Gå til innhold

Dere som har barn i barnehagen...


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en jente på 2,5 år som ikke er så veldig samarbeidsvillig på morgenen før vi skal i barnehagen og på vei til barnehagen. Jeg pleier å levere henne 2 dager i uken og hente henne de 3 andre dagene. Merker jeg blir så sliten de dagene jeg leverer. Eks. i dag tidlig ville hun ikke ha på klær og måtte mase hele tiden for å få hun til å spise frokost. Når jeg endelig klarte å få på henne ytterklærne og skal gå til barnehagen stopper hun opp hele tiden og løper motsatt vei. Ender jo med at jeg må bære henne og det syns jeg begynner å bli ganske tungt. Vognen vil hun ikke sitte i. Dette resulterer i at jeg er utslitt før jeg kommer på jobb og fungerer egentlig ganske dårlig hele arbeidsdagen. Har tenkt å at mannen min kan levere hver dag og jeg hente, men han har lang vei til jobb og vil da ikke være hjemme før i 18 tiden hver dag. Får jo så dårlig samvittighet ovenfor datteren min også, fordi jeg blir så irritert på henne. Hvordan er dette for dere andre som har full jobb og har barnehagebarn. Noen tips og råd? Er forresten i uke 22.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hmm....

 

Vi har egentlig ikke noe problem med å levere 2 åringen i bhg, bare at han er veldig lei seg når vi drar :(

 

Hva med å la henne velge hva hun vil ha på seg selv. Det vil si at du legger frem 2 alternativer, ikke mer. Så kan hun velge en av dem.

( hadde det samme problemet med nr1)

 

Hva med å spise frokost i barnehagen? Da slipper du å stresse med spisingen hjemme, bare stelle henne og dra til bhg.

 

Hvis vi koser oss før vi drar til barnehagen blir det vanskeligere å levere i bhg. ( detter merket vi særlig med nr1)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner igjen noe av dette her ja... :-)

 

Jeg har følgende tips: snakk med datteren din på ettermiddagen, og hva du forventer av henne på morgenen.

Eks "om morgenen er du og mamma litt trøtte, og vi har litt dårlig tid.... for at ikke vi to skal krangle og ha det ubehagelig på morgenen, syntes jeg vi skal bli enige om å sammarbeide på morgenen...." bla bla det som passer...

Så kan du velge ut tøy på kvelden (muligens la frøkena delta... hvis du ønsker dette)

Frokost: si jeg syntes det er koselig å spise sammen med deg på morgenen, hva syntes du? Hvis matlysten er laber og interessen likeså, smør både frokost og nistepakken, så kan hun spise i bhg. Etterhvert endrer dette seg kanskje til at det er mer hyggelig å spise hjemme om morgenen, og da kan du stille krav til tidsforbruket. Meny bør du bestemme i størst mulig grad.

Av/på med klær, hjelp til en viss grad. Men, det er jo på tide å fortelle mye om at nå skal du bli storesøster og må bli flink og klare deg selv, mamma har baby i magen, og kommer til å trenge din hjelp, du som er så stor og flink til alt ros ros ros, smør på med det som du vet faller i god jord.

Bæring/Vogn: her er det ikke alternativ å bære, alt for stor og tung for deg som er gravid. Valg; gå selv eller vogn, ikke noe snikk snakk....

 

Når vår datter ikke "opptrer" som ønsket, tar vi alltid samtale etter middag, før barne tv. Og så repeterer vi før vi leser nattahistorie. Dette fungrer utrolig bra, og virker på ganske små barn. Og så er det viktig, av hvis man "TRUER MED KONSEKVENSER, SÅ MÅ MAN FØLGE DEM OPP". Likeledes mht belønninger, hvis du er snill og gjør som avtalt en hel bhg uke, skal vi til lørdag kjøpe.... kittygenser, gå i svømmehallen, ha favorittmaten til middag på søndag osv,... Lykke til!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke noe problem med barnehagelevering, hun klapper i hendene når vi skal i barnehagen. Men vi her store problemer med å få lille venn (22 mnd) til å pusse tennen. For en drøy uke siden gikk jeg å kjøpte små klistemerker, hver gang hun har pusset tennene uten protest har hun fått ta et klistremerke på et skap ( kan jo å bruke en lapp). Etter en uke så sier hun pusse og peker på klistremerkene sine.

 

