Gå til innhold

Litt strikkehjelp takk??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal strikke et mønster å har brukt et mønsterprogram for å lage til.

men dette har jeg aldri gjort før, så hvordan tyder jeg oppskriften. Er det pinner frem å tilbake oppskriften viser eller er det riller? Skal linje 1 strikkes kun en pinne så "på tilbakoverturen" bytte til linje 2???

Å er det vrang begge pinnene frem og tilbake?

Har nettopp blitt bitt av strikkebasillen å må ha litt enkel forklaring....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rett den ene veien og vrang tilbake. Når du snur strikket, bytter du linje i mønsteret. Hvis ikke du strikker rundt, da.

Skrevet

ehm...

Kanskje du bør gjengi oppskriften før du kan få svar? :)

Jeg forsto ihvertfall minimalt av hva du vil vite.

Hva skal du strikke?

En oppskrift (dvs selve mønstertegningen) vil vise deg rillene, slik det vil se ut på rettsiden. Hvis du ikke skal strikke med rundpinne, vil du måtte strikke annenhver pinne fra vrangen, dvs omvendt av mønsteret...ehm...kanskje jeg bare forvirrer enda mer?? :)

Skrevet

skal strikke et hjerte i en pute å har lastet opp ett bildet av ett hjerte inn på et strikkeprogram. Hjertet er lastet opp i et diagram bestående av 34 ruter loddrett og 48 ruter vannrett.

Det jeg spørr om er hvordan dette skal strikkes??

Ifølge diagrammet skal det på linje 7 være 2 masker med farge, å linje 8 øker det så det blir 4 masker. Betyr linje 7 en pinne, eller en rille?

Enten så blir det jo 2 farget masker en pinne bort og en pinne tilbake, eller så blir det 2 farget masker på en pinne bort, å 4 farget masker på pinnen tilbake?

Skrevet

Det står forklart med ord i teksten om du skal strikke rundt eller frem og tilbake. Når du skal begynne å strikke mønsteret, skal du fra retta strikke fra høyre mot venstre og fra bunn på mønsteret. Du begynner stort sett alltid fra retta uansett, så du skal strikke nederste rad på mønsteret fra høyre mot venstre og når du har strikket det en gang, så må du stort sett begynne fra høyre igjen og strikke det x antall ganger til du har kommet pinnen rundt evt ut. Hvis du strikker rundt, begynner du på rad nr 2 nedenfra, fortsatt fra høyre mot venstre, hvis du strikker frem og tilbake, så begynner du på rad 2, men strikker vrangt og fra venstre mot høyre.

Hvis man skal gjenta noen rader flere ganger enn det er tegnet opp i mønsteret, så står det tydelig i oppskriften og det er da stort sett alltid flere rader som skal gjentas sånn at det blir et mønster som gjentas flere ganger oppover det du strikker.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...