Gå til innhold

Deja vu, hvorfor får vi det ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg hadde en raar drøm i natt og gått med konstant rar følelse i hele idag, og hver gang jeg gjør noe får jeg en slags deja vu følelse, skikkelig ekkelt, er dette vanlig å få noen dager ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hørt en del teorier om dette fenomenet. Den forklaringen som jeg føler er riktig (og ja, mange tror sikkert jeg er gal :P), er at man har laget sin egen livsplan, helt ned i detalj, før vi ble reinkarnert på jorden. Når vi får de ja vu, er det fordi vi husker disse detaljene som vi planla. Det er derfor et slags hint om at vi er på rett vei i livet våres.

Jeg har selv hatt veldig mye de ja vu i perioder hvor jeg har hatt det vanskelig, og trengt en påminnelse om at dette går jeg gjennom fordi det er meningen. Jeg er ikke på avveie.

Kan jeg spørre hva du drømte? Er ikke veldig god på drømmetydning, men kan jo prøve :)

Skrevet

Oi, ja jeg tror jo på at vi blir reinkarnet osv,..

Jeg drømte en veldig "mektig" drøm, om at jeg møtte Gud i et stort gammelt hus med flere etasjer, det var som en slags kirke.. Og min bestefar skulle dø, og jeg var nødt å åpne en bok og lese den, følge ham med inn på et rom og være der når han skulle dø... Det var grusomt, og jeg var så lei meg, etterpå fikk jeg vite av Gud at min søsters mann hadde kreft, og han skulle ikke få se deres baby og jeg gikk rundt i dette huset og det var nonner der osv....

Var skikkelig nifst..

Skrevet

Fra tid til annen får jeg deja vu, dette har jeg nok fra min far som også har slike opplevelser. Da kan det være en gitt situasjon jeg er i, hvor jeg får en plutselig og veldig klar følelse av å ha opplevd nøyaktig det samme før. Jeg kan forutsi at "nå sier han det" og "nå skjer det", og så gir det seg plutselig igjen.

Den vitenskapelige forklaringen er vel noe som dette, sakset fra forskning.no:

"En av løsningene på déjà vu-gåten kan være forsinkelser i banene som sender inntrykk fra sansene til hjernen, tror noen forskere. (..)

Det betyr altså at hjernen allerede vet hva som skjer, et millisekund før den siste meldinga tikker inn.

En slik sammenheng kunne kanskje også forklart hvorfor flere som opplever déjà vu føler at de kan forutsi hva som kommer til å skje."

Skrevet

Drømmer er jo veldig personlige, og tolkningen av dem kommer så veldig an på dine personlige følelser rundt menneskene, gjenstandene osv. i dem. Hvis du ikke har erfaringer med å være sanndrømt, skal du nok ikke være redd for at det gjelder akkurat denne drømmen. Men noen drømmer sitter lenge i, og kan være verdt å prøve å tolke selv. Tror det finnes nettsider med oversikt over vanlige drømmesymboler.

Jeg var nok ikke så god på drømmetydning, for jeg har ingen særlig gode forslag til hva den kan bety. Jeg vet at hus representerer deg selv og ditt indre, og det var vel omtrent så langt som jeg kom :P Skulle ønske jeg kunne hjelpe deg mer. Hørtes ut som en stor drøm ja, og absolutt noe jeg ville prøvd å finne ut betydningen av.

Skrevet

dytt...

Er bekymret for noe er gale med meg jeg :/

Skrevet

Det er nok ikke noe galt med deg!! Alle opplever dette en gang i blant. :)

Skrevet

jeg har litt angst, kan det være i forbindelse med angsten? Får liksom dejavu og flash bilder opp fra drømmen i natt.. Blir så redd får pusteproblemer osv. Synes det er rart jeg får dejavu hvert 5 minutt..

Skrevet

Det kan absolutt være angsten din, tror jeg. Er forresten samme anonyme som over med forklaringen om livsplanen osv. Jeg hadde hvertfall mye angst og dejavu. Og særlig hvis dette trigger angsten din ekstra mye, så kan nok det igjen gi deg mye dejavu. Forsøk å gå inn i deg selv og finn en måte å slappe av på. Er du redd for at drømmen er sann?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...