ano`num *17.03.10* Skrevet 4. desember 2010 #1 Skrevet 4. desember 2010 Har ei som nettopp er fylt tre år. Vi har flyttet selene opp på høyeste punktet, likevell er de for korte til henne med vintertøy på. Vi får dem ikke skikkelig opp på skuldrene uten å slite lenge og klemme henne sammen. Er det noe vi kan/burde gjøre som vi ikke har gjort tror dere, eller er den bare liten av seg? What to do nå liksom? Hun kan jo ikke sitte slik gjennom vinteren. Klær må hun ha på seg! Det er jo hverken behagelig eller sikkert!! Stolen kan ha bestått de tester som bare er mulig å oppkomme med om selene ikke sitter skikkelig på.....
Neijasså... Skrevet 4. desember 2010 #2 Skrevet 4. desember 2010 Besafe-stolen er nokså liten, ja. Vi måtte flytte vår 3-åring over i en Britax Multitech pga at selene begynte under skulderhøyde (og hun er ikke mer enn gjennomsnittlig lang). Når det er sagt så skal de ikke ha tykke vinterklær på seg i bilstolen, da reduseres sikkerheten betraktelig. Man får ikke strammet selene skikkelig, og barnet kan skli ut i en evt. kollisjon. Hvis selene passer med f.eks. bare en ullgenser på, kan dere jo evt. ha et pledd i bilen og legge over henne?
ano`num *17.03.10* Skrevet 4. desember 2010 Forfatter #3 Skrevet 4. desember 2010 Ehm, er det noen som praktiserer det med at de ikke har på seg yttertøy i stolen? Må jo det. Vi har sjelden på vinterdress i bilen da. Men alltids ei kåpe eller jakke. Det er egentlig det. Så bruker vi forresten ullfleecedress en del. Men under der har hun ikke på seg så mye. Tipper tykkelsen tilsvarer en joggedress eller dongeribukse egentlig. Kanskje vi bare må se oss om etter en ny bilstol da. Den dere gjekk over til.... Multitech. Er det også slik 5punktselestol? Drømmer om den dagen vi kan bruke stol med bilens egne seler! Både fordi den er enkel å flytte og fordi den seletypen generelt er tryggere. Er jo 5-punktselen som gjør det farligere å sitte forovervendt strengt tatt. (Noe hun må pga sykdom) Men for å få gå over til stol med bilens egen sele MÅ de vell være både over 4år og 15kg?
signe maten Skrevet 4. desember 2010 #4 Skrevet 4. desember 2010 Vi praktiserer det! Kun tynn alpakkaullgenser og bukse utenpå klærne i bilen. evt vindjakke til og fra bilen hvis det er mye vind! Bilen er enten oppvarmet før vi kjører eller så har vi ekstra ullteppe i bilen. Alpakkaull er ganske mye varmere enn saueull - og gutten vår er varmblodig, så har ikke opplevd at han fryser (nå har vi hatt ned mot 18 minus og vind) Sitter hun fremovervendt med 5-punktssele? Da tror jeg kanskje jeg ville sjekket mulighetene for ett annet sete med bilens egne belteføringer - det er jo tryggere da! Det går vel på lengde også? Jeg er ikke 100% sikker på hva som er best, men tror jeg ville vurdert ett sete med tre -punktssele da det jo er, som du sier, tryggere fremover! Sånn utover det er ikke de stolene spesielt store nei, vår gutt er ikke spesielt lang eller stor, men merker at det ikke er spesielt mye og gå på. Den vil nok holde minst ett år til håper jeg, til han er tre. Men vi får nå se! Vanskelig å forutse veksten på dissa små også
*Bluberrypai*og 3 prinsesser=) Skrevet 4. desember 2010 #5 Skrevet 4. desember 2010 Nei de er ikke store de stolene. Jenta vår på 2 år og 5 mnd trenger nytt sete nå. Så her blir det bilstolshopping like før eller etter jul;) Blir intressant å se hva annet sete vi finner som passer inn med de to andre i bilen. Ikke lett med 3 barn med bilstoler.
Neijasså... Skrevet 4. desember 2010 #6 Skrevet 4. desember 2010 Vi bruker ikke yttertøy i bilen, nei. ) Godt oppvarmet bil og evt. pledd gjør susen. Multitech, Hi-way og Two way Elite (alle fra Britax) er bakovervendte stoler (naturlig nok med 5-punktssele) som går til 25 kg. Lange rygger på alle tre. I tillegg har du Brio Zento, men den synes jeg er kort i ryggen. For å gå over til beltestol så må de være over 15 kg, ja. Det er ikke forbudt å sette et barn som er over 15 kg men under 4 år i en beltestol, men det er strengt anbefalt å vente til de (minst) har rundet 4 år. Mindre barn har uforholdsmessig tunge hoder i forhold til kroppen, og kan få svært alvorlige nakkeskader selv ved lave kollisjonshastigheter.
Gjest mphs Skrevet 4. desember 2010 #7 Skrevet 4. desember 2010 Vi måtte kjøpe nytt sete sist lørdag. Da var jenta 2 år og 8 mnd. Hun fikk overta storesøsters Britax evolva 123 sete og så fikk storesøster beltestol. Er det bare jeg som syns det er utrolig tungvint med den beltestolen? Det er jo ett utrolig pes å få på selen og så må stolen festes med selen også når ungen ikke sitter i det.
Meg,Vesla & Antonio:) + spire Skrevet 4. desember 2010 #8 Skrevet 4. desember 2010 vesla her er 3år og 3mnd og sitter fortsatt fint i det, men hun er litt liten da.. ja vi praktisere det med ikke yttertøy, her tar vi av jakken når vi setter henne i bilen. om bilen er litt kald bruker hun ett teppe, men bilen vår blir veldig fort varm.
*smula* Skrevet 5. desember 2010 #9 Skrevet 5. desember 2010 Den nye BeSafe-stolen er litt lengre i ryggen enn de gamle. Vi byttet fra BeSafe-stolen til beltestol på knærten når han var litt over 3 år. Han er lang og langt over 15 kg, så det var ikke så vanskelig valg for oss.
Mrs. Bouquet Skrevet 5. desember 2010 #10 Skrevet 5. desember 2010 Grensa på beltestol er 15 kg. så om hun er rundt hadde jeg valgt det om hun alikevel sitter framovervendt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå