Anonym bruker Skrevet 5. desember 2010 #1 Skrevet 5. desember 2010 Er der utnytting av systemet økonomisk?
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2010 #2 Skrevet 5. desember 2010 Nei, det syns jeg ikke. Men på den andre siden skjønner jeg ikke at folk orket å få en baby oppi et studie(særlig hvis du har andre barn fra før). Er du riktig uheldig får du en krevende baby som ikke sover natta gjennom osv. Det er å være student er jo en 24 timers jobb i mine øyne. Man har jo aldri fri, alltid noe å lese, alltid oppgaver å gjøre osv. Men kommer jo ann hvor lett en lærer og hvor krevende studiet er. Jeg tror ikke jeg hadde orket å gå gravid i studietiden. Men studiet jeg tok var 50% praksis. Og med min kvalme under tidligere svangerskap var det nesten umulig å se for meg hvordan jeg skulle overleve praksisen.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2010 #3 Skrevet 5. desember 2010 Vel, vi gjorde det. Jeg tok seks ukers permisjon. Jeg føler ikke at vi utnyttet noe.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2010 #4 Skrevet 5. desember 2010 Hordan er det utnytting? Jeg får jo penger fra jobben/nav når jeg har permisjoner. Da må det kanskje være utnytting at man får fire permisjoner grunnet fire fødsler også da;) (jeg venter nr fire)
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2010 #5 Skrevet 5. desember 2010 nei om du ønsker barn og har langt studie så må du da få barnet du ønsker deg forde =) Jeg er student og blir alenemor i mars, må si at rent økonomisk er det HEAVEN får utbetalt ca 24 000,- mnd!
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2010 #6 Skrevet 5. desember 2010 eh...nei..Det er jo fullt lovlig det. Hadde jeg fått barn når jeg var ferdig med studiene hadde jeg cashet ut det man maksimalt kan få i foreldrepenger, så sånt sett var det jo mye billigere for staten at jeg fikk barn under studiene og ikke som ferdigutdannet :-)
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2010 #7 Skrevet 5. desember 2010 Hæ? Det er da aldeles ikke utnytting av noe system. Man må kunne få barn når det passer. Ikke alle har lyst til å vente til de er ferdige studert og etablert og da mener jeg at det er mye bedre å få¨barn under studier enn å kutte ut studiene eller vente i årevis etter at man egentlig er følelsesmessig klar for det.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2010 #8 Skrevet 5. desember 2010 Okey:) Hadde en diskusjon med mannen, og han mente at dette systemet egentlig er for de som blir uplanlagt gravide, sånn at de slipper å slutte på skolen. Noen starter jo også på studier KUN for å ha rett på fødselsstipend uten å ha planer om å fullføre.
Sweet Amber Skrevet 5. desember 2010 #9 Skrevet 5. desember 2010 Ja, folk er så ivrige på å ta andre på noe. Jeg tror nok ikke det er vanlig å starte på studier man ikke har tenkt til å fullføre kun for å ha rett til fødselsstipend. Tenker at de som starter på et studie de ikke fullfører stort sett er ganske triste over det og tenker kanskje at de skal ta det opp når de får bedre tid. Kanskje det var mer krevende med barn enn de trodde? Hører jo også om damer som får seg jobb i starten av graviditeten som kolleger/sjefen sier KUN tok jobben for å få permisjonspenger og andre igjen som hevder at noen damer KUN får barn for å få ytelser fra nav. Folk sier så mye rart...Jeg tror ikke at damer som får barn nødvendigvis MÅ være utspekulerte onde skapninger, selv om det jo blir gode historier av det.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2010 #10 Skrevet 5. desember 2010 man må ta så og så mange poeng før og etter fødsel. hvis ikke blir det lån. hilsen student med barn...
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2010 #11 Skrevet 5. desember 2010 "Okey:) Hadde en diskusjon med mannen, og han mente at dette systemet egentlig er for de som blir uplanlagt gravide, sånn at de slipper å slutte på skolen." og systemet med foreldrepenger da? Sånn at de slipper å havne utenfor arbeidslivet? hehe...det blir jo samme sak! " Noen starter jo også på studier KUN for å ha rett på fødselsstipend uten å ha planer om å fullføre" For å ha rett til stipend så må man ha studert i 6 av de 10 siste mnd før fødselen. Så da må man være rask, og på rett tid av året for å få det til å fungere. Får man barn etter endt studie så har man ikke lenger rett på fødselstipend. Mange velger da å melde seg opp til f.eks et årsstudium. Dette er noe lånekassen faktisk oppfordrer til. Begge deler er fullt lovlig ;-)
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2010 #12 Skrevet 5. desember 2010 Hvis en får barn i juli eller august, har en ikke rett på fødselsstipend da??
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2010 #13 Skrevet 5. desember 2010 "Hvis en får barn i juli eller august, har en ikke rett på fødselsstipend da??" Joda, så lenge du skal forsette med studier til høsten igjen/ være i permisjon fra studier. :-)
Anonym bruker Skrevet 6. desember 2010 #15 Skrevet 6. desember 2010 Jeg er student og har barn, og jeg akter å få fler selv om jeg studerer eller ikke. For meg så er familie viktigere enn studiene (selv om studiene er viktige). Jeg vil ha begge deler samtidig, og siden jeg vil prioritere familie ovenfor studie, så kan jeg feks ta studiene over lengre tid og kansje jobbe litt ved siden av om det blir lite penger ved å studere fulltid. Jeg vil ikke vente til jeg er 30+ med å danne familie, men jeg vil også ha en utdanning, derfor velger jeg å se det det an hvordan jeg takkler skoledagene, om full skoledag blir for mye, eller ikke. Så tilpasser jeg studiene mine etter hva jeg klarer, slik at jeg ikke går rundt og er stressa hele tiden og ikke får med meg de fantastiske øyeblikkene i kjærligheten hos en familie. På denne måten får jeg begge deler, og jeg vet at jeg når et mål innen studiene uansett hvor lang tid det vil ta. jeg vil heller være 30++ etter endt utdanning, enn 30++ når jeg skal få barn. Vi bor i et land hvor kombinering av studier og barn går an, hvorfor ikke utnytte det? Det er jo et kjempe tilbud spør du meg
Gjest Skrevet 6. desember 2010 #16 Skrevet 6. desember 2010 Utnytte systemet økonomisk? Man får da langt mindre i stipend som student i permisjon enn som arbeidstaker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå