Anonym bruker Skrevet 5. desember 2010 #1 Skrevet 5. desember 2010 lenge satt bara deres bakovervendt i bilstolen?min pike er 8 mnd og 12 kilo og på tur og vokse ut av maxi cosi bilstolen...har en besafe bilstol som er brukt i 2 år(ser helt ny ut og ingen krasj...) av et annet barn, men hvordan finner jeg ut om den kan stå bakovervendt? den kan vell ikke passe i isofixfetet til maxi coxien?
Neijasså... Skrevet 5. desember 2010 #2 Skrevet 5. desember 2010 Min 3.5-åring sitter fortsatt bakovervendt, og kommer til å gjøre det en stund til. ) Du må ikke finne på å snu en 8 mnd gammel baby, i hvert fall! Er det en Besafe Izi Combi eller Kid du har (begge disse kan brukes bakovervendt) så er det en nokså stor bøyle foran på den. Denne bøylen skal klemmes mot baksetet når stolen festes (hvis du ikke vet hvordan den festes, så ta den med til en hvilken som helst butikk som selger bilstoler, de hjelper deg gjerne med monteringen). Dersom den ikke har en slik bøyle er det nok en framovervendt stol, og kan ikke brukes av ditt barn. Uansett hvilken stol det er så vil den ikke passe i isofix-festet til maxi cosien. Hvis det viser seg at stolen ikke kan monteres bakovervendt så ville jeg tatt med barn og bil til en utstyrsforretning og prøvd meg fram til jeg fant en stol som passet begge. Eksempler på gode stoler er f.eks. Britax Hi-way, Britax Multitech, Britax Two way elite, Akta Graco Duologic (med isofix!), Akta Graco Cosmic comfort S og Besafe Izi Kid/Combi (kan fås med isofix). Flere av disse er såkalte kombistoler og er godkjent for både framover- og bakovervendt montering. Selv om det er godkjent å bruke dem framovervendt er det langt ifra tilrådelig, da sikkerheten er svært mye dårligere framovervendt. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2010 #3 Skrevet 5. desember 2010 hum...surt å måtte kjøpe helt ny stol da..særlig når man ikke har særlig med penger heller, jul og alt:( men sikkerhet først!!!!!!
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2010 #4 Skrevet 5. desember 2010 Kanskje barnet kan ønske seg tilskudd til bilstol til jul? En 8 mnd baby er strålende fornøyd med å få litt julepapir å leke med uansett. ;o)
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2010 #5 Skrevet 5. desember 2010 familien har allerede kjøpt gaver..:S hvor lenge burde små barn sitte bakovervendt egentlig?
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2010 #6 Skrevet 5. desember 2010 Det er anbefalt at de sitter bakovervendt til de er 4 år. Men det er selvsagt opp til enhver å bestemme hvor lenge deres barn skal gjøre det. Men så lenge som mulig er det beste. Hvis du har et sete så kan du vel begynne med å finne ut om det kan benyttes bakovervendt. Og om det ikke kan det og du ikke har råd å kjøpe nytt, så får du vurdere å kjøpe brukt kanskje? Med barn følger kostnader, sånn er det bare.
Anonym bruker Skrevet 5. desember 2010 #7 Skrevet 5. desember 2010 Rent fysiologisk bør de sitte bakovervendt til de er 7 år. Anbefalingen er 4år, og det er nok vesentlig lettere å få til da stolene som finnes i dag ikke er store nok til gjennomsnittlige 7 åringer. Forskjellen mellom bakover og forover er liv og død. Jeg sikrer i tilfelle det værste skulle skje. Vær så snill, ikke snu henne. Om ikke hodet er over kanten på setet kan hun sikkert bruke det til over jul. Det finnes bakovervendte stoler ned i 1900 kroner, og et sete du ikke vet med sikkerhet hvordan skal monteres bør du uansett ikke bruke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå