Gruffalo:-) Skrevet 5. desember 2010 #1 Skrevet 5. desember 2010 Jeg er en skikkelig gjerrigknark, føler det i alle fall slik! Vokste opp i et hjem hvor vi alltid hadde LITT for lite penger, og bestemte meg for at slik skulle ikke jeg ha det når jeg ble stor.. Jeg har en flott mann og to barn, og lever et godt liv og spiser og koser oss, kjøper det vi trenger og har det bra:-) Men, jeg er helt idiot når det kommer til penger. Fåt helt hetta når kontoen går under 90000 kr. Hvordfor akkurat dette beløpet har jeg ingen anelse om, men 90000 kr er liksom grensa. Har dere mye penger på bok? Unner dere dere selv dyre ting innimellom? Som f eks en fin festkjole, litt dyre pensko eller annet tøy eller andre ting dere har lyst på selv. Jeg får så dårlig samvittighet når jeg bruker penger på meg selv, og det er en grusom følelse.
Ksenia & Anjem Skrevet 5. desember 2010 #2 Skrevet 5. desember 2010 er dette et tulleinnlegg? får du panikk når du har mindre en 90.000 på konto??? sorry at jeg ler..
therehag Skrevet 5. desember 2010 #3 Skrevet 5. desember 2010 min samboer vil at vi skal ha en årslønn på en konto i tilfellet noe skjer med en av oss(mister jobben eller noe). Han er helt stressa på det. Selv om vi har en del penger skal vi på død og liv ikke kjøpe noe vi ikke må ha;-) Vi har ikke kjøpt leilighet/hus foreløpig, men vi har spart fult opp med bsu hvert år siden vi var 18 (er nå 24), og har i tillegg ca 200 000 på en konto+ vi har en pensjonskonto, hehe;-) Vi håper vi ikke må bruke alt når vi skal kjøpe, men da får vi begynne på nytt. Vi er nå studenter så tar tid å spare. men han begynner å jobbe til sommeren, så regner med å ha en ca 400 000 på sparekontoen før vi kjøper om ca 2 år.
Vimse + gullene Skrevet 5. desember 2010 #4 Skrevet 5. desember 2010 har ca 150 000 på bsu og 150 000 på sparekonto. sparer til neste bolig og til å være lenger hjemme med lillegull
Renate77 ♥med gutt og jente♥ Skrevet 5. desember 2010 #5 Skrevet 5. desember 2010 har ca 150 000 på bsu, men den ryker muligens på nyåret til oppussing, og da har vi ikke mye igjen. Unner meg sjelden dyre ting. Kun hvis jeg har VELDIG bruk for det.
Gjest Skrevet 5. desember 2010 #6 Skrevet 5. desember 2010 Vi har jo penger på sparekonto, vi setter over det som står igjen av penger rett før vi får ny lønn =) Har ALDRI 90 000kr på brukskonto hvertfall Men har over det på sparekonto.
Gjest Skrevet 5. desember 2010 #7 Skrevet 5. desember 2010 Ja, vi har penger på konto. Jeg har ikke så mye, men både mann og barn har. Vet ikke akkurat hvor mye til sammen, men vi har så vi skal klare oss ei stund uten inntekt.
HTC Skrevet 5. desember 2010 #8 Skrevet 5. desember 2010 Har minimalt på forbrukskonto. Matkonto er fyllt opp med det vi gjennomsnittelig bruker pr mnd. Regningskonto er fyllt opp hver mnd med det vi i snitt gjennom året (budsjett) har i regninger. Resten er satt i fleksilånet på boligen. Der går alt det som ikke går på de andre kontoene. Har der nå nedbetalt 2.2 mill og siden det er på boliglånet, regner jeg det ikke som penger jeg har, men siden det er et fleksilån kan jeg hente ut disse pengene på dagen. Da trenger man ikke noen sparekonto. Anbefaler at dere gjør det samme, hvis dere har boliglån. Da sparer dere renter, men har samtidig full tilgang på pengene.
*Minnie Mus* Skrevet 6. desember 2010 #9 Skrevet 6. desember 2010 Nei jeg lever fra mnd til mnd jeg:-) Hehe, ikke så ille, men jeg har nå den nette sum av 3000 kr på kontoen. Er student og tjener ikke akkurat rått. Men klarer oss alltids for det. Denne mnd har det vært masse utgifter og sparekontoen er nå nesten helt skrapa! Men har en bsu konto, sånn i tilfelle alt går helt galt da. Er vel 120 000 eller noe sånt der... I tillegg så har jeg en mor som sitter særdeles godt i det, så hvis det kniper kunne jeg alltids lånt av henne. Men har store planer om å bli flinkere til å spare...
Gjest Sekretøsa Skrevet 6. desember 2010 #10 Skrevet 6. desember 2010 Nei, jeg har ikke mye penger på konto Har ikke noe sparekonto, og ikke noe nevneverdig beløp på bsu'n (begynte med den i januar). Men vi har penger til mat og regninger hver mnd Det får holde.
Mrs. Bouquet Skrevet 6. desember 2010 #11 Skrevet 6. desember 2010 Har ikke så mye på brukskonto, det varierer, men som oftest lite igjen når det nærmer seg ny lønn. Har penger i fond, så er trygge om noe uforutsett skulle skje. Vi unner oss alt mulig, hele tiden.
Mrs. Bouquet Skrevet 6. desember 2010 #12 Skrevet 6. desember 2010 Det er forresten en deilig følelse, så derfor det skjer så ofte.
Gjest Supperådet Skrevet 6. desember 2010 #13 Skrevet 6. desember 2010 Nei, bare akkurat det vi trenger. Ellers sparer vi i bolig og i aksjer. Å ha pengene på konto er jo det minst lønnsomme stedet å ha dem!
Mjølkekua Skrevet 6. desember 2010 #14 Skrevet 6. desember 2010 Vi gjør akkurat det samme som deg Marry.. Vi har betalt ned ca 1 mill. På lånet (i lpa 2 år) og bruker det som en buffer, nå bla til oppussing. Det er bedre "rente" der enn på sparekonto (gitt at utlånsrenten alltid vil være høyere enn sparerenten), men tror ikke alle forstår det (og ikke alle har mulighet til å få slikt lån).
lille sprelle Skrevet 6. desember 2010 #15 Skrevet 6. desember 2010 Jeg har mer enn det på sparekontoen..... Ble lært opp hjemme til at man alltid skal ha tilsvarende en månedslønn i bakånd. Det rådet har jeg fulgt siden jeg begynte å jobbe. Nå er det mye mer jeg har - kan kjøpe meg ny bil om det skulle være behov for det.... Jeg unner meg selv dyre ting innimellom, men det er stort sett sportsutstyr som jeg bruker opp og som av og til må byttes.
Fizzymed2små Skrevet 6. desember 2010 #16 Skrevet 6. desember 2010 Vi har 200 000 på BSU tilsammen, og ca 50 000 på en bufferkonto. På lønnskontoene akkurat nå har vi henholdsvis 10 000 og 8000, begge får lønn til helgen. Vi har helt grei økonomi vil jeg si, kan stort sett kjøpe det vi vil innenfor rimelighetens grenser..
Mia_73 Skrevet 6. desember 2010 #17 Skrevet 6. desember 2010 Vi har også fleksilån som vi nedbetaler på istedet for å ha penger på en sparekonto. Så disponibel har vi idag ca 150.000 pluss det vi har på brukskontoen, det er vel ca 20.000. Lønning er nå i helga, så det er romslig nok for oss. Jeg skjønner godt hva du mener Gruffalo, liker heller ikke å bruke penger på meg selv, noe som er rart da vi tjener ganske ok.
BettyBoob Skrevet 6. desember 2010 #18 Skrevet 6. desember 2010 670 000,- står det på sparekontoen min nå
Gjest happy mom:) Skrevet 6. desember 2010 #19 Skrevet 6. desember 2010 Vi har kun sparekonto. Har ikke så mye nå. ca 80 000 kr. Men venter inn 30 000 når mannen får bonus snart. Hadde 200 000 kr men har betalt ned litt lån på bilen. Vi sløser ikke. Handler det vi trenger. Men tenker allitd tilbud,økonomi etc. Det hadde vi gjort om vi hadde 10 mill på konto også tror jeg, er veldig økonomisk av meg:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå