Anonym bruker Skrevet 4. desember 2010 #1 Skrevet 4. desember 2010 Neida, jeg er ikke pirkete - hun har det helt grusomt rotete/skittent. Jeg tror hun har en mann som er "samler". De har stuen full med alt mulig, man finner nesten ikke plass til å sitte. I gangen må man lage en sti for å finne frem. Det lukter så rart der inne også. Kjøkkenet er full av gammel mat. Det står esker over alt, klær ligger strødd og hun har nærmere 200 planter i en bitte liten stue. Bøker, papir, gammel post, barneleker, glass, tallerkner,makaroni, påskepynt,ballonger,pizzaesker - det flyter. Bør jeg si noe? I såfall hvordan skal jeg si det? Hun tar seg veldig nær av ting - og gråter lett. Vil jo ikke såre, bare hjelpe. Hun har aldri sagt noe om rotet selv.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2010 #2 Skrevet 4. desember 2010 Pass dine egne saker. Hun vet sikkert godt hvordan det ser ut der. Hvorfor skal hun egentlig si noe om rotet til deg?
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2010 #3 Skrevet 4. desember 2010 Er hun en nær venninne, så synes jeg du skal ta det opp med henne og si at du gjerne hjelper henne. Jeg gjorde det for en venninne for mange år siden og etter det har det vært i orden der.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2010 #4 Skrevet 4. desember 2010 Vil si at det begynner å bli et problem, men lufter bare tanken. Hun sier noe om at det er han Fredriks feil osv. Men har aldri sagt at det er et problem for henne - selv om jeg synst synd på barnet som bor oppi dette. Men klart hun skal få ha det som hun vil. Men vil hun dette da? Da hun bodde alene var det både ryddig og pent. H.I.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2010 #5 Skrevet 4. desember 2010 Takk for link! Det hjelper ikke å vente med tilbehøret til steken er ferdig. Må jo ha en viss peil ifht gjester som kommer på et bestemt tidspunkt... - kan ikke si - nei - middagen den blir ikke før om 1-3 timer eller noe sånt...
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2010 #6 Skrevet 4. desember 2010 Spør om hun trenger hjelp til å få sortert i alle tingen sine. Ikke spør om å hjelpe å rydde i søpla, men bare om hun ville hatt hjelp til å sortere og plassere alle tingene. Tilby deg å hjelpe henne. Du skal trå varsomt om de er samlere. Det kan ha vokst seg over hodet hennes, slik at hun rett og slett ikke vet hvor hun skal begynne. Og en blir vant til ting etterhvert, selv om en vet det er rot i systemet. Tål at hun begynner å gråte når du spør. Spør heller hvorfor hun gråter, på en fin måte. Kanskje hun vil snakke da? Kanskje det kommer frem at hun kunne tenkt seg å ha det mer ryddig, men ikke vet hvor hun skal begynne? Du kan si at du kan hjelpe, og at du ikke kommer til å kaste annet enn det hun klarerer for søpla.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2010 #7 Skrevet 4. desember 2010 Har akkurat hatt brannvernskurs. Her fikk vi besked på, at vi måtte melde fra på brannstasjonen, hvis vi kjente til hus hvor det var mase rot. -selvfølgelig mere enn det roter hos de fleste! :-) Det var ekstremt farligt ved brann. Brannvesnet ville ta en tur og gi dem besked om og rydde. De ville ikke nevne at de var blitt "meldt" men komme med en undskyldning om at de skulle se på et eller annet. Var slet ikke uvanligt
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2010 #8 Skrevet 4. desember 2010 Tusen takk for svar! Skal tilby meg å hjelpe ja. Tror nok som dere sier at det bare har kommet ut av kontroll og at hun egentlig ikke vil ha det slik. Er mer bekymret for hvordan mannen hennes vil reagere. Men jeg skal si noe! H.I.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2010 #9 Skrevet 4. desember 2010 Haha, mulig vi har samme venninne HI. Min venninne kjøper nytt servise når alt er skittent så hun skal slippe å vaske opp.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2010 #10 Skrevet 4. desember 2010 Dett er faktisk grunn nok for barnevernet å ta barnet...så du gjør venninna de en STOR tjeneste hvis du hjelper henne med dette! Du er nok ikke den eneste som har reagert, og det er bare ett tidsspørsmål før en bekymringsmelding til barnevernet kommer inn, hvis det ikke allerede har skjedd... Og det med at stuen er fyllt opp med planter er virkelig ikke bra. Plantene "stjeler" luft om natten, og rommet har lite gunstig luft for oss mennesker.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2010 #11 Skrevet 4. desember 2010 Dette er ikke grunn for barnevernet til å ta barnet. Hva skal barnevernet med barnet? Sette det i en situasjon, fordi det var pizza esker og påskepynt hjemme? Om barnet er i rfare for å bli syk av skitt og dritt, eller har blitt det, eller om barnet bor brannfarlig, eller at barnet er neglisjert så kan barnevernet først instruerer i hvordan det bør være i et hjem med barn, hjelpe og tilrettelegge for at hjemmet skal bli sånn, Men barnevernet kan ikke TA barnet fordi om huset er rotete og skittent. Er derimot huset rotete og skittent fordi foreldrene ikke bryr seg fordi de er rusmisbrukere, så kan barnevernet TA barnet som du sier. Er det andre ting som ligger bak som alvorlig psykisk sykdom, da kan barnevernet også vurdere det dithen at foreldrene ikke er i stand til å ta seg av barna sine. Men ikke fordi det er rotete. GET a GRIP!
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2010 #12 Skrevet 4. desember 2010 Jeg må bare kommentere denne. Planter stjeler da ikke luft om natten. Dummeste jeg har hørt. Planter renser faktisk luften. Hadde de ikke gjort det så hadde det vel vært flott at regnskogen ble hugget ned og ikke en verdensomspennende krise.
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2010 #13 Skrevet 4. desember 2010 om natten når det ikke er sol/lys så driver ikke plantene fotosyntese men celleånding. om du ikke vet fortskjell på fotosyntese og celleånding kan du 1. google det 2. spørre meg og når du vet forskjellen så ser du at innlegget ditt, anonym 2258, var rimlig feil. aldri ha mye planter på et rom hver dere sover
Anonym bruker Skrevet 4. desember 2010 #14 Skrevet 4. desember 2010 ano 20.47 her. Takk for tilleggsopplysningene ano 23:01 hehe Man må ikke nødvendigvis ha rusprobelemr for å bli fratatt barna! Jeg VET dette, fordi det har skjedd noen jeg kjenner veldig godt! Det var ingen psykiske problemer, eller rus inni bildet, men ett forferdelig rotete hus! så jo, dette er nok til at bv i allefall kan få inn bekymringsmelding og ballen kan begynne å rulle... Så hvis du hjelper venninnen din med dette før det går for langt, så er du en god venn . Folk må ikke være så redde for å blande seg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå