Gå til innhold

Ang. lus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp fått vite at det er påvist lus i barnehagen til minstejenta:-(

Har aldri vært borte i dette før så lurte egentlig bare på hvilke tilak jeg bør gjøre her hjemme? Har sjekket begge ungene og oss voksne, men vi er ikke smittet.

Jeg er litt ekstra redd for dette siden jeg er gravid, vet ikke om man kan ta kur for det da hvis man skulle være så uheldig å få det.

Er det noe jeg bør være ekstra oppmerksom på eller skal jeg bare la alt gå som før og håpe på at nå som det er oppdaget så vil problemet være over?

Det er en liten barnehage

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis alle foreldre hadde vært flinke og gredd håret til barna sine med lusekam og ett hvitt håndkle rundt skuldrene hver eneste uke kunne luse problemet lett vært unngått. Jobber som frisør så opplever luse problematikken innimellom. Det som også er viktig er at hvis man har fått lus og må bruke lusekur,så er det å gre etterpå kjempe viktig. Det som har skjedd i det siste er at det er dette foreldrene slurver med,de kjører bare på med lusekur,glemmer og gre og lusa kommer tilbake. det det ender med tilslutt da er at lusa blir lettere motstands dyktige mot kuren. Et kjærringråd kan være og vaske håret med shampoo som inneholder tea tree. Lusa liker visst nok ikke lukta så godt. mange tror også at når man klør i hodet er det et tegn på at man har lus..men da har man dessverre hatt lus lenge...:( Sjekk ekstra godt bak ørene.

Skrevet

Det er å få en kur som skal forebygge du får den på apoteket.

Ellers er det en kur du kan ta som gravid hvis dere får lus.

Hadde dette i bhg i fjor, tror det var to kurer en måtte ta.

Vask alt sengetøy to ganger på 60 grader.(eller en gang på 75 grader.)

Luer som ikke tåler vask på høy temp kan puttes i fryseren over to dager.

En trenger ikke å få lus før flere mnd etter første har fått det.

Tror de fleste har hatt dette i bhg flere ganger.

Skrevet

Takk for svar:-)

Ble også litt sjokka i barnehagen til ho eldste, der hadde de luer til tørking i varmeskap. Er vel kanskje ikke det smarteste

Skrevet

Nei, men hvordan er det i garderoben?

Hos oss ligger alt tett i tett så ikke noe problem for lusa.

Og barna leker også tett med hodene ofte mot hverandre.

Ei som jobber i bhg hadde lånt ei spenne å festet i håret til gutten min, uka etter fikk vi vite at det går lus i bhg..

Ingen tegn enda, men vet det kan ta lang tid.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...