Kanksje hun kan lime et klistemerke på en lapp/ark/papp når dere kommer til barnehagen..? Når hun har vært grei. Vikitig å snakke om det først, og for vår del var det noen dager med krangling før hun skjønte poenget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier meg enig, men med noen invendinger til "anonym" over her. jeg har en sønn på 2,5 år, og har erfart at belønning/straff fungerer utmerket. Det er noe jeg har begynt med nå i det siste. Snakket med min mor som er førskolelærer om hvordan man best gjorde dette. og det viktigtste var at man selvfølgelig var KONSEKVENT selv om man kanskje angra seg. nr to som også var ekstramt viktig var å gi belønningen/straffen med en gang, ikke vente til " i morgen" eller til "barneTV". Dersom man kan gi belønning/straff med en gang, kan man likegodt glemme hele greia, når de er så små som 2,5 år så kopoler de ikke tinga mopt hverandre likegodt når det er timer i mellom. Vi har netopp begynt med "timeout", og den tar jeg hvorsomhelst. Hjemme er det på krakken eller i trappen, ute er det på en tilfeldig stein eller gatehjørne eller wen trappeoppgang, et sted som passer bare. Jeg står max 2 meter unna med siden min og delvis ryggen til og teller til 120 (ca 2 min), oog så man han si unnskyld etterpå. Selvfølgelig må han på forhånd vitye hva han har gjort galt. og før timeout truer jeg med å telle til 3, og dersom han ikke hører etter eller gjør som jeg sier innen jeg er kommet til 3, så er det timeout. De første 3 dagene gikk det i ett på timeout, og jeg følte kan skje jeg misbrukte det. Men, så sluttet han å teste meg så til de grader, og nå er jeg kun nødt til å true med å telle, så slutter han. Kun none få ganger i blant han må ha timeout. Er absolutt å anbefale. Når det kommer til belønning er det mage typer belønning som finnes, jeg personlig tror belønning i form av foreldrenes glede og stolthet over barnet sitt som har klart noe er det som er den beste belønningen. Det er jo alt de små ønsker. klistermerker er jo også OK, men man skla passe seg for å gi ting til barna sine når de har gjort ting man egentlig skal forvente at de gjør uansett. Angående vognen din, jeg hadde selet den lille fast oppi der, og sagt at hun kan gå men dersom det blir kluss og hun ikke går ordentlig fint så må hun sitte fast i vognen igjen. Og, ikke minst gjennomfør det. Det er sikkert 3 harde dager, men så er det over!:) konsekvent konsekvent konsekvent, selv om naboer og andre ser på og hører på:) Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Må bare si at det er trist at foreldre fortsatt i 2010 bruker belønning og straff! hvilken rett har vi til det og hva er det du egentlig lærer barnet dit? det er en enkel metode for deg der og da, men forferdelig upedagogisk og ikke bra for barnet... Er selv pedagog/førskolelærer og synes timeout og straff ikke hører hjemme noe sted.. det er en enkel løsning fra foreldre som har gitt opp, eller ikke orker mer! tenk på barna..... straff er kortsiktig ! Ble sikkert litt kvast dette , men blir så forferdelig lei meg og frustrert når foreldre bruker makten sin over barnet på den måten! ..... når det kun kommer ned til tid, stå opp to timer før da for å rekke å ta barnet ditt på alvor istedenfor å bruke timeout der og da fordi du rett og slett ikke har tid til noe annet.......

Det er viktig at vi som foreldre tenker over hvilken makt vi har ovenfor barnet og hvordan vi velger å utøve den. ta barnet på alvor!......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns timeout virker som en god ide, da barnet får sette seg ned og tenke over hva som nettopp skjedde, og via denne metoden lære seg forskjell på rett og galt. Eksempelvis dersom man sier NEI hver gang barnet gjør noe galt forteller du barnet at det han/hun gjorde er galt-og dermed hindrer barnets evne til å ta egne valg, eller se andre løsninger. Faren med dette er at barnet muligens kan bli pysete og redd for å ta egne avgjørelser. Akurat hva som er pedagogisk riktig for barnet diskuteres i alle retninger i dag, og hva som er 100 % korrekt er ikke relevant. Tror man må reagere instinktivt, og gjøre det som føles riktig.

 

Hvordan fremtrer du i vanskelige situasjoner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si meg helt uenig i april2011 mamma!

 

Den dagen barnet mitt blir så STOR SJEF at det får meg til å stå opp 2 timer tidligere da er det fare på fære...

 

Selv bruker jeg ikke straff, men tvang. I tilegg er dette barn nr. 3 og jeg er ganske rolig av meg. Man kan komme langt med gode samtaler og med å være konsekvent.

 

Jeg jobber som lærer i skole, og barn som får bestemme for mye blir noen utrolige primadonnaer. Selvfølgelig skal barna taes seriøst, men noen ganger så må man! Med 3 barn, må man huske å ta hesyn til hverandre. Da kan ikke en unge styre alle rundt seg

 

Til HI så er mitt råd: Ta vogna! Min gutt ville heller ikke sitte der en periode, men enten så går man pent eller så får man sitte i vogna :) Og en sannhet til. Det er utrolig sjeldent jeg blir sint på en 2 -åring, men jeg bestemmer med et smil om munnen at enten går man pent eller så sitter man i vogna. Blir det hyl og skrik, ja så blir det hyl og skrik.

 

Det er mer sjarmerende med en trassig 2-åring, enn 6-åring som roper: mamma jeg hater deg ;)

 

Jeg brukte mye mer tanker på nr. 1 enn jeg gjør nå da...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Dette med å tvinge barn til å si unnskyld, synes jeg er krenkende ovenfor barnet. Jeg jobber i barnehage, og har selv to barn. En ting at barn skal forstå hva det har gjort galt, men ikke tvinges til å si unnskyld. Tror det barnet som står der føler seg ganske liten, når man son voksen står over å sier at man skal si unnskyld.... Men dette er mitt syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

utrolig rart hvordanman ser på oppdragelse forskjellig. Jeg snakker alltid medminsønn før timeout. Jeg spørhan aldri om han kangjøre som jegsier, jeg sier på en rolig ogtydelig måte at sånn og sånn skal vi gjøre. Dersom det er en sværtviktig ting,oghan ikkehører påmeg teller jeg til 3. Han vet at timeout er neste skritt. Jeg spør: Hvordan skal jeg ellerslæremin sønn at det finneskonsekvenser i livet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...