Gå til innhold

Lege vs. jordmor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet ikke hvem jeg skal høre mest på - lege eller jordmor?

De har ikke alltid samme mening...

f.eks. sist jeg var hos legen, lurte jeg på om jeg hadde mangel på jern fordi jeg var så utslitt og slet med å stå opp selv med 9 timers uavbrutt nattesøvn. Tok en blodprøve, som viste litt lavt jerninnhold, og legen min bad meg ta 100 mg jern hver dag.

Da jeg var hos jordmor denne uken, et par uker etter legebesøk, fortalte jeg at jeg hadde begynt på jerntabletter og at jeg tror de hjelper, fordi det er betydelig mye lettere for meg å stå opp nå, enn det var.

Jordmor sa at jeg IKKE skal ta jerntabletter når jeg er gravid - og atjegburde slutte med det samme. Hun sa at det var normalt å være sliten og å ha litt lite jern i kroppen når man går gravid.

Greit at det er normalt - men hvis jerntabletter gjør det bedre, hvorfor skal jeg da la vær å ta jern? Og hvem bør/skal jeg høre på; lege eller jordmor?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Herreminhatt, jeg ville hørt på legen jeg.

Jernmangel skal man ta på alvor (gravid eller ikke!).

Tror kanskje jeg hadde sett meg ut en ny jordmor og.

Skrevet

Ja takk begge deler, så tar jeg det som jeg mener passer best!!

Skrevet

oki,takk for svar! :)

Forresten, så sa jordmor at man ikke skal ta jern hvis blodprosenten er over 9,5 så lenge man er gravid - og min var på 12, noe! så har bare litt jernmangel, er ikke kjempemye, bare akkurat nok til å stjele litt ekstra energi :) Normalt er visst på 14-15, hvis jeg husker riktig..

Grunnen hennes var at blodet har visst vanskeligere for å strømme til morkaka hvis man tar jerntilskudd?

HI

Skrevet

Blodprosenten er en ting, men når du tapper jernlagrene er det ikke bra. Det er jernlagrene man skal se på.

Jeg ville heller stolt på en lege som kan dette, enn en jordmor som ikke har dette som fagfelt.

Skrevet

Min jm ga beskjed til meg om å ta jern, gikk på samme som deg.

Skrevet

ville nok hørt på legen i dette tilfellet (og i de fleste tilfeller). har selv hatt anemi og tatt jern i forbindelse med svangerskap.

Skrevet

Er utmattelese tegn på jernmangel i sv.skapet?

Skrevet

12 er ikke lavt, jeg har det når jeg ikke er gravid. Det er innenfor ref.område på kvinner...

Skrevet

Jeg tror det kan være forskjellig hvordan man reagerer på ulike nivåer på jernlager og blodprosent. Selv har jeg slitt veldig med at jernlageret mitt har stupt i alle svangerskapene, og jeg har hatt god hjelp av jerntilskudd. Selv om blodprosenten min nå er på 14,4 rett før termin, så har legen bedt meg fortsette å ta jern. Hun sa at det ikke har noe å si at den er så høy, så lenge jeg hadde høy blodprosent i utgangspunktet (på første kontroll, den har vært lavere underveis).

Jeg ville hørt på legen, det er eksperten her! Og så er det veldig viktig at du kan bygge deg opp igjen og få kreftene tilbake til fødsel og barseltid.

Skrevet

jeg fikk beskjed av både lege og JM å ta jerntilskudd under svangerskapet.

Skrevet

12 er ikke lavt i det hele tatt, men det kan hende du har et lite jernlager og blir derfor anbefalt å ta tabletter?

Jeg hadde rundt 10, men jeg hadde et stort jernlager, så ble kun anbefalt å ta de en liten periode. Du trenger dette jernlageret når du skal amme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...