Gå til innhold

Høyt blodtrykk i svangerskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var på min første jordmor kontroll igår. blodtrykket var 137/94. det er høyt sa min jormord. urinprøve var fin. Er det farlig for fostert med høy blodtrykk? svangerskapforgiftining?. min jordmor har skremt meg. skal på ny kontrol 17 des for å skjekke blodtrykket.

jeg er uke 20 nå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei :)

Jeg var på min første jordmorkontroll for et par uker siden, var da nesten 25 uker på vei. Hun målte mitt blodtrykk til 115/99, og heller ikke jeg hadde noe rusk i urinprøven. Hun ville ha meg til å framskynde neste kontroll hos lege til rundt 6. desember.

Jeg ble som deg rimelig engstelig, spesielt siden min mor hadde samme utvikling i svangerskapet da hun gikk med meg. Hennes blodtrykk begynte også å stige rundt uke 25 og hun utviklet etter hvert svangerskapsforgiftning mot slutten av svangerskapet.

Jeg fikk beskjed om å ta det mer med ro, at jeg måtte få tilrettelegging på jobben og at det var viktig å hvile, hvile når jeg hadde anledning.

På grunn av hodepine som ikke slapp taket så fikk jeg framskyndet legetimen til 28.november, og var da 26 uker på vei. Da hadde undertrykket mitt (som er det de er mest obs på) gått ned slik at blodtrykket mitt var tilbake på 115/78 som er det samme jeg har hatt tidligere i svangerskapet. Jeg fulgte jordmors råd om å ta det mer med ro og det funket tydeligvis for meg. Jeg fikk beskjed om å ta den høye målingen som en advarsel.

Skal til ny kontroll 20. desember, men legen mente alt så flott ut. Jobber fullt på småbarnsavdeling og kunne fortsette med det så lenge jeg slapp tunge løft og hadde mulighet for å hvile litt innimellom. :))

Skrevet

takk for svar (:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...