Gå til innhold

Mamma nekter å feire jul hos oss...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har invitert hele familien, så kan de som vil komme. Alle vil, men ikke mamma, for hun har alltid de siste femogtyve årene feiret jul hjemme, så hun vil fortsette med det. I fjor var hun likevel hos broren min med familie, det var ok fordi det er i samme by. Jeg bor halvannen times kjøretur og en ferjetur unna. Hun kommer seg ikke hjem før første juledag pga ferje. Men hun kan reise tidlig neste morgen. Og vi har god plass til overnatting. Noe ikke hun har hvis vi kommer til henne. Vi må bo hele familien på stua og hun sitter som regel oppe til 12-01 tiden for å se på TV.

Hva hadde dere gjort i denne situasjonen? Jeg har to barn under to år, skal på jobb første juledag, så det blir en del pakking for bare en overnatting, og barna sover som regel ikke så godt når vi er hos dem. Mamma er alene, så hun trenger ikke å pakke så veldig mye.

Jeg synes det er helt ok at hun ikke kommer, men det er ikke så greit at hun er skikkelig sur for at ikke vi kommer til henne. Vi hadde det koselig alene i fjor, og greier det nok i år også. Ingen av mine søsken kommer fordi de vil feire med mor. Alle dem bor i samme by som henne og er unge og single og har lite å ta hensyn til. To av dem har sagt de egentlig har lyst til å reise til oss.

Jeg har sagt til henne at invitasjonen er åpen, og hun kan ombestemme seg til siste dagen, men forventer ikke at hun kommer. Mannen min sier vi kan bare reise til henne, men jeg har ærlig talt ikke lyst, for da føler jeg at det blir mer stress enn kos.

Ville dere reist bort bare for å gjøre henne fornøyd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Ville dere reist bort bare for å gjøre henne fornøyd?" Nei.

Hun har selv valgt å feire hjemme og det er hun som takker nei til å feire sammen med dere andre. Det er hennes valg alene og da får hun stå for det.

Jeg hadde ikke reist dit når jeg skal på jobb 1.juledag

Skrevet

Jeg ville ikke reist til henne, nei. Du er voksen, du har fått mann og to barn....du har lyst til å feire jul hjemme hos deg selv. Skape tradisjoner for dine barn i deres hjem.

Synes moren din er ekstremt urimelig og ufattelig lite voksen??

Skrevet

Nei, hold dere hjemme. Ingen grunn til å stresse i jula. Kos dere sammen hjemme.

Vi har bestandig vært hjemme på julaften. De som vil komme er hjertlig velkommen. Vi orker ikke å farte rundt med tre små og et tonn med gaver. Og de minste går som regel i seng i ganske normal tid.

Svigers kommer ikke, selv om vi bor i samme by. No hard feelings for det, de ønsker bare å følge sine egne tradisjoner. Det er deres valg og ikke noe vi gidder å bry oss om.

Skrevet

Jeg hadde sagt ok om du ikke vil komme så kan jeg ikke tvinge deg. Du vil bli savnet og jeg håper du får en fin kveld alikevel.

Det er helt horribelt at hun en voksen dame skal forvente at dere skal reise til henne med to barn og trenge dere sammen på stua når ho ikke engang tar hensyn og legger seg tidelig slik at dere får slappe av. Det hadde jeg aldri orket.

Det er hennes valg å ikke reise.

Se det på den andre siden om hun har fått feire hjemme i 25 år er det vel påtide at andre får gleden av å feire i sitt hjem.

Skrevet

Jeg er utrolig hjemmeskjær og jeg er hjemme minst en gang i uken, men i dette tilfellet hadde jeg ikke dratt til min mor. jeg mener at din mor er så voksen at hun burde skjønne dette. Jeg syntes det er helt greit at hun ikke vil til deg, hun har sine tradisjoner, men å ikke skjønne at du ikke vil til henne blir for dumt.

har du forklart henne alle grunnene du gav oss?

Skrevet

Ja, hun vet om alt dette. Men hun hater å reise, som hun sier, og vi reiser jo ofte til henne, så hun ser ikke problemet. Hun har alltid krevd å ha alt på sin måte, ganske sta dame med mye kontrollbehov. Men jeg får dårlig samvittighet. Tror bare jeg må knipse den dårlige samvittigheten bort til over jula...

HI

Skrevet

Du MÅ kvitte deg med den dårlige samvittigheten. Tenk hva som er best for deg, dine to små barn og mann. Det å ta det med ro på en slik dag eller høytid er viktig ikke bare for deg, men også barna dine. Tenk så mye bedre barna dine har det hjemme enn å bo i stua til mormor...

Du skal hvertfall ikke ha dårlig samvittighet. Moren din er voksen og kan ta sine egne valg. At hun ikke har forståelse at det er forskjell på å komme på besøk en vanlig lørdag og julaften...ja, IKKE ditt problem.

Kos deg HJEMME i jula! Med god samvitthet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...