Gå til innhold

Debatt: vugge/sovekurv til stua?? Ja eller nei? Og hvorfor (ikke) ?


shewolf

Anbefalte innlegg

Skal ha baby på nyåret og har tenkt på at det kunne vært fint for baby å hatt et godt og mykt sted å sove i stua..?

 

Så det jeg lurer på, hva tenker dere om dette? Er det noen som har/ikke har dette av spesifikke grunner?

 

Liker de moseskurvene, men det er jo dyrt da. Derfor jeg overveier nøøye først :P hehe. Noen som evt. har noen billige kreative løsninger kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når gutten min va liten fikk vi låne en kurv som var i familien til mannen, han brukte den liiite.. likte seg best i hendene eller sove på sofan!! men nå når jeg venter nr2 har jeg absolutt behov for en kurv el lignende.. har ikke mulighet til å bære og dulle like mye, så denne lille må nok bare lære seg å ligge for seg selv:P men så har tanten til min mann termin samtig som meg, så jeg regner med kurven blir brukt av henne:) såå må nok se meg om etter noe jeg også, men det er laangt opp og frem:P leenge til enda nemlig:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal ha vugge til junior stående i stua her.

Først å fremst gidder jeg ikke løpe frem og tilbake på soverommet å legge han og hente han når han sover og er våken.

Dessuten vil jeg at han skal bli vant med lyder, og at det ikke skal være musestille når han skal sove.

Det går bare utover oss etterhvert som han blir eldre.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde kurv med himmel over i stua da sønnen min var liten. Han lå i den hver dag fra dag en. i begynnelsen sov han der, etterhvert var det en flott plass å følge med fra. samtidig som han var litt "beskyttet" fra hunden vår og andre barn som kom på besøk. Vi brukte den flittig de 4-5 første månedene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sklha vugge. Hati familien i maaange år så gleder meg tildet.

 

Fordele jeg tenker med det er at babyen lærer da å sove med lyd rundt seg. Så når hun senere sover på rommet sitt trenger ikke alle rundt være stille for babyen, men kan prate normalt.

Også er det fint å ha den i stuen når jeg pusler rundt eller er der er det fint å ha henne nær meg tenker jeg.

 

Mange babyer liker også vugger bedre enn seng da vugge er trangere og føles visstnok tryggere for de små.

Så det er de fordelene jeg ser i allefal. Lykke til, håper du finner ut av det =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenkte jeg bare skulle bruke vogna som vugge i stua. Kommer uansett til å ta vogna inn dit etter trilleturer ol, så da har jeg jo noe å legge baby i på dagtid. Bør jeg ikke bruke vogna, og i tilfelle hvorfor? Er førstegangs, så vet ikke helt hvordan alt skal løses praktisk ennå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en vugge som skal stå i stua.

Forrige gang ble denne vugga brukt hyppig de 3 første mnd. Vi har alle soverom i andre etasje, og en orker ikke løpe opp og ned de trappene en hel dag.. Og det er veldig praktisk når folk kommer på besøk og vil kikke på den lille.

Og så blir ungen vant til lyder, så slipper man å liste seg på tå når kvelden kommer..

 

Noen bruker jo vogna, men jeg er ute og går så mange turer at det ville blitt litt av en jobb å vaske dekkene hver gang jeg skulle ha den inn i stua..

 

Men det er jo ikke alle som har behov for å ha soveplass til barnet i stua..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte moseskurven masse med førstemann. Nå som veslejenta kommer og vi har en storebror på 2,5 år tenker jeg at vi tar kurven av stativet, og setter kurven i lekegrinda. Da er hun litt beskyttet fra storebror, og har likevel et fint sted å sove i stua. Eventuelt hopper jeg over hele kurven og lager et fint sovested i lekegrinda. Men når hun blir litt større blir det nok vogna som gjelder i stua/gangen... Det er mange løsninger som fungerer fint, vil jeg tro...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her blir det vognbaggen som blir brukt, ser ikke poeng i å kjøpe en masse ekstra bare fordi det kan være kjekt å ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vugge i stua sist, og skal ha det denne gangen også :)

 

Babyer sover jo veldig mye den første tiden, og da vil jeg ha babyen rundt meg slik at jeg kan følge med på hvordan h*n har det. Det er også for å lære den lille forskjellen på natt og dag, og at h*n blir vant til å sove med lys og lyd rundt seg. Gjorde som sagt det samme med eldstemann, og har nå en 2-åring som legger seg til å sove fint uansett hvor vi er og om det er støy rundt oss :) Kjempekjekt!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at jeg vil ha en vugge i stua, av samme årsaker som mange skriver her: det er praktisk å ikke måtte ut og inn av soverommet stadig vekk, godt å ha barnet i nærheten og den lærer seg å sove rundt lyder. Men jeg tenker også at det er greit at ungen lærer at det er forskjell på dag og natt: ulike soverutiner på ulike steder/senger, slik at han kanskje lettere sover gjennom hele natten.. Altså, er man i senga på soverommet, er det mørkt og roligere, og da skal vi sove. I stua er det lyst, med lyder, og her kan han sove og dulle/snakke om hverandre. Men om det fungerer i praksis vet jeg jo ikke, da jeg venter min første nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe..ser at jeg og mammamø m/gutt+spire skrev innlegg likt her nå, og det var godt å se at du skriver det samme som meg ang forskjell på dag og natt :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde lyst til å kjøpe en vugge da vi ventet nr.2, men kom aldri så langt. Snuppa derimot sov i vognbaggen som vi tok opp og hadde i stua, likevel foretrakk hun å sove i egen seng og aller helst på brystet til meg og pappan. Nr.1 sov også godt i vognbag i stua.

 

Tror nok det blir bruk av vognnbag, denne gangen også, men har ikke helt bestemt oss enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her ar vei gammel familievogge som skal stå på stua:) Jeg synes det er viktig at babyen venner seg til støy og daglige lyder, alt blir enklere da. Dette er min nr 3 og begge de to tidligere har ligget på stua i vogga på dagtid. Og de sover uansett ennå, støy er ikke sjenerende for dem de er vant med det:)) Jeg legger klær i skapet og rydder rundt dem etter at de har sovnet når jeg er nødt, og de våkner ikke. Så jeg er ikke i tvil min neste skal også ligge på stua!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde vugge til førstemann i stua, av den enkle grunn at vi har veldig stort hus og fordi det er praktisk. Akkurat nå er familievuggen opptatt, og vi har derfor kjøpt en leandervugge til nr to. Det blir nok mindre bæring nå, og jeg synes leandervuggen var veldig kjekk:) Pluss det alle andre nevner, viktig at babyen kan sove med lyder rundt seg. Med nr en støvsugde jeg stua mens han sov i vugga, hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En kollega av meg har kjøpt en lekegrind der du kan velge forskjellige høyder. Hun hadde også kjøpt en ordentlig skumgummi madrass som passet (kjøpt etter mål i butikker som selger madrasser etter mål). Barna hennes har sovet i denne om dagen. Når de ble større har hun brukt lekegrinden som vanlig, bare flyttet bunden ned.

Jeg har lurt på å gjøre det samme. Det er en sovekurv i familien, som faren min og jeg blandt annet har brukt, men nå finner ikke mamma og pappa den kurven.... så da må jeg tenke andre løsninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde løsbag i vogna og brukte den i stuen. Hun sov i den når vi var ute og gikk, hjemme i stuen og i sengen. Hun likte vognbagen så godt at jeg la den i sengen hennes de første 6 -7 mnd. Sengen ble for stor for henne og da sovnet hun ikke.

 

Det er en frodel å ha en eller annen form for soveanretning i stuen slik at barnet lærer seg forskjellen på dag og natt med lys og lyd fremfor mørke og stillhet etc.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde mykbag i vogna, den tok jeg ut og satte i lekegrinda. Tenkte på vugge, men fant ut at det ikke var behov når han sov så greit i lekegrinda. Den ble ikke brukt til annet enn å sove i de første mnd, og etter han ble for stor for å sove i vognbagen sov han videre i lekegrinda. Etter han var ferdig med det har den blitt brukt til lekeoppbevaring. Men vi pakket den bort nå, sånn at når neste baby kommer blir den igjen brukt til soveplass i starten utenat storebror skal forbinde den med et sted leker skal ligge. Og så syns jeg det er veldig greit med en så beskyttet soveplass til nye bebisen i og med storebror ikke er store karen, blir knappe 20 mnd mellom dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mentha♥Høygravid♥

Vi har spedbarnshengekøye, så tenkte å henge et par ekstra kroker i taket på stua, sånn i tilfelle. Ellers blir det nok vognbagen tenker jeg. Den kan jo settes på sofaen eller et annet sted, trenger ikke dra med hele vogna inn. Det gjelder å prøve seg frem til hva som fungerer best for en, dumt å bruke masse penger på noe man kanskje ikke kommer til å bruke.

 

Vi har liten stue, så for det første har vi ikke plass til en ekstra vugge e.l., og for det andre ser jeg ikke poenget når vi har mulighetene vi har, med vognbag eller hengekøye. Lekegrind har vi også, så lille kan få ligge oppi der innimellom, hvis han vil :) Går fint an å pakke litt rundt i starten med et pledd, håndkle eller lignende, så får han litt den innpakkede følelsen som små bebiser liker :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir nok vugge igjen hos oss:) Hadde det med første og det var rett og slett herlig. Sov i den på dagtid og lå veldig mye i den egentlig første tiden, og ble brukt helt til hun var for stor=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

VI hadde hengevugge i stua til eldstemann og den ble mye brukt. All soving på dagtid foregikk der. Veldig greit å ha ham rundt oss og dessuten å venne ham til å sove selv om det er litt lyd rundt ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vugge på soverommet, vogn i stua :) Enkelt og greit. Like greit å venne han på vogna med engang tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, masse super info her, men er det noen som vet om moseskurvene med stativ er høye nok til at ikke storebror (på 2 år) kan nå opp til babyen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...