en gang for dagen. Hun sovner stort sett en plass mellom klokken 11 og klokken 13, og sover fra 30 min til 90 min. Jeg ammer enda, men det er bare for kosens skyld, hun får ikke morsmelk til noe måltid. Noen som har opplevd dette? Hva gjorde dere for å få en slutt på det, og hvor lang tid tok det? Jeg har prøvd å leke rolig sammen med henne inne på rommet til hun blir lei, men det funker ikke.. Hun blir faktisk ikke lei! Reiser seg opp i sengen og står der å sturer.. Må også få nevne at å reise seg er noe hun så å si nettopp har lært, hun var forsinket i utviklingen pga låsninger i rygg. Takk for hjelp!
Ranveig Risengrynsgraut Skrevet 6. desember 2010 #2 Skrevet 6. desember 2010 Det kan vere kva som helst som har gjort at jenta ikkje vil legge seg som før, veldig vanskeleg å spekulere i kva det kan vere. Synest du har gjort det fint så langt eg, det som du gjer er det vi har gjrot og når ungane har kome i den alderen at dei heller vil opp og stå/skrike enn å legge seg til å sove. Sitte ved sida av senga, ei hand oppå barnet (heilt forsiktig). Men så har eg og holdt handa mi akkurat der, sjølv om barnet har prøvd å reise seg. Har ikkje flytta handa for å gjere bevegelse lettare ) Når det tok først 4 timar, så 1 time og til slutt 10 minutt å få jenta til å sove meiner eg det heilt tydeleg viser at det er ein fin måte å gjere det på. Holde barnet "venleg, men bestemt" i senga mens ein snakkar roleg eller synger ein sang barnet likar. Barnet får nærvær og trygghet saman med faste rammer (lærer at det ikkje er ok å stå opp når det er sovetid). Fortsett sånn, så skal du sjå det heile går over i løpet av nokre dagar.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå