Gjest Skrevet 6. desember 2010 #1 Skrevet 6. desember 2010 Hadde en samtale med sjefen ang. det at jeg er gravid i går. Han hevdet at det var vanlig å slutte å jobbe natt først i uke 28? Har søkt etter nattabeid på nett, men finner ikke noe regel på dette... jeg jobber skift, i olje/gass bransjen, dvs lange skift og en del kjemikalier på jobb.... Helst ville jeg sluttet å jobbe natt nå, i uke 12... gikk 3 netter forrige uke å det var veldig tøft... har lest nattarbeid øker sjansen for SA og dårligere helse på baby... Noen som har erfaring? Kan jormor/lege hjelpe meg med dette?
Miona Skrevet 6. desember 2010 #2 Skrevet 6. desember 2010 Jordmor/lege kan søke om at jobben må tilrettelegges for deg, dersom du plages av nattearbeid. Kan ikke jobben tilrettelegges, kan du få svangerskapspenger. Det er bevist at man sover mindre dersom man jobber i turnus med nattskift, og det er ikke bra for gravide.
Nr. 5? Skrevet 6. desember 2010 #3 Skrevet 6. desember 2010 jeg jobber natt, 10 timer vakt. Var veldig slitsomt når energien var borte. Nå går det bedre. Men nå bruker jeg lenger tid på å kom meg igjen etter en vakt. jobber 80%, tidligere tok jeg ekstravakter så jeg jobba 100%, men det klarer jeg ikke lenger. Det merkes jo på kroppen, men det vil jeg tro at all jobb gjør når man er gravid. Legen har ingen innvendinger om at jeg jobber natt. Nå er jeg 24+5 og har planer om å jobbe til permisjon om ikke noe annet skjer. Formen er veldig fin ellers. Har flere veninner som også har jobbet natt i sine svangerskap og ingen har noen barn med dårligere helse av den grunn. Ang SA vet jeg lite om så det kan jeg ikke svare på. Lykke til videre
Gjest Skrevet 6. desember 2010 #4 Skrevet 6. desember 2010 Fant denne artikkelen, så jeg har nok rett på tilrettelegging... Har også 2 timers reisevei t/r på jobb, så da blir 12 timers vaktene plutselig 14.. Skal snakke med jordmor jeg http://www.stami.no/?nid=6949&lcid=1044 http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78194 Dette er jo begge fra "sikre" kilder.. Skjønner at noen gjør det for å få ett høyrer beregningsgrunnlag i forhold til permisjonspengene, men for meg vil det ikke ha noe økonomisk betydning heller...
Nr. 5? Skrevet 6. desember 2010 #5 Skrevet 6. desember 2010 Jeg jobber ikke natt pga økonomiske grunner, men det e det jeg trives best med og som passer meg best. Har jobbet natt i 4-5 år nå og jeg har ingen plager pga nattarbeid så da ser jeg ingen grunn til å sykm meg heller. For jeg klarer ikke å jobbe dag, da det er mye mere stress, høyere arb.tempo og mye større belastning. Matpause på 30 min som eneste pause. Men skjønner veldig godt de som heller vil jobbe dag. Håper du får hjelp av lege/jordmor til at du får byttet til dag.
Strandloppa og lillebror Skrevet 6. desember 2010 #6 Skrevet 6. desember 2010 Jeg vet at de ved en del sykehus i dette landet har en norm som sier at alle gravide bør slutte med nattjobbing fra uke 28. Man får også ved disse stedene tilbud om å flytte over til dag/kveld når i svangerskapet man vil. Jeg jobber selv 50% natt. Det gjorde jeg forrige gang jeg var gravid også. Jeg hadde en avtale med arb.giver om å si ifra hvis jeg følte det ble for tungt å jobbe natt og heller ville flyttes over til dag og kveld. Det å jobbe på natta er en belastning for kroppen. Kroppen er i hvilemodus og allikevel skal man være våken og samtidig jobbe. Dessuten sover man ikke like godt på dagen som om natta, så den søvnen blir ikke like god. Mange land forbyr gravide å jobbe natt fordi det er forsket på -og bevist at gravide nattarbeidere oftere har for tidlige fødsler og hyppigere SAer. Jeg vil råde deg til å føle på kroppen om du syns det er greit eller ikke å jobbe på natta nå. Det kommer jo veldig an på jobben din, om du har mulighet til å sitte/ligge mye å hvile eller om det er full fres hele natta. Arbeidgiver har plikt til å flytte deg over på dag/kveld dersom du syns det blir for slitsomt. Dersom han ikke er interessert i det, skal du ut i svangerskapspermisjon. Det er synd hvis det skal være sånn at du føler deg pressa til å jobbe natt hvis du føler det egentlig er for slitsomt. Ikke la deg presse, for du har retten på din side. Selv jobba jeg natt helt fram til permisjon og det gikk helt fint. Nå har jeg en jobb hvor det som regel er stille om natta og jeg kan slenge med ned på sofaen å se på tv. Jeg kommer nok til å jobbe natt denne gangen også. Lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå