Gå til innhold

Dåke som jobbar i barnehage:

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var dåke sjuke då dåke begynte i jobben? Ev. korleis sjuke? Kor lenge varte det? Forskjell på stor bhg/mange barn og liten bhg/få barn?

Er frustrert etter å ha vore samanhengande sjuk/ikkje heilt frisk sidan eg begynte å jobbe i bhg i september. 2x halsbetennelse/streptokokkar på rappen -> halsbyll -> fortsett vondt i halsen av og på i 2 mnd etter forrige penicillinkur. Har hatt feber eit par dagar innimellom. Akkurat no: Sår hals, kraftig hoste (så eg brekker meg), "tett i halsen"/tungpusta/føler ikkje eg får heilt nok luft. Ikkje feber.

Var hos legen for ca 1 mnd sidan og fekk beskjed om å vere tålmodig.

Slitsomt dette. Nokon som har råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

JA! Jeg fikk alt mulig hele det første året - fra forkjølelser til omgangssyke... Var det noe å bli smitta av, så ble jeg det :P

Har ingen gode råd å komme med... Blir med oss voksne som med unger som begynner i bhg - mye sykdom i starten. Jeg husker jeg var direkte flau over å være så mye syk... Trøsten er at du etterhvert får et heftig immunsystem, og at du kan tørke snørr og spy til den store gullmedalje og likvel holde deg frisk som en fisk! :D

Skrevet

Jeg husker det første året som lærling i barnehage, gikk rundt mer syk enn frisk hele vinteren! Men så blir det liksom bedre og bedre for hvert år synes jeg :)

Det er vel som med helsa generelt, viktig å spise variert og få nok søvn og selvfølgelig håndhygien både på de voksne og barna i barnehagen samt rutiner på vasking av leker :)

Skrevet

når jeg begynnte å jobbe bhg var jeg konstant forkjøla et helt år! også fikk jeg omgangsyken og influensa...

nå har jeg jobbet barnehage 6 år,og er nesten aldrig forkjøla...men omgangsyken har jeg iallfall en gang i året,det slår aldrig feil:P

man blir imun etterhvert tror jeg:)

Skrevet

Ja, det er veldig vanlig.

Hadde mange runder med div. min første tid i bhg., og etter to år hjemme med lillegutt så var det på`n igjen. Trøsten er at bedrer seg for de fleste.

God bedring!!

Skrevet

Jada, ble syk hele tiden i begynnelsen. Fikk alt. ;)

Nå går det mye bedre. :)

Skrevet

Jaaaada. Evigvarende forkjølelser, ymse febersykdommer, kronisk øyekatarr, fikk alt som man kunne få. Men det går over :) Delvis i allefall:)

Skrevet

Sukk, får belage meg på å vere tålmodig eit års tid til...

Det er i det minste ei slags trøst at det er vanleg, då treng eg ikkje bekymre meg.

Eg har vore i open bhg (10-20 barn) 3-5 dagar i veka i tre år, så eg tenkte at ein liten familiebarnehage med 8 barn skulle vere piece of cake. Men det er klart - det blir jo tettare kontakt i "vanleg" bhg, sjølv om ein tørkar snørr av andre sine ungar i open bhg og.

Nei, eg får smøre meg med tålmodighet.

Takk for svar alle saman :o)

Skrevet

Du har ikke lungebetennelse da? Mycoplasma- eller klamydialungebetennelse?

Skrevet

Hm, korleis skulle eg vite det? Må google det. Men hadde inntrykk av at ein burde ha feber ved lungebetennelse? Og kanskje vondt? Søstera mi var innlagt med lungebetennelse for nokre veker sidan, hadde veldige smerter og høg feber. Men ho hadde fått blodforgiftning i tillegg då...

Skrevet

Testet for kyssesyken?

Det ble jeg testet for en gang med meget kraftig halsbetennelse som ikke pensillinen klarte få bukt med.

Testes gjennom blodprøve el. halsprøve.

Skrevet

Hm. Symptomene kunne jo faktisk stemme ganske bra. Er hes og hostar, når halsen er ekstra vond har eg vondt i eine øyret og.

Tenker litt på om byllen eg hadde i halsen ved forrige streptokokkinfeksjon kanskje har latt det vere "restar" igjen, då eg sjølv kan sjå at eg er raud på den sida av svelget som eg hadde byllen på (same sida som eg tidvis har vondt i øyret og). Men for ein mnd sidan var det i alle fall for tidleg å tenke på nokon ny penicillinkur sa legen, då resten truleg ville forsvinne av seg sjølv etter kvart.

Skrevet

Skjønner at jeg har vært heldig :) Jeg har jobbet i 4/5 avd bhg i 1,5 år, og alt jeg har hatt er omgangssyken 2 ganger :)

Skrevet

første høsten jeg jobbet i bhg var jeg små syk hele tiden. jeg var forskjølet.. tett i hele nesen og hodet osv.. men jeg ble aldri syk nok til å bli hjemme. fikk ikke feber osv...

det er nå 6 år siden og jeg er "aldri" syk... jeg har kommet meg igjennom svineinfluensaen, forskjølelser, omgangssyke osv. så imunforsvaret blir bare bedre og bedre. hehe. selv om jeg i grunnen alltid har hatt ganske godt imunforsvar...

sambo derimot får ALT ungene får og. hehe

Skrevet

Ja, i løpet av 2 måneder som jeg jobber i barnehage var jeg syk en gang. Men det var fra mars til begynnelsen av mai og ikke så voldsomt mange syke barn..

