Gå til innhold

går ut i permisjon i slutten av februar til neste år, er det fra april eller mai i år det blir regnet fra når det gjelder foreldrepengene? 10 mnd tilbake i tid


chicka_85.

Anbefalte innlegg

Er førstegangs, så jeg er så usikker alle regler fra nav! Ikke blir jeg klokere av å lese på nettet heller, og når jeg ringer for å spørre så får jeg forskjellige svar.. Så er kanskje ikke så rart jeg blir forvirret.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

permisjonenstiden blir regnet fra du går i barselpermisjon, som alltid er 3 uker før termin satt av jordmor. Du går ut i barselperm 3 uker før termin, selv om du kanskje på ett eller annet tidspunkt før fødsel blir sykemeldt i en eller annen % form.

 

Så må du minimum 1 mnd (anbefaler 2 mnd) før termin, bestemme om du vil ha 44 uker med 100% lønn-permisjon, eller 54 uker med 80% lønn-permisjon. Når dette er gjort, er det bare å telle uker.

Går du ut i permisjon (3 uker før fødsel) uke 8 2011, plusser du på 44 eller 54 uker (tell bare i kalender for 2011 og 2012, så ender du opp på et uketall i en mnd, det er da du/far har siste "permisjonsdag" og skal tilbake på jobb. Du må la far ta 10-12 uker (husker ikke helt), men kan la ham ta flere. Men, uketallet dere teller dere fram til, er siste uke med permisjon, før begge går tilbake på jobb.

 

Ellers finners jo også tidskonto, her er det et hav av muligheter.....!

Sist jeg var gravid, startet jeg 100% jobb, da baby var 6 mnd. Så tok far 60% permisjon på tidskonto og jobbet 40%. Besteforeldre var dagmamma 2 dg i uka / 40%. Fungerete meget bra.

 

Denne gangen tror jeg det blir til at jeg blir hjemme så lenge som mulig, tar 54 u perm med 80% lønn, og starter å arbeide i januar 2012, så tar far sine 10-12 uker i feb og mars, før baby da fyller et år, og skal i bhg fra 1. april.

 

Håper dette var til litt hjelp.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 mnd tilbake i tid, i midt hodet, blir fra samme dato i april. Hvis du går ut i permisjon 25. februar så vil det si at 10 mnd. fra den datoen tilbake i tid blir 25 april. For å få krav på foreldrepenger må du ha jobbet 6 av disse ti mnd. men sykemelding gjelder også som jobb. Så hvis du ser at du nå f.eks ikke har jobbet seks mnd i løpet av den perioden ville jeg fått meg en jobb sporenstraks for å fylle opp til 6. mnd. masse penger du mister dersom du ikke oppfyller kravet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...