Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #1 Skrevet 6. desember 2010 Noensom er Jehovas vitner og har lyst å fortelle litt om deres tro og hva dere gjør/ikke gjør? Har 5 kollegaer som er Jehovas, men jeg får meg ikke til å spørre:)
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #2 Skrevet 6. desember 2010 Er ikke det nå, men er oppvokst som det. Mine foreldre var heldigvis ganske liberale i forhold til mange andre. De får ikke lov til å feire bursdager, ikke feire jul. Ikke lov til å delta i kristendomstimene på skolen. Ikke lov å spise blod. Går på møter to dager i uken og store stevner et par ganger i året. Livet skal vel helst bestå av å forkynne til "verdslige". (ikke-troende). Så barn blir dratt med "på feltet", altså gå fra dør til dør. Synes egentlig bare synd på dem alle sammen....
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #3 Skrevet 6. desember 2010 okei:)takk for svar:) ja synes egentlig også synd i dem...må jo føle segså utelatt når de begynneri barnehage, skole o.l når andre barn feirer ting:( Fikk dere lov å se på tv?hvordan er det med det? Andre ting som dere ikke fikk lov til som "alle andre" gjør? sex og ekteskap?må vell være gift før noe skal foregå
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #4 Skrevet 6. desember 2010 Og så betaler de en del av lønnen sin inn i systemet. Husker ikke hvor mange prosent det var.. Jeg har nå bare hatt de i klassen opp igjennom årene da, men de som var tidligst ute med det meste, det være seg alkohol, røyk, sex, det var de som var med i jehovas vitner. Dette er da ikke tillatt..
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #5 Skrevet 6. desember 2010 Det er faktisk ikke sant! De har "kollekt"-bøsser i forsamlingslokalene (Riktes sal), der de frivillig kan donere akkurat så mye de vil. Jeg kjenner mange JVer, var en periode sammen med en, og var med på møter og sånt for å se om det kunne være noe for meg. Det var det ikke, men jeg respekterer deres tro på lik linje med mange andre trosamfunn. De feirer ikke jul, bursdager og 17.mai. Men det betyr ikke at de ikke møtes, lager god mat og koser seg de dagene det er fridager. Alkohol er tillatt, men man bør ikke drikke så man mister kontrollen over hva man gjør. Røyking er ikke lov, noe jeg syns er en meget fornuftig "lov", sex skal holdes til ekteskapet. De tror på Gud,Jesus og den hellige ånd, men ikke på treenigheten, altså at Gud/Jesus/den hellige ånd er samme ting. Jesus er Guds sønn, og den hellige ånd er Guds virkende kraft som virker gjennom mennesker. Mye mer å fortelle, er egentlig ganske fascinerende!
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #6 Skrevet 6. desember 2010 Og til HI: Spør i vei om du lurer på noe, de blir helt sikkert ikke støtt av at du spør, men syns det er mye bedre at du får det fra dem enn fra folk med fordommer på et nettforum!
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #7 Skrevet 6. desember 2010 Tror det var lov å se på TV. Kan ikke huske noe annet... Jo, også får de ikke lov til å få blodoverføring! Heller ikke om det står om livet. De som ønsker kan fylle ut et lite kort som de bærer med seg hele tiden hvor det står at de er med i JV og ikke skal motta blod om de skulle være utsatt for en ulykke. Det er INNMARI kjipt for barn å vokse opp i JV. Jeg hatet det intenst, selv om mine foreldre var ganske liberale (vi fikk lov å dra i bursdager og til og med ha bursdagsselskap hjemme). Men vi feiret ikke jul, og var ikke med i juleforberedelser på skolen og sånt. Når man er barn, er det ekstremt ille å føle seg så utenfor.......... Og man fører IKKE over en viss prosent av lønna si til menigheten! Mulig det finnes andre trossamfunn hvor dette praktiseres... Anonym 13:44
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #8 Skrevet 6. desember 2010 Har forresten også slitt med angst så lenge jeg kan huske! Det er så veldig fokus på dommedag og harmageddon! Om jeg og søsknene mine fikk lov å være hjemme en gang hvor mine foreldre dro på møte, satt jeg med totalt angst! Jeg var sikker på at hvis harmageddon kom akkurat når møtet var og jeg ikke var til stede, så ville harmageddon ta meg mens foreldrene mine kom til paradis. Er fortsatt livredd for dommedag etc. Anonym 13:44
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #9 Skrevet 6. desember 2010 Kan jeg forresten få spørre hva dere jobber med?? JV er ikke akkurat veldig karrieremennesker, og de fleste jeg kjente jobbet som vaskehjelper...
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #10 Skrevet 6. desember 2010 Tja, bor noen JV i nabolaget, og de har ihvertfall noe jeg vil kalle høystaatusjobber, el. la oss si midt på treet, da, dvs betydelig høyere enn det du antyder. Tror nok de er mer sammensatt enn hva folk flest tror. Utad virker de veldig hyggelige, og selv om de ikke feirer jul på samme måte som oss, hygger de seg med god mat osv. Om de gir gaver, vet jeg ikke.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #11 Skrevet 6. desember 2010 Det som kan være problemet for frisinnede mennesker i Jehovas Vitner og amish for eksempel, er at det er et eldsteråd som bestemmer straffen for bagateller. Det var en tidligere JV som skrev i ei bok at de bestemte slipsmønsteret hans. Slike ting blir veldig provoserende over tid.
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #13 Skrevet 6. desember 2010 Oj, det hørtes litt drastisk ut. Har aldri jeg hørt om. Men om et JV velger å gå ut av Jehovas Vitner, blir de utstøtt, både av "venner" og familie. Tror derfor mange blir kun fordi de har et miljø bare innenfor der og ingenting utenfor...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå