Gå til innhold

Minstemann er sjalu på storesøsteren sin...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han fyller to år på nyåret og er til tider kjempesjalu på storesøster som snart blir 5år. Han får (naturlig nok) mye oppmerksomhet, men de ganger storesøster vil kose litt ol blir han helt vill, slår og hyler. Vil bare ha oss (og da spesielt meg, mamma) for seg selv. Idag var han og jeg på badet og stelte oss da storesøsteren sto opp og kom inn... Han blir rasende og runden er igang.

Prøver å ikke gi ham noe oppmerksomhet på det og evt fjerne han fra situasjonen om han begynner å slå ol. Synes dette er litt trist for storesøster som stort sett bare er snill med ham... Mesteparten av tiden er hun jo hans store forbilde, men disse sjalusiepisodene kommer oftere og oftere.

Noen som har opplevd dette? Hvordan håndterte dere det?

Vi passer på at begge får alenetid med oss foreldre.

Må også legge til at han har blitt en skikkelig mamma-dalt, selv om far i huset er fullt og helt tilstede og deltagende.

Bekymrer meg vel kanskje litt ekstra da det snart kommer en ny baby ihus, så håper dere sier at dette er helt naturlig og at det snart går over :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sånn er det her også.

Minstemann er 1,5 år og eldstemann er 4,5 år.

Eldstemann har ALDRI vært sjalu på lillebror. Men lillebror er sjalu på storebror!

Om storebror sitter på fanget mitt og koser eller jeg tuller med han, kommer lillebror og prøver å dytte vekk storebror og begynner å gråte.

Jeg aner ikke hva jeg skal gjøre. Jeg slutter ikke å kose med storebror av den grunn, for det er ikke riktig overfor han. Jeg forklarer til lillebror at jeg er mammaen til storebror også, og at han også må få kos.

Aner ikke hvor mye han forstår. Men jeg prøver å gjøre det likt. Har jo plass til dem begge på fanget mitt, så ofte sitter de der begge to. Da tenker jeg at "hva skulle jeg ha gjort om jeg hadde hatt en til??".

Kanskje du får noen gode tips, jeg henger meg derfor på denne tråden. :-)

Skal sies at begge guttene er ekstremt mammadalter, selv om faren her også er veldig til stede.

Skrevet

Det er en god trøst å høre at andre har det likedan :)

Jeg prøver også å gjøre like overfor dem, men minstemann krever naturlig nok litt mer hjelp og oppfølging. Må si det bekymrer meg litt at det ikke blir plass til alle på fanget når en ny baby kommer, men da finner vi vel andre måter å gjøre det på. Satser på at hun har et godt sovehjerte, slik at det hvertfall i starten blir mest tid til de to eldste.

Man er jo så forberedt på sjalusi fra den eldste hele veien, så tanken på at det er minstemann som er mest sjalu har i grunn ikke streifet meg.

Håper og tror at det er ett helt naturlig ledd i utviklingen...for det MÅ jo være det?!:)

Skrevet

Minsten min har også vært sånn, men det ble mye bedre etter ca 3 år. Han har nok sett på meg som sin private eiendom (er ikke sånn med faren)

Eldste er også en veldig snill og ettergivende gutt, så han har latt lillebror styre på...

Nå er minsten nesten 4 år, og tåler fint at eldste får kose med meg og at vi gjør lekser etc.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...