Gå til innhold

Hvordan er dette med øyekatarr hos barnehagebarn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mistenker øyekatarr, da småen på 14 mnd har hatt en del puss på det ene øyet i dag. Det har han vanligvis aldri. Han er ikke rød, men han har klødd en del på øyet. Jeg ser det an til i morgen, men jeg er litt usikker på om jeg skal sende han i bhg hvis han virker ok. Hvordan er "reglene" for dette? Jeg har skjønt at det smitter ganske lett...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis det er øyekatarr må du holde barnet ditt hjemme til behandling er startet.

Skrevet

Om det er øyekatarr vil du garantert se det i morgen tidlig, den slår ut i full blomst ganske kjapt.

Skrevet

Det er litt innviklet.

Folkehelseinstituttets nyeste anbefalinger er at barn kan sendes i barnehagen med mild til moderat øyekatarr, og at det ikke behøves antibiotika for dette (både fordi antibiotikabruken er for stor og fordi svært mange tilfeller av konjunktivitt er virus og ikke bakterier, dermed er antibiotika meningsløst). Det anbefales å vaske bort puss med vann.

...men veldig mange barnehager er ikke oppdaterte på disse anbefalingene, og insisterer på at barn skal ha igangsatt antibiotikabehandling for å kunne komme i barnehagen igjen. Bare tull i de fleste tilfeller, men det er jo en litt slitsom krangel å ta.

Og for å toppe det hele er gjerne fastlegene godt informerte om anbefalingene, og ønsker ikke å foreskrive antibiotika.

Skrevet

Du kan fint sende barnet i barnehage med mild til moderat øyekatarr - selv uten antibiotikabehandling. Kun alvorlig øyekatarr krever behandling.

Vask med pad og lunket vann, evt saltvannsoppløsning

Skrevet

Signerer Pila!

Det virker som noen barnehager ikke har fått med seg anbefalingene og absolutt vil at behandling skal ha startet.

Her sender vi i barnehagen om det er moderat og får behandling om det er mye.

Skrevet

i vår barnehage er det dessverre slik at de kan gå i barnehagen med øyekatarr. Det betyr at hele familien har fått glede av møkka!

Skrevet

Det er ikke belegg å kreve barna holdt hjemme lengre. de har egne skriv om dette på Apoteket!

Skrevet

20.22, jeg kan garentare deg at dine gullunger helt sikkert har eller kommer til å få en eller annen "dritt" selv, som de vil smitte andre gullunger med!!!

Skrevet

Men hvorfor sende i barnehage før behandling er i gang? Både av hensyn til barnet selv og de andre barna (ekstremt smitsomt). Mine får øyekatarr 1-2 ganger pr år og blir kjempe plaget...jeg holder de hjemme til behandling er i gang også fordi de er plaget av det.

Skrevet

Bl.a av grunnen jeg nevnte: Antibiotikaoverforbruk som fremmer resistens, og det at en veldig stor andel av milde/moderate øyekatarr hos barn er forårsaket av virus - og da har jo behandlingen null effekt.

Skrevet

Fordi noen er ekstra utsatt og skulle man holdt de hjemme hver gang det kommer puss hadde man lett gått over syktbarndager.

Jeg har to barn som sliter med øynene. En fordi han er født med for stram hud nede under øynene slik at vippene blir liggende å irritere øyet. Dette har ført til gjentatte øyebetennelser. Dette vil de ikke gjøre noe med før han er ihvertfall 4 år sier øyelegen. Frøken fryd har tette tårekanaler og det vil de heller ikke inn å gjøre noe med før hun ihvertfall blir 3. Jeg kan ikke holde de hjemme pga moderat puss. Kommer det mye er det noe annet, da får vi behandling.

Skrevet

Fordi ikke all øyekatarr lenger skal behandles med antibiotika:)

man kan ikke holde barnet hjemme hver gang de får litt puss på øyet. like lite om om vi kan holde de hjemme hver gang de snørrer eller hoster

Skrevet

Takk for mange svar.

Hvordan vet jeg egentlig om øyekatarren er mild, moderat eller skikkelig ille? Akkurat nå er det bare litt gulaktig puss, ikke mer enn det.

HI.

Skrevet

Det er nok litt forskjellig fra barn til barn. Når det er mye så får de mye puss som kommer ofte, de blir rødre inni bak nedre øyelokk og noen ganger på øyelokket og noenganger røde eller mørke ringer under øyet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...