Gå til innhold

Her kommer en link til aftenposten om keisersnitt....

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det jeg synes er mest tragisk er at det angivelig er så mange innen fødselsomsorgen som tar ks.....(-og,ja, jeg har måttet ta ks selv engang)

Skrevet

Det er jo mange grunner til det da, det har jeg egentlig ingen formening om.

Poenget er jo at artikkelen nesten ikke handler om keisersnitt, at de har sluttet å forskjellsbehandle etter at ul og blodprøver ble tatt i bruk og at det mest dreier seg om psykiatri, hjerneslag osv. Fødselslegene kommer i hardt vær på grunn av en jounalist med null i IQ som ikke forstår det han leser...

Jeg skrev an laaang mail og sendte inn utdrag fra artikkelen hvor de faktisk avkrefter to ganger at det har skjedd forskjellsbehandling uten faglig vurdering de siste ti årene...

Skrevet

Så bra at du sendte inn den mailen...Men det er jo typisk media,-å "slå til" med overskrifter de vet at folk reagerer på! Jeg er enig med deg! -Men når jeg gikk inn og leste artikkelen nå, virket den kortere,-er det bare meg som begynner å bli senil???

Skrevet

ha ha, mulig du er blitt senil:) Jeg sjekket og fant ikke noen forandring.

he he he!

Jeg har ikke noe svar på mailen, men sist fikk jeg bare et svar helt uten selvkritikk.

Jeg er ikke noen journalist altså, jeg reagerer bare når jeg leser artikler uten mening. mailen jeg sendte var ikke krass, bare undrende:) He he!

Gjest Mentha♥Høygravid♥
Skrevet

Det er mye selvmotsigende og uklare utsagn i denne artikkelen, som ikke nødvendigvis dreier seg om sykehusbehandling. Tror min favoritt er:

"Folkehelseinstituttet la i vår frem tall som viser at de med lang utdanning og god inntekt har hatt den klart største bedringen i helsetilstand de siste 30 årene."

Det står ingenting om at dette er pga forskjellsbehanding på sykehus. Det kan like gjerne bety at de med god inntekt på jevn basis har råd til bedre og sunnere livsstil, f.eks gjennom matveien med kvalitetsråvarer, mindre ferdigmat hvo de dermed unngår mye av de "usunne fellene" og billigmerkene med minimalt av næringsstoffer og masse dårlige tilsetninger..

Det står jo også svart på hvitt flere steder i artikkelen (som nevnt tidligere her) at forskjellsbehandlingen er et tidligere problem. Det nevnes til og med et eksempel først i artikkelen hvor en lavt utdannet person fikk keisersnitt, i motsetning til hvordan normen var tidligere. Det burde jo heller vært en positiv artikkel om at likestilling til behandling har bedret seg drastisk?

Og utsagnet med at "ekspertpasienter" får keisersnitt oftere er kanskje fordi de ber om det oftere (prosentvis i forholdt til resten av befolkningen)? Her regner jeg med at de som regnes som "ekspertpasienter" er fødselsleger, jordmødre osv, og man kan vel egentlig forvente at endel blir påvirket av det de ser på jobb hver dag. Dessuten skal det ikke stikkes under en stol at de faktisk HAR bedre kunnskap og kompetanse enn veldig mange andre, og dermed kan ta et valg basert på kunnskap og erfaring på et annet nivå enn resten av oss. I tillegg får de sikkert ks på "sitt" sykehus; kolleger og arbeidsplasser er i mange tilfeller flinkere til å innvilge ønsker som egentlig er "grunnløse" (dvs her at det ikke er fare for mor eller barn) fra sine egne enn fra vilt fremmede. Det tror jeg er en menneskelig greie, man tar først og fremst vare på seg selv og sine. Om det er etisk forsvarlig skal jeg ikke debattere her, men det er en praksis jeg har merket selv i forhold til arbeid, en "perk" eller "fordel" med jobben man har (jeg jobber ikke i helsevesenet). Det trenger ikke bety at de dytter andre ut av køen (altså gir færre muligheten til å få ks), men at de i så fall drar opp ks-statistikken generelt er det nok ikke noe spørsmål om.

Til slutt skulle jeg gjerne ha ønsket meg litt bakgrunn for utsagnet: "Spebarnsdødeligheten er dobbelt så høy for kvinner med lav utdanning som for kvinner med høy utdanning." For det høres ut som om det bare er grepet ut av løse luften, sammen med utsagnet om at KS er opptil tre ganger så dyrt som en vanlig fødsel. Her skjærer vi tydeligvis alle over en kam!

Oi, det ble langt det her! Men det var godt å få ut litt frustrasjon gjennom et idiotisk avisinnlegg som ikke hang på greip ;)

Skrevet

he he he:)

Jeg valgte å ikke kritisere innholdet i mailen men spurte hva de la i overskriften og hvordan de klarte å få det fremstilt så feil, men hele artikkelen er jo rart skrevet. Jeg har papirutgaven i postkassen, så er spent på å se om det er kopi på nett eller klippet utdrag til nettutgaven. I så fall er det synd på artikkelforfatteren.

Jeg begynner å bli så lei av å lese artikler fra seriøse aviser som Aftenposten, hvor det er tydelig slurv, dårlig språk og liten interesse for innholdet fra journalistens side. Skulle tro at de brenner for den muligheten de har til å fremme saker for hele Norge? Det virker ikke slik, det som gjelder er å få skandalepreg på en hvilken som helst overskrift. Det blir så patetisk.

Skrevet

De har endret overskiften nå

Gjest Mentha♥Høygravid♥
Skrevet

Ja enig, jeg er skuffet over at Aftenposten har latt seg synke ned mot samme nivåer som VG og Dagbladet, både når det gjelder framstillng av nyheter og sammenslåing av ord som overhodet ikke hører sammen. Ønsker meg en avis uten Se & Hør-fakter!

Det samme gjelder forøvrig journalistikk generelt. Hvem er det som stiller spørsmål som : "Hvor glad ble du for å vinne nå?" i fullt alvor?

Hehe.. kjenner det er media som får gjennomgå for hormonene i dag ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...