Ellers har min mor som nylig har begynt å jobbe i barnehage vært så og si syk hele høsten. Tar ingen ende, og jeg og jentungen har vært syk etter så mye besøk av henne (jenta bare 7 mnd). Begynner å tvile på at hun noen gang blir frisk fra hosten og halsbetennelsen.

Skrevet

Hm. Legen som gav med 2. omgang med penicillin spurte om eg var teste for kyssesyken, men sa ikkje noko meir om det då eg svarte nei. Men det er vel gjerne slikt dei ikkje testar for på legevakten uansett.

Kanskje eg burde tatt turen til fastlegen igjen, og heller leve med å få servert nok eit "du må nok bare være tålmodig".

Skrevet

Da jeg jobbet i stor barnehage for noen år siden var jeg syk gjennom hele den første høsten og vinteren. Forkjølet var jeg nesten konstant, den ene forkjølelsen avløste den andre. Det var hoste og vondt i halsen, øyekatarr og spysyke i en endeløs rekke. Fikk en influensa som satte meg helt ut i over 2 uker også. Klarte knapt å slepe meg opp trappa på det verste! Utpå våren begynte jeg å holde meg frisk lenger av gangen og etter det har jeg bank i bordet! vært veldig lite syk.

Nå har jeg jobbet 1,5 år i en veldig liten barnehage samtidig som barnet mitt ble barnehagen selv i en stor barnehage. Dvs rikelig tilgang på basselusker. Men jeg har vært overraskende lite syk dette året. Et par forkjølelser av det lettere slaget, en kraftig bihulebetennelser og et par ganger med halsvondt og heshet i noen dager er det eneste. Pluss en omgangssyke.

Du driver nok å bygger opp et supert immunforsvar du nå, skal se at til neste år så er det ingenting som biter på deg lenger!

Skrevet

Ja, eg håpar det er godt for noko i alle fall og at eg kan gå resten av livet i møte med eit fantastisk immunforsvar etter denne vinteren.. :o)

Skrevet

Jeg hadde lungebetennelse uten feber. Var tung i pusten, hvesende og slimete. Hadde også en vond smak i munnen til tider. Måtte ha en hestekur med penicilin for å bli frisk.

Skrevet

Eg skal ha det i bakhovudet om eg ikkje blir bedre snart. Ikkje noko særleg slim her (eller, det er om morgonen men lite ellers), men tung og litt hvesende pust. Føler meg slik som astmaungane i barnehagen høyrest ut (eg høyrest dog ikkje så ille ut ;p).

Skrevet

Hmm ligner mistenkelig på slik jeg var. Du får se det ann i helgen, men lov å ta kontakt med lege om det ikke er bra til mandag. Ikke spøk med evt. lungebetennelse!! Jeg oppsøkte lege selv fordi vi skulle på tur og ble lang i masken da han sa det var lungebetennelse.

Skrevet

Ja, eg skal kontakte lege over helga om eg ikkje er bittelitt bedre. Var ganske tett her for nokre netter sidan, såpass at eg våkna av at eg var tett i pusten, og ikkje fekk sove igjen før eg hadde sittet oppreist ei stund. Ekkelt. Men det har ikkje vore like ille etter det.

Skrevet

Jeg har jobbet i bhg i 3,5 år (inkl 1 år hjemme med minsten), og jeg var syk omhverandre det første året.. mange ulike virus, diare, forkjøelser o.l ( men ingen omg,.syken faktisk. (*bank i bordet!*)

JEg kom tilbake fra permisjonen i mai og har ennå ikke vært EN dag borte fra jobb og skole ( studerer nå deltid ved siden av jobben). Syns det er helt utrolig!:) Selvfølgelig ble jeg syk i 3 uker i sommerferien med KRAFTIG forskjøelse, bihulebetennelse som igjen førte til brist i ribbeinet:/

MEn trøst deg med at det kommer seg etterhvert!

Og med den du sliter med nå, dra til legen igjen etter helga. Høres ikke helt normalt ut den tilstanden du er i. Lytt til kroppen, stol på innstiktet og ta en ordentlig sjekk!

God bedring:)

Skrevet

hmm, er visst unntaket jeg da skjønner jeg- jobbet i bhg i 1,5 år etter videregående, og var så og si aldri syk. Klarte til og med å unngå omgangssyken, selv om jeg tørket spy og skifta diarebleier på løpende bånd :P

Men du får ha god bedring da, håper det gir seg snart- ikke noe kjekt å gå rundt å være småsyk hele tiden!

Skrevet

Takk for svar til Workingmom og Lykkeli&julegla og.

Kjem til å ta kontakt med lege igjen i neste veke om eg ikkje er bedre, ekkelt å vere tett i pusten.

Ja, det er rart at nokon *ikkje* blir sjuke. Eg og jobba i bhg tidlegare, før eldste vart fødd. Då var eg ikkje sjuk, og var i mykje større barnehage/fleire barn enn no. Men ein blir vel og meir sjuk når ein har to småbarn i tillegg, som drar heim det eine og andre frå sin eigen bhg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...