Gå til innhold

Barnehage og utetid..

Anbefalte innlegg

Skrevet

I disse kuldeperiodene: Hvor lenge lar deres barnehage barna være ute og leke av gangen?

Har lest at når det f.eks. er -5 grader og kuling, så er det det samme som -14 grader og barna bør da maks være ute i en halv time av gangen...

Dette følger ikke min barnehage opp. Gjør deres???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En av dagene da det blåste litt og var -8 her, så jeg en barnehage på gåtur på gang og sykkelstien nedenfor huset mitt. Syntes det var en anelse kaldt for å være ute og gå, men vi i nordnorge er kanskje litt bedre rustet for det. Tipper de er kjempenøye med korekt påkledning og har to lag ull under yttertøyet. Har også lagt merke til at det er vanlig at de sover ute her i mye kaldere vær enn det som det var skrevet om nylig. Tror det varierer mye fra barnehage til barnehage, men også hvor i landet man bor. Noen steder er det jo "alltid" minusgrader og litt vind. :)

Skrevet

Ja, jeg vet jo at der er ulik praksis i ulike barnehager, men jeg synes det er rart at ikke de som jobber i barnehagene er opptatt av å følge råd fra feks. Helsedirektoratet.

I min barnehage har jeg en gang måttet gi beskjed om en gutt som hadde fått hvite prikker i kinnene (forstadie til forfrysning).. Jeg ble så irritert... En av hovedoppgaven til de ansatte i barnehagen i disse kalde tidene er jo å passe på at barna ikke får fysiske skader av oppholdet der.. En slik forfrysning vil barnet slite med resten av livet. Mange barn har dessuten astma, og det er veldig uheldig å puste inn så kald luft over lengre tid..

Det virker som om de som jobber i bhg er late og lite kreative for de klarer ikke å ha alternative aktiviteter innendørs..